Champagnegær: HJÆLP!

Besvar
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af jensnik »

Hejsa

Efter at have smagt flere øl med champagnegær, så har jeg besluttet mig for selv at give det en chance i et af mine kommende bryg. Jeg tænker at kombinere det med pale malt, Nelson Sauvin og evt. noget hyldeblomst :-)

Er der nogle af jer herinde, som har erfaringer med champagnegær? Er der noget, som jeg skal være opmærksom på? Jeg vil helst flaske i mine almindelige ølflasker - men ved ikke om de kan holde til trykket? Jeg er ikke den store keminørd, men champagneflasker, ved jeg, er jo traditionelt noget stærkere end almindelige ølflasker. Betyder dette noget, hvis jeg blot nøjes med at anvende 4-5g suker pr. l øl, når jeg skal karbonere (og hvis ellers øllen er gæret færdig imens den står i gærspanden).
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Truntebryg »

Hvis du lader Champagne gæren gære helt ned - så burde det være det samme mht. karboneringen.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Karbonere du som øl må trykket jo blive som var det øl jeg karbonere cider med 12-14g
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Borg »

Det er ikke gæren der er bestemmende for karboneringen. Det er sukkermængden.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Anped »

Jeg lavede noget boblevand med hyldeblomst sidste sommer, hvor jeg brugte champagnegær. Og den gærede helt!! ned... 999, så vidt jeg husker. Så hvis du venter til den er gæret helt ned, så skal du bare karbonere med samme sukkermængde som alm øl - så kam dine flasker sagtens holde. Men hvis du flasker og tilsætter sukker inden gæringen er afsluttet, kan du løbe ind i problemer...


Sent from my iPhone using Tapatalk
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af jensnik »

Tak for jeres svar allesammen!
Anped skrev:Jeg lavede noget boblevand med hyldeblomst sidste sommer, hvor jeg brugte champagnegær. Og den gærede helt!! ned... 999, så vidt jeg husker. Så hvis du venter til den er gæret helt ned, så skal du bare karbonere med samme sukkermængde som alm øl - så kam dine flasker sagtens holde. Men hvis du flasker og tilsætter sukker inden gæringen er afsluttet, kan du løbe ind i problemer...
Fedt, Anped! Hvordan endte den med at blive?
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Anped »

Det blev godt! I starten bar det ret bitter pga citronen, men det er nu aftaget en del, og den er blevet rigtig rart at drikke!


Sent from my iPhone using Tapatalk
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af jensnik »

Anped skrev:Det blev godt! I starten bar det ret bitter pga citronen, men det er nu aftaget en del, og den er blevet rigtig rart at drikke!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Super spændende! Du må endelig sige til, hvis du vil dele din opskrift. Jeg er på udkig efter forskellige erfaringer at trække på.
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af jensnik »

Jeg plejer at bruge Brewtoad når jeg laver opskrifter. Men på Brewtoad er der ikke champagnegær, så det bliver lidt en udfordring at forudsige hvad FG skal være, hvis jeg bruger champagnegær.

Er her nogle, som kender en tilsvarende hjemmeside/program, som jeg kan bruge til champagnegær?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Truntebryg »

Champagne gær er grådig, meget tolerant og sulten - men den kan altså ikke spise mere sukker end andre high attenuation gær.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Champagnegær: HJÆLP!

Indlæg af Borg »

jensnik skrev:Jeg plejer at bruge Brewtoad når jeg laver opskrifter. Men på Brewtoad er der ikke champagnegær, så det bliver lidt en udfordring at forudsige hvad FG skal være, hvis jeg bruger champagnegær.

Er her nogle, som kender en tilsvarende hjemmeside/program, som jeg kan bruge til champagnegær?
Det drejer sig om attenuation (forgæringsgrad).
Hvis du kan finde den information om champagnegær, kan du vel oprette din egen gær i Brewtoad (uden at jeg ved noget som helst om det program). Og så har du informationen.
Alternativt gør du det manuelt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"