Rengøring med hvad?

Rengøring, rensning, vask,
BrewBrewBrew
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jan 2017, 11:19

Rengøring med hvad?

Indlæg af BrewBrewBrew »

Hejsa,

Som ny i denne hobby synes jeg det er svært ved at finde hovede og hale i hvad man skal bruge og hvad der er godt og brug til rengøring af diverse ting og udstyr. Jeg har læst flere tråde herinde om emnet. Men uden at komme frem til noget.

Jeg vil gerne gøre brug af så lidt kemi som overhovedet muligt, hvis det er muligt.

Kan i komme med nogle gode og brugebare råd til rengøring af udstyr, flasker osv?


Og forresten hvad sker der hvis man lader noget stå i længere tid end anbefalet i Ballonrens? Jeg kom til at se der stod Overhold kontakttiden. Tager udstyret skade af at stå i det længere end anbefalet?


- Den forvirret
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Truntebryg »

Hmm - det er da ikke specielt svært, lad være med at bruge noget !!!

Jeg bruger knofedt, varmt vand, kogende vand og damp.

Har dog købt en OXI-PRO men der gik nok 20 bryg før jeg prøvede den...

OXI-PRO udmærker sig iøvrigt ved at det kan bruges i varmt vand, og er et rengøringsmiddel med desinfektion effekt (Brint-over-ilte). Så det kan lidt af begge dele.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Ja jeg er lidt lig Truntebryg, jeg rengøre i Lidl OXI med varmt vand og efterfølgende skoldning enten ved brug af el-kedel eller damprenser, gider ikke varme dampen op for småting.

1. Vask
2. Desinficer
3. Job done
BrewBrewBrew
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. jan 2017, 11:19

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af BrewBrewBrew »

Tak for svarene.
Hvor kan jeg købe OXI Pro?
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af CasparB »

De fleste brygforretnigner har det.

Chemipro oxi hedder den jeg har. det kan du prøve at søge på nogle steder
Steen E
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jul 2010, 10:39

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Steen E »

Hvilken oxi fra lidl er det som bruges, er der en som har et billed
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af ThomasM »

Mener det hedder w5 oxi power
Steen E skrev:Hvilken oxi fra lidl er det som bruges, er der en som har et billed
/Thomas
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af kbh36 »

/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af DennisMAX »

Billede
Fra lidl
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
Steen E
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. jul 2010, 10:39

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Steen E »

ok tak for billed så er det til at finde
Vangsgaard
Indlæg: 101
Tilmeldt: 3. okt 2015, 13:03
Geografisk sted: Vejen/Kolding

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Vangsgaard »

Bruger samme fra Lidl. Selv om den vidst oprindelig er til tøj fungerer den fint - har aldrig haft problemer med infektion (7-9-13 :-).). Indtil videre bruger jeg iodophor som afslutning - har en halv stor flaske.
mknudsgaard
Indlæg: 138
Tilmeldt: 6. maj 2015, 19:39
Geografisk sted: Holstebro

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af mknudsgaard »

Trunte hvordan bruger du damp rent praktisk? Er det noget med sådan et renseapperat eller hvordan?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - jeg bruger det kun til gærudstyret ... det er en tapetdamper fra Aldi, hvor jeg blot har sat en siliconeslange på.
Damp.jpg
Hæverten er i rustfri og silikoneslange - så det samles blot med dampmaskinen og lægges ned i et firkantet kar. (dette kar bruges ikke til andet !!!) Når den er dampet godt igennem, så dampes den også på ydersiden.

Glasballonerne får bare slangen ned (ca. 20 cm) og så varmes den op til ca 93°C på ydersiden. Det er dog vigtigt at balloner har været skyllet i varmt vand inden, for at mindske spændingen.

Plastspande har dog ikke dette problem.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af Benjamin »

jeg har glæde af mikrofiberklude fra harald skrald. de tværer ikke ud, men tørre af.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Rengøring med hvad?

Indlæg af kbaggen »

Hos mig:

Genrelt Vask = sulfur
Genrelt Desificering = StarSan
Flasker = hurtigt rengørning, defter starsan bad, skyldning, og indden brug i kold ovn og varmes op til 120 grader inden fyldning.
Hævert+slange+flaskefylder = Skoldning ind imellem og i Starsan bad. Jeg skolder selvom jeg ved at plastiken ikke er varmebestandig.
Gæringspand= sulfur, starsan og skoldning, derefter overfører jeg den stadig 80+ grader varme urt efter cold break til gæringspand!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Sanitet"