Ølgær til brødbagning?

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Besvar
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Ølgær til brødbagning?

Indlæg af Fotojensen »

Sad lige og ville bage et godt brød i min støbejernesgryde og finder ud af at jeg er løbet tør for tørgær, så kom det fra kæresten "kan du ikke bare bruge noget af den ale gær her i køleren?"

Tja... Her skal jeg da lige spørge i forummet, kan det lade sig gøre?
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Brugeravatar
The Ratcatcher
Indlæg: 111
Tilmeldt: 20. jun 2013, 17:58

Re: Ølgær til brødbagning?

Indlæg af The Ratcatcher »

Ja da. I gamle dage fik bryggerne deres gær fra bagerne, det er vist på tide at give noget tilbage :D
Fólkvangr Bryghus
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Ølgær til brødbagning?

Indlæg af Fotojensen »

Ja men så bliver det til et dejligt ale brød a'la støbejern i ovn :) Tak for tippet, så er det også på tide at komme igang da det skal hæve 12 timer på køl.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Dyrholm
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. sep 2014, 11:07

Re: Ølgær til brødbagning?

Indlæg af Dyrholm »

Hej

Ved godt de ter et gammelt indlæg.
Men jeg har lige bruget nogle gærrester fra første omstikning til at bage rugbrød med.
Den rugbrødsblanding fra netto, istedet for for det gær de anbefaler brugte jeg 5 Spsk gær rester.

Det fungerede rigtig godt.

Mvh Jacob
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Ølgær til brødbagning?

Indlæg af Krogh »

Hm, interessant... Tror jeg vil forsøge mig med et IPA brød så snart jeg skal tappe øl fra gærspanden ;-)

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk
Jacob Krogh
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Ølgær til brødbagning?

Indlæg af morfmir »

Krogh skrev:Hm, interessant... Tror jeg vil forsøge mig med et IPA brød så snart jeg skal tappe øl fra gærspanden ;-)

Sendt fra min GT-I9506 med Tapatalk
Du skal være opmærksom på at gæren kan optage en del bitterstoffer i meget humlede øl. Det skal du lige have med ift. hvilket brød du planlægger at bage.

Jeg har også bagt brød med øl gær flere gange. Hvis det er et langtidshævet brød skal der ikke så meget til. Et par tsk fuld passer fint.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"