Bagning med brugt malt

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Besvar
AlfaBrew
Indlæg: 8
Tilmeldt: 31. aug 2012, 09:45
Geografisk sted: Roskilde

Bagning med brugt malt

Indlæg af AlfaBrew »

Jeg vil kraftigt anbefale at prøve lykken med opskrifterne fra: http://brooklynbrewshop.com/themash/cat ... grainchef/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har prøvet et par af opskrifterne og det er en super god måde at bruge alt fra ølproduktionen på. Måske skal man dog holde sig til restprodukterne fra lyse øl, men måske er der en verden der venter på at blive opdaget?
Brugeravatar
Haslund
Indlæg: 323
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:02
Geografisk sted: 3400 Hillerød
Kontakt:

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af Haslund »

Du har helt ret men vær opmærksom på ar der kan være småsten i masken, ikke usundt men heller ikke godt for tænderne :(
Højt Skum
Ulrik Haslund
Håndbryg, en hobby du kan dele med dine venner!
http://www.skurbryggeriet.dk
Medlem af Hillerød bryglaug
https://www.facebook.com/#!/groups/33442361966/
mrbanjo
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. okt 2012, 21:40
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af mrbanjo »

det var da et fantastisk link, tak for det. Jeg har fået bagt noget en del brød med malt, men får kun brugt en brøkdel af det brugte malt, og jeg synes det er lidt ærgeligt at skulle smide resten ud. Ved I hvor længe det kan holde sig, eller om man evt kan tørre det?
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af Tiedt »

Har aldrig prøvet at tørre det men kender du nogen med svin, køer eller heste skulle det være fint foder...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af Christian Ernstsen »

Vores høns får altid resterne dagen efter, men der er nok ikke megen energi tilbage i malten, når man har trukket stivelse og sukkeret ud. Det er altid tydeligt når de har spist resterne, for de sk*der helt vildt meget efterfølgende, så jeg ved ikke hvor meget de egentlig får ud af det?
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
mrbanjo
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. okt 2012, 21:40
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af mrbanjo »

Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være ret sundt, netop fordi stivelsen og sukkeret er trukket ud af det, en slags kostfibre, som folk betaler dyrt for i helsekostbutikker. Og jo, godt for fordøjelsen...

Jeg bor i byen, så jeg kan desværre hverken fodre høns eller smide resterne på møddingen
Brugeravatar
Glenn H.
Indlæg: 182
Tilmeldt: 18. dec 2009, 09:59
Geografisk sted: Kolding

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af Glenn H. »

mrbanjo skrev:Jeg har ladet mig fortælle, at det skulle være ret sundt, netop fordi stivelsen og sukkeret er trukket ud af det, en slags kostfibre, som folk betaler dyrt for i helsekostbutikker. Og jo, godt for fordøjelsen...

Jeg bor i byen, så jeg kan desværre hverken fodre høns eller smide resterne på møddingen

Så slæber du det bare ned på rådhuspladsen og kaster det ud til duerne ;)
- mvh. Glenn
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 11:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af Holger »

Mæsken fra et bryg, som man ønsker at bruge til brød, kan sagtens fryses ned. Det vil jeg anbefale at gøre, skulle der være noget tilbage i mæsken vil frysningen holde på det, det vil det ikke ved tørring. Ved ikke om det kan tørres, har aldrig prøvet. Når jeg bager, bruger jeg sjældent mæsken fra lyse øl, da jeg ikke syntes der er så meget smag i, modsat det der kommer fra mørkere og stærkere bryg.
Hellhound.dk
Brugeravatar
Occidio
Indlæg: 129
Tilmeldt: 12. jan 2013, 10:07

Re: Bagning med brugt malt

Indlæg af Occidio »

Ølbrygning overrasker igen med den fantastiske verden den er synes jeg ! FED side ! :D Så er der lige et ritual mere der skal på listen hver gang vi brygger og hygger.
Masser af opskrifter at tage fat på!

Takker !

BTW er der en guide til hvordan man tørre malten på hjemmesiden.
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"