Det rigtige brød for hjemmebryggeren

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Besvar
jessoe
Indlæg: 75
Tilmeldt: 10. apr 2012, 08:28
Geografisk sted: 7100 Vejle

Det rigtige brød for hjemmebryggeren

Indlæg af jessoe »

Hi peeps

Jeg bryggede i går og blev enig med mig selv om at der skulle da laves brød af resterne. Det er nu gjort. De er blevet supergode, synes jeg selv. Jeg har ikke set opskriften før, men har heller ikke søgt meget efter den, så det kan godt tænkes at jeg har taget en andens opskrift uden at vide det.

Opskrift til omkring 40 boller:

0,5 kg af kornet der blev brugt til bryggen i går. Her en juleøl 08 fra Vejers
1 kg hvedemel
3,3 dl hjemmebrygget øl (selvfølgelig). Her er brugt en Red abbey ale fra Vejers
ca 2 dl mælk
1 spk olie
½ stk salt
lidt peber
1,5 chili uden kerner finthakket
1 pk bacon i tern
1 pk skinke i tern/strimler
250 gr god revet ost
1 stort løg finthakket

Øl og mælk varmes til omkring 25-30 grader og gær, salt, peber og olie blandes i. Ca 900 gr mel mv. tilsættes og æltes til en lind dej der forhæver til ca dobbelt størrelse. Her tog det ca ½ time.
Mens dejen hæver steges bacon sprødt. løg og chili tilsættes så det også bliver let gyldent. Når bacon er sprødstegt og løg og chili er gyldent tages det af panden og lægges på fedtsugende papir. Mest muligt fedt skal blive på panden. Skinken steges let gyldent i den resterende olie og lægges også på fedtsugende papir.
Ved endt hævning tilsættes de stegte ingredienser. Når dette er bandet godt i dejen tilsættes ost. Vær opmærksom på at dejen ikke må være for varm så osten smelter. Det kan godt tænkes at der skal tilsættes lidt mel i denne del af processen. Her bruges den resterende del af melet.
Dejen formes til boller med en diameter på 3-4 cm og stilles til efterhævning i 30-45 minutter. Ovnen tændes på 180 grader uden varmluft.
Bollerne pensles med lidt mælk og bages gyldne. Det vil tage omkring 12-15 minutter. Du kan høre når de er færdige, da de lyder hule når du banker på dem. Hold dog lige et lille øje med dem med jævne mellemrum, da ikke alle ovne er ens.
Spis et par nybagte boller med en god ost, spegepølse eller bare som de er.

Jeg gemmer de resterende boller og bruger dem i madpakken i løbet af den kommende uge. Jeg vil også fryse en del af dem ned, da jeg ellers ikke når at spise dem inden de bliver dårlige. Hvorvidt de er gode efter frost ved jeg af gode grunde ikke.

Håber at det kan bruges. Velbekomme...
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 21:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Det rigtige brød for hjemmebryggeren

Indlæg af Mayland »

Lækker opskrift, den skal klart prøves....

Men jeg har gjort mig lidt tanker omkring det at genbruge sit korn? Er der nogen som ved om der stadig er noget næring/fibre/proteiner i kornet, efter at man har mæsket på det?

Men alt andet lige sys jeg nu også det er synd at smide de brugte korn ud. Jeg prøvede forresten end gang at genbruge min humle i en plade boller - de blev enormt bitre og smagte af cascade men altså - så kan man spise boller og drømme sig til en IPA på arbejde haha...
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Det rigtige brød for hjemmebryggeren

Indlæg af mas »

Mayland skrev:
Men jeg har gjort mig lidt tanker omkring det at genbruge sit korn? Er der nogen som ved om der stadig er noget næring/fibre/proteiner i kornet, efter at man har mæsket på det?
Afhænigt af din effektivtet er langt de fleste kulhydrater vasket ud af malten, ligeså med proteinet! Det der er tilbage er mest kostfibre (cellulose). Kostfibre er der nogen der køber i dyre domme i helsekostbutikker, her er det gratis!

Når jeg laver maltbrød/boller bruger jeg malt der ikke er lavet øl på først. Det syntes jeg giver den bedste smag.

Mvh

Thomas
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 21:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Det rigtige brød for hjemmebryggeren

Indlæg af Mayland »

mas skrev:
Mayland skrev:
Men jeg har gjort mig lidt tanker omkring det at genbruge sit korn? Er der nogen som ved om der stadig er noget næring/fibre/proteiner i kornet, efter at man har mæsket på det?
Afhænigt af din effektivtet er langt de fleste kulhydrater vasket ud af malten, ligeså med proteinet! Det der er tilbage er mest kostfibre (cellulose). Kostfibre er der nogen der køber i dyre domme i helsekostbutikker, her er det gratis!

Når jeg laver maltbrød/boller bruger jeg malt der ikke er lavet øl på først. Det syntes jeg giver den bedste smag.

Mvh

Thomas
Godt svar, det var også hvad jeg nogenlunde kom frem til i artiklen vedlagt her - dog synes jeg at forstå, at de mener at der stadig er masser af proteiner tilbage i den brugte malt.... Men ellers kompost eller dyrefoder er åbenbart hvad der er smart at bruge den brugte malt til. Hvis man så ellers bare boede på landet og kunne ha sig nogle høns.....
Vedhæftede filer
Aliyu and Bala.pdf
Spent grain
(175.96 KiB) Downloadet 722 gange
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"