Mæskning

Besvar
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

Mæskning

Indlæg af morten Andersen »

Efterhånden som jeg er blevet mere fortroligt med håndbrygningens kunst, kan man jo ikke lige lade være med at eksperimentere, samt spekulere lidt i den komplekse verden som håndbrygning er.
Jeg har opdaget at jo flere aspekter jeg får kendskab til, des mere kompliceret bliver det at brygge...det er mig en gåde, at den første øl jeg bryggede overhovedet lykkedes, og blev så velsmagende. men det er jo det fantastiske ved ølbrygningen.

Jeg begyndte så småt at læse på hvad der sker i løbet af mæskningen, samt hvordan de forskellige temperaturer påvirker omdannelsen af stivelse til sukker.
Et af de aspekter jeg ikke kan få styr på, er:
hvis jeg mæsker ved lav temeratur, skulle jeg jo eftersigende få en meget tør øl med meget lidt restsødme.
men hvis modsat mæsker ved høj temp. får jeg en sød og alkoholsvag øl.

så ved jeg at man kan decoctions mæske...men hvordan styrer jeg den proces?
hvordan ved jeg hvor meget stivelse jeg får omdannet til forgærbar sukker?
jeg kan jo ikke regne med at hvis jeg mæsker ved 57 C at det kun er forgærbare sukker jeg producerer...
når jeg så hæver temp. hvordan kan jeg så vide at jeg har nok stivelse tilbage til at nå den ønskede restsødme?
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Decoction

Indlæg af admin »

Decoction, blev opfundet tidligere, end SIF, det var før der var opfundet termometre, man fandt derfor ud af styre temperaturen på en anden måde, enten ved at bruge sten taget ud af ilden, eller ved at fratage en givende mængde mask og derefter opvarme den til kogepunktet og derefter hælde den tilbage til mæskningen. Der findes idag computer programmer til at beregne den slags, men man kan også bare prøve sig frem.

Jeg tror/har prøvet/og læst, at det skulle være ligeså godt at mæske på følgende måde :
start 53°C + malt = ialt 50°C hvorefter der mæskes optil 68°C over en halv time, hvorpå tempen. holdes i en time ved 68°C det giver en fyldig øl som ender på ca 1.020

Mvh.
Jens
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Re: Decoction

Indlæg af Anders »

admin skrev:Jeg tror/har prøvet/og læst, at det skulle være ligeså godt at mæske på følgende måde :
start 53°C + malt = ialt 50°C hvorefter der mæskes optil 68°C over en halv time, hvorpå tempen. holdes i en time ved 68°C det giver en fyldig øl som ender på ca 1.020
Der er jeg helt enig. Vi plejer at blive utålmodige når vi varmer vand til brygning. Så når temperaturen er omkring 55C smider vi malten i. Da vi kun har små 6 kw til rådighed tager det gerne ca ½ time at varme det op til 65-68C hvorefter man gerne er blevet sulten. Det tager ca en time at spise og drikke et par gode øller og så er det tid til at mæske ud osv.

Alle vores bryg er endt omkring FG 1017-1020 (undtagen ond Imperial Stout på 1030).

Men alt andet lige lyder det en del bedre det Jens skriver... :wink:

/anders
morten Andersen
Indlæg: 26
Tilmeldt: 7. dec 2005, 09:20
Geografisk sted: Gredstedbro

mæskning

Indlæg af morten Andersen »

Jeg tror at jeg vil prøve denne mæske metode næste gang, generelt har jeg haft det problem at jeg ikke har været i stand til at gære så langt ned som opskriften har foreskrevet det. jeg er altid end ml. 5-10 grader over den udregnede vægtfylde.
Jeg har en tanke om at det er pga. af den forholdsvise høje mæsketemp. jeg bruger SIF 65-67 grader...
Jeg har aldrig brugt et ur, men løbende lavet jod-prøver...men den metode du har skrevet lyder interessant
Ovi

Indlæg af Ovi »

En ting man skal huske når man måler gravity er at den mængde co2 som er i øllet giver en højere gravity pga. opdrift. I går da jeg omstak en porter lå SG på 1020, og efter at have rystet prøven godt og grundigt røg den ned på 1017...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"