Stormgæring - HJÆLP! :-(

jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af jensnik »

Så skete det! På mit fjerde bryg oplever jeg nu stormgæring for første gang på min porter, som jeg satte over igår. Hvad skal jeg gøre?

Her ses billede:
stormgær (Large).jpg
stormgær (Large).jpg (285.59 KiB) Vist 11644 gange
Som I kan se hat stormgæringen næsten tømt låsen for vand.

Er det tilstrækkeligt at tage gærlåsen af, rengøre den grundigt og hurtigt, for så at sætte den på igen, med nyt vand i, eller vil jeg risikere at inficere mit bryg med mikrobakterier imens låsen er af? Jeg er bange! Jeg håber sådan at der kommer drikkeligt øl ud af det her! Hjælp! :'(

Jeg har andre gærspande, men ikke nogle hvor låg og lås passer til.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Morten L »

Af med gærlåsen og gør den ren og nyt vand i.

Læg evt. noget over hullet, men det er ikke strengt nødvendigt da co2 udviklingen forhindrer noget i at komme ned.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
nissarup
Indlæg: 204
Tilmeldt: 25. sep 2011, 15:23
Geografisk sted: Rudkøbing - Langeland

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af nissarup »

Rolig. Det skal nok gå :)

Tag bare låsen af og rengør den og sæt den på igen. Dæk eventuelt hullet med et rent viskestykke imens.

Og for at berolige dig endnu mere kan jeg fortælle at jeg har brygget omkring ti bryg nu og har ikke brugt andet desinficerende end kogende vand (til det der kunne tåle det) og vodka (til flaskerne ved flaskning). Og jeg har ikke oplevet en infektion endnu.
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Fotojensen »

Rolig nu... Skyl den og kog noget vand og fyld på igen. :) ingen grund til stress, der ligger en solid top på dit bryg allerede, så det skal nok blive til øl.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af jensnik »

TUSIND tak for jeres svar og tak fordi I svarede så hurtigt.

Jeg tog gærlåsen af, og fik et mindre vulkanudbrud af urt i ansigtet. Jeg tog gørlåsen og denlille rød hætte af, skyllede dem først i lunkent vand fra hanen, så i iodophor-vand og så til sidst fyldte jeg en kende kogende vand i gærlåsen, så den var låst. Så satte jeg den på igen. Men nu her minutter efter er stormgæringen stadig igang på fuld drøn, og min nye "lås" er blevet ødelagt. Måske jeg skulle gentage om et par timer eller i aften, når gæringen forhåbentlig har lagt sig en smule?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Morten L »

Du har vel ikke en to-delt gærlås til at ligge i skuffen?

Så kan du nemlig let lave en blow off tube.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
KronBjørn
Indlæg: 124
Tilmeldt: 25. aug 2013, 12:39

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af KronBjørn »

Ja vent til den er færdig.
Der kommer ofte til at stå lidt øl i låsen i stedet når det går vildt for sig.

Det du skal passe på er hvis du løfter spanden, så buler bunden nedad, og laver undertryk i spanden,... derved suger du vandet fra låsen ned i øllet. Det skal man altid passe på,...
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af jensnik »

Tak for det! Jeg renser og desinficerer låsen igen en gang i aften. Lige nu fiser der masser af luft ud af den, og den er fyldt med skum/halvindtørret skum. Når jeg renser den har jeg planer om at sætte et glas der står på hovedet hen over, så er der jo nogenlunde lukket for at den kan blive inficeret, imens jeg renser. Eller er dette mon helt overflødigt?

Jeg kender ikke til en todelt gårlås og har heller ikke en. Hvad er det for en sag? Umiddelbart kommer der ikke noget i den stil frem på hverken Brygladen, Maltbazaren eller Albyg, når jeg søger på "gærlås" på deres hjemmesider?
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Fyld låsen med snaps eller vodka, bare et godt råd fra en gammel brygger ;-)

Sendt fra min HTC One S med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Morten L »

Det er en af disse
http://www.maltbazaren.dk/shop/gaerroer ... -717p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En 10mm silikoneslange passer lige på røret og man kan så køre slangen ned i en skål vand.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Krogh »

Som morten skriver, brug en 2-delt gærlås og benyt noget 10mm silikone slange ned i en kande vand eller lignende...
Det fungerer som din gærlås ved at blokere luft i at komme ind, og co2 kan komme ud.

Ellers så bare vent det ud, der er jo stadig folk der gør brug af "open fermentation", da co2 jo lægger sig over øllet og beskytter det.

lidt nytigt at læse:
http://www.homebrewtalk.com/f13/open-fe ... ion-51695/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jacob Krogh
jensnik
Indlæg: 100
Tilmeldt: 14. dec 2013, 17:00
Geografisk sted: Brabrand

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af jensnik »

Så er stormgæringen overstået!

Som det fremgår var stormgæringen begyndt at vise sig omkring klokken 13.00-13.30. Herefter tog den bare mere og mere til, og til sidst var hele låsen sølet ind i øl/urt/gær, og der var så meget tryk på at den røde hætte hele tiden blev blæst af. Jeg lod den stå hele resten af dagen, og omkring klokken 22 tog jeg gærlåsen af, rensede den godt med varmt vand, så efterskyllede jeg den godt med iodophorvand, for så til sidst at låse den med lidt kogende vand. Nu er den sat på igen, og der er ikke mere stormgæring. Nu bobler den som det sømmer sig for.

Eventuelle fejlkilder/inficeringsmuligheder, som jeg har kunne identificere:
*Da jeg havde låsen af, var hullet hvor den sidder i, godt grisset til. Det så fedtet og fnuldret ud. Jeg ved ikke om der har været noget der har været uhygiejnisk, eller om det bare er skummet der har lagt sig som et lag klister.
*Imens låsen var af, kan der selvfølgelig have kommet noget derned. Miljøet omkring mine gærspande er det ret passivt, så jeg tror nu ikke der er sket noget.
*Da jeg satte låsen i, kom jeg til at trykke ned på låget (som bulede op grundet trykket) og kunne i samme drag mærke at der blev suget/blæst lidt luft ind og ud af min gærspand.
*I de sidste timer har stormen måske ligget stille. Jeg har dog ventet med at rengøre og genpåsætte låsen, indtil jeg var sikker på at den var færdig med at storme. Det er muligt at der i den tid har været "hul" direkte ned til øllet (stormen tømte jo låsen for vand), og måske kom der noget skidt ned i der.

Uh, hvor er jeg spændt på at smage på øllet, når det skal omstikkes - se om det smager som det skal og bør :-)

Igen mange tak for alle jeres gode svar. Jeg vil kigge nærmere på den 2-delte gærlås. Krydser fingre!
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Fotojensen »

Sikke et referat... ;) bare rolig, der er et godt lag af co2 i toppen af brygget så der sker ikke noget, du har taget alle forholds regler i brug og dit øl er sikkert.
Så er der bare tilbage at glæde sig til at fylde på fad eller flaske og for senere at konsumere i riglige mængder :)

Godt kørt mester.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 23:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re:

Indlæg af Stensgaard »

admin skrev:Fyld låsen med snaps eller vodka, bare et godt råd fra en gammel brygger ;-)
Jeg bruger også vodka i gærlåsen - så bliver mit øl hverken forurenet af bakterier eller desinfektionsmiddel :-)
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Stormgæring - HJÆLP! :-(

Indlæg af Benjamin »

Næste gang, tyskland kommer forbi mig, vil jeg køve en 3 L. jelzin vodka bib til omkring 210 kr
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"