WLP002 vs Safale s-04

Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

WLP002 vs Safale s-04

Indlæg af Michael K »

Hej bryggere...

Er blevet lidt usikker igen. :?
Vi brygger 23 L IPA i morgen, og har planlagt at dele den i to. Den ene skal have Safale S-04, en gær vi har brugt med gode erfaringer i begge de stouts vi har lavet ind til nu, og den anden del skal have en WLP 002 English ale.

Vi har i går lavet startere med 100g hvidt bordsukker i hver, og Safalen går amok som den plejer efter 15 min, men WLP'en er helt anderledes rolig. Der er godt nok dannet CO2 når jeg ryster den, men synes ikke der ellers er tegn på liv i den.

Spørgsmålet til forum er så om det er normalt for WLP gær?
Mvh.

Michael K
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Hvis der er dannet kulsyre er der jo helt sikkert aktivitet.
Det er bestemt også min erfaring at S-04'eren starter hurtigere en de flydende gærtyper jeg har brugt.
Er der bundfald i WLP-002'eren ?
Er der lidt skum/bobler på overfladen ?
Er sukkerblandingen blakket/uklar ?
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Ja, den har hele tiden været uklar med lidt bundfald.

Der er intet i overfladen, bortset fra lidt (meget lidt) bobler i kanten, men jeg stoler på CO2'en og bruger den.

Jeg har dog en fornemmelse af at den nok ikke er så effektiv som Safale'en. Nu må vi se :? Det kunne jo gå hen og blive 2 vidt forskellige øller :lol:
Mvh.

Michael K
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ja, de skal nok gå hen og blive forskellige, da gæren bidrager meget til den færdige øls smagsnuancer.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Her dagen efter brygdag, er der fuld knald på begge gær-spande.
Safale'en startede op et par timer efter den blev hældt i, mens WLP'en ventede til natten med at sætte ind.
I morges lå toppen af gærlåsen fra Safale'en ved siden af spanden, så der har været gang i bryghuset i nat :roll:

Endnu en gang har jeg været bekymret uden grund... Tålmodighed skal der til når man arbejder med øl... :oops:
Mvh.

Michael K
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

JA, så er alt jo i bedste orden.
Jeg har selv en White Labs WLP500 i gang i en 2L gærstarter, der er heller ikke synligt meget aktivitet efter knap 24 timer, men man kan dog se at bundfaldet er taget til, så der er med garanti dannet masser af ny celler.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

WLP 500...
Lyder spændende... Hvad skal I have gang i.
Mvh.

Michael K
Ovi

Indlæg af Ovi »

I fredags bryggede vi 25 liter porter, som vi har delt op på to gærtanke med to forskellige slags gær (fra whitelabs). London ale gik relativt hurtigt i gang, men det gjorde British Ale'en derimod ikke. Og da begge gærtanke har de præcis samme betingelser, kan det kun være gæren som arbejder i forskelligt tempo.
Det skal dog siges at vi ikke lavede en starter, da hver tank jo kun er på godt 12 liter.

Ja, tålmodighed er en dyd.
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Vi laver et lille dogme bryg bestående af 3 bryg basseret på omkring 90% pilsnermalt.
Jeg laver en Dubbel på ca. 7% Alc., med 90% pilsnermalt, 7% Cara Crystalt & 3% Mørk Kandis.
Det er heri min WLP500 bliver tilsat i morgen om alt går vel.
Jeg har netop kværnet de ca. 15kg malt i en Crankandstein malt mølle som vi har lånt.
Det tog kun 15 min., og hullet i møllen er kun 30mm i diameter.
Møllen giver mulighed for at åbne et hul på 100x30mm, men ham vi har lånt den af, skulle angiveligt have brændt en boremaskine af ved at lade den trække den fulde åbning.
Selv med min 1200W blå bosch bore maskine og det lille 30mm hul, kunne man høre at der var rimelig belastning på. :shock:
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Michael K skrev:Jeg har dog en fornemmelse af at den nok ikke er så effektiv som Safale'en. Nu må vi se :? Det kunne jo gå hen og blive 2 vidt forskellige øller :lol:
Til lidt orientering til interesserede kan jeg fortælle at det gik fint med begge gær.
Begge øller endte på 1012 med en dags forskel og jeg synes de smager rigtigt godt begge 2.
Den største forskel er klarheden i øllet. Safale'en er næsten helt klar mens WLP 002 er noget uklar.
Mvh.

Michael K
Ovi

Indlæg af Ovi »

Kan du prøve at beskrive forskellen i smagen?
Hvis det er muligt kan andre blive klogere på valget af gær fremover, for det er jo altid interessant hvilken gær man skal bruge i sine bryg.

Vi har snakket med en anden brygger om at brygge 25 liter øl, og fordele dette i 5 lige store batches, samt at hver brygger kommer med hver sin gærstarter. På den måde kan vi lave en noget grundigere undersøgelse af betydningen af gær, og måske blive lidt klogere?!
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Ovi skrev:Kan du prøve at beskrive forskellen i smagen?
Hvis det er muligt kan andre blive klogere på valget af gær fremover, for det er jo altid interessant hvilken gær man skal bruge i sine bryg.
Vi laver en A - B test af dem begge en dag, de skal dog lige lagre et par uger endnu, men jeg skal nok lige orientere om hvad vi kommer frem til.

Desværre går sæsonen for pollenallergi ind nu, snøft, og det er både mester og assistenten hårdt ramt af. Men vi må håbe på en god dag...
Jeg har dem flasket i ½L flasker og hvis jeg selv skal teste alene, kan jeg jo ikke skrive bagefter, ha ha.
De er på godt 7%
Mvh.

Michael K
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Så blev der lavet A-B test..
og jeg skal forsøge at beskrive hvad vi er kommet frem til.

De er begge lettere sløret, men WLP 002'eren en anelse mere end Safale'en.

Synsindtrykket er ens. Begge er med et flot skumhoved.

Aroma: Her er der forskel. På en eller anden måde er WLP'en mere humlet og "stritter" mere i duften. Den har også lidt gærduft.
Safale'en er mere samlet og anonym i duftene.

Smagsindtrykket er også forskelligt. Igen er det WLP'en der "stritter"... Den er mere syrlig end Safale'en og til trods for at de er karboneret med samme sukker og mængde, er WLP'en mere karboneret end Safale'en.

I denne øl er det helt klart Safale'en der er bedst.
Den er gæret mere rent op, og øllen er meget mindre kompliceret at drikke.

Håber at min beskrivelse giver mening, ellers må I spørge...
Mvh.

Michael K
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Jeg vil da helt klart hellere smage :-)
Men tak any way, for dine beskrivelse

Jens
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Jeg har smagt IPA'en, men ved ikke hvilken af dem det var.

Det var i øvrigt en udemærket IPA, der dog ligger i den milde ende af min IPA skala.
Jeg kunnne godt ønske lidt mere nuance og krop, og som nævnt kunne jeg godt bruge lidt mere humle bitterhed/duft.

Det her er absolut ingen kritik, da det bestemt er en god øl, men jeg fremhæver bare mine forslag til forbedring i en evt. kommende version.

Tak for øl Michael ;-)

Jeg har iøvrigt lige stukket min IPA på fustager, og den er nok drikke klar om 1 uge.
Jeg vil prøve på at få tid til at smide et par af ovre på OTS.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"