Cremethed

Besvar
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Cremethed

Indlæg af Jimmi »

Ja nu er det jo endelig blevet lidt køligere så vi kan komme igang med at brygge lidt igen :) Jeg har noget forskellige rester, som jeg vil lave mig et oprydnings bryg af.... jeg har prøvet at lægge det ind i beercalc
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... wersearch=

Ja nu har jeg skrevet at det er en IPA.. det er blot for at den bliver lidt humlet og så skulle den jo hedde noget... og det er vel det den kommer tættest på....
Jeg kunne nu godt tænke mig at den fo en mere cremet konsistens á la Wexford's Cream Ale..... jeg har til denne opskrift puttet 1000 g havregryn i, hvilket skulle give en lidt cremet konsistens.... er der andet jeg kan gøre og hvad gør gavede cream Ale bryggere.

En skør ide var at tilsætte Coffee withner.... et hvidt fløde pulver man kan få at røre i sin kaffe.. havd mener i om det.. også mht. holdbarhed

Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Øllet ser da okay ud.
Den bedste cream jeg har haft er fra fad.
Jeg har enda en 70/30 blanding på 6kg flaske til cream ale.
Hvad er der i det der withner ?

Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Godt at øllet ser oki ud :)...... nå men det det whitner indeholder følgende : http://www.caprimo.com/cms_files/N-34-PDF.pdf det giver en flødelignende konsistens til kaffen. Jeg er måske lidt nervøs for at det skal få mit bryg til at blive uklart og ligne en 5 o'clock tea....

Men prøv at kigg på det og giv mig input....

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Det indeholder for meget fedt, det vil ødelægge dit skum på øllet.

Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Ja oki det var jeg også lidt bange for.... Nå men pyt.. hvordan får jeg ellers den cremethed frem i brygget
Øv ingen bryg igang :(
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Jimmi skrev:Ja oki det var jeg også lidt bange for.... Nå men pyt.. hvordan får jeg ellers den cremethed frem i brygget
Det virker som en helt absurt ide, at putte pulverfløde i din øl.

Der er måden man tapper øllet på og indholdet af kulsyre der er afgørende for cremetheden.

MVH
Kasper Malmberg
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Jeg ville helt sikkert også undgå flødepulveret!

Jeg har selv brygget en glimrende cream ale (opskrift HER). Hvis jeg skulle brygge den igen ville jeg helt sikkert mæske ved højere temperatur for at give mere restsødme og mindre alkohol (hvilket også var planen fra starten indtil vi af sære grunde ædrede det...)

Jeg ved ikke præcist hvordan det forholder sig med semi-grain, men dit mæskeprogram giver ikke helt mening. Efter de 30 min ved 65 grader er al stivelsen omdannet til sukker og du får stort set ikke noget ud af en time ved 68. Jeg ville starte ved 68 for at få noget restsødme som vil klæde øllet godt.

Og mht. havregrynene så prøv! Vi bruger det i næsten alle vores bryg. Dog har vi ikke været over 15% (som i øvrigt ikke gav problemer). Min erfraring er at det giver lidt mere fylde til øllet.

Hvis du vil have en mere cremet øl skal du have fat i et fadølsanlæg og en flaske med blandingsgas (N2 og CO2). Det giver f.eks. en Guiness det flødeskumsagtige skum.

Held og lykke med brygget og lad os høre hvordan det bliver!
/anders
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Ja det havde jeg godt nok ikke lige set, men det er rigtigt at det ikke giver nogen mening at mæske i så lang tid, da største delen består af malt ekstrat.
Du bliver nok nød til at tilsætte noget laktose, for at få en sødere øl.
Angående havregryn så tror jeg ikke det er noget problem, men lad os høre hvis det er, det kræver nok noget tålmodighed ~ gå efter de økologiske grovvalsede.

Jens[/quote]
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Oki tak for alle jeres input.. jeg dropper min skøre ide med flødepulverede.. troede egentlig heller ikke helt på det inderst inde.. kan forestille mig hvor uklar en øl det bliver..-........... jeg prøver at brygge den som anført i opskriften bortset fra at jeg ændrer mæske temp til ca 68 grader pga sødmen. Så nu ser vi hvordan den går.. Fadølsanlæg bliver det nu nok ikke lige til for tiden, men det skal jo nok blive øl alligevel :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Du kan bruge en masse Flakes Oats, det giver en blødere Øl og mere creamet i smagen. og så giver den godt skum :)
MvH
Morten
(9400)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"