Hvad brygger i for tiden ?

Re: Hvad brygger i for tiden ?

Indlægaf Per » 18. jun 2018, 07:00

Borg skrev:Du nævner en Scottish ale og en stout med to forskellige effektiviteter. Det er også to helt forskellige øltyper. Også sådanne forhold spiller ind (mørke malte giver lavere pH).
Hvad med vand:malt-forhold. Det er også en væsentlig parameter.

Stouten består af: Pilsner, Cara Gold, Special B, Carafa, Spelt = 7200 gr. samt 400 gr. Muscovadosukker. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 5,97 (fra BrunWater skema). OG = 1070 FG = 1016. Eff. 84%. Forventet 25 ltr. opnået 26 ltr.

Scottish Ale består af: Vienna, Gara Gold, Roasted Barley og Smoked malt = 8000 gr. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 6,19 (fra BrunWater skema). OG = 1069 FG = 1012. Eff. 59%. Forventet 25 ltr. opnået 22 ltr. (forlængede kogetiden ca. 20 min. for at hæve OG)

Da begge er All-grain kits kender jeg ikke den præcise sammensætning af malten, men har gættet mig lidt frem og sat det ind i BeerCalc.

Begge brygget på Brew Monk anlæg, dog er Scottish Ale kogt i gryde på gasblus.

Mvh. Per.
Per

Geografisk sted: Rønnede

Indlægaf jandk » 18. jun 2018, 07:07

Bryggede en helt simpel pilsner i weekenden.
På en varm sommerdag er det rart med en let drikkelig tørst-slukker.
jandk

Geografisk sted: 7100 Vejle

Indlægaf Efel » 18. jun 2018, 08:11

Bryggede en pale rider på brewster beacon. Det er andet forsøg med denne øl. Første gang var vores første forsøg på at håndbrygge. Resultatet var svingende dels fordi vi havde dårligt styr på mæsketemperaturen (for høj) dels fordi vi var for utålmodige. Det viste sig dog at de sidste flasker efter 5 måneder var glimrende.
Ved gårsdagens bryg havde vi styr på alle parametre. Nåede en OG på 60 og en mæskeeffektivitet på 80%. Startede med 23l i beacon’en. Tilsatte malten langsomt under grundig omrøring. Cirkulerede ret kraftigt og spargede langsomt. 23 l i gærspanden der bobler lystigt.
Efel

Geografisk sted: Ringsted

Indlægaf Borg » 18. jun 2018, 10:29

Per skrev:
Borg skrev:Du nævner en Scottish ale og en stout med to forskellige effektiviteter. Det er også to helt forskellige øltyper. Også sådanne forhold spiller ind (mørke malte giver lavere pH).

Stouten består af: Pilsner, Cara Gold, Special B, Carafa, Spelt = 7200 gr. samt 400 gr. Muscovadosukker. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 5,97 (fra BrunWater skema). OG = 1070 FG = 1016. Eff. 84%. Forventet 25 ltr. opnået 26 ltr.

Scottish Ale består af: Vienna, Gara Gold, Roasted Barley og Smoked malt = 8000 gr. Mæskning: 2,7 ltr./kg malt. Ingen vandbehandling. pH i malten = 6,19 (fra BrunWater skema). OG = 1069 FG = 1012. Eff. 59%. Forventet 25 ltr. opnået 22 ltr. (forlængede kogetiden ca. 20 min. for at hæve OG)

Da begge er All-grain kits kender jeg ikke den præcise sammensætning af malten, men har gættet mig lidt frem og sat det ind i BeerCalc.

Mvh. Per.

Min opfordring til dig var selv at sætte dine observationer i system. Det er din eneste måde at få overblik over, hvilke faktorer der er kendetegnende for bryg med lav effektivitet og hvilke der er kendetegnende for bryg med høj effektivitet.

Det vil give dig indsigt, og dermed grundlag for beslutning.

Jeg gav dig eksempler på sådanne faktorer, men jeg kan ikke gøre det for dig.

Af ovennævnte springer pH’en i øjnene som for høj, og alt for høj ved den skotske. Og pH har stor indflydelse på enzymernes arbejdsevne. 5,3-5,4 er et godt niveau.
Brugeravatar
Borg

Geografisk sted: Herning

Indlægaf Per » 18. jun 2018, 12:12

Borg skrev:
Per skrev:

Mvh. Per.

Min opfordring til dig var selv at sætte dine observationer i system. Det er din eneste måde at få overblik over, hvilke faktorer der er kendetegnende for bryg med lav effektivitet og hvilke der er kendetegnende for bryg med høj effektivitet.

Det vil give dig indsigt, og dermed grundlag for beslutning.

Jeg gav dig eksempler på sådanne faktorer, men jeg kan ikke gøre det for dig.

Af ovennævnte springer pH’en i øjnene som for høj, og alt for høj ved den skotske. Og pH har stor indflydelse på enzymernes arbejdsevne. 5,3-5,4 er et godt niveau.

Ok. Tak for in-put.
Per

Geografisk sted: Rønnede

Foregående

Tilbage til Generelt om brygning