Pilsner er sur

Besvar
Keldb
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. jan 2024, 23:02

Pilsner er sur

Indlæg af Keldb »

Hej, jeg har brygget en pilsner og ved smagning af den første og anden flaske er den temmelig syrlig.
Jeg har vasket renset og desinficeret efter alle kunstens regler. Da jeg tappede tog jeg lidt fra til smagsprøve og den fejlede intet. Nu har den lagret 14 dage på flaske ved stuetemperatur og her må der være sket noget. Flaskerne og hævert er vasket grundigt i wvp, skyllet i vand og desinficeret i iodophor. Kapsler har ligget i iodophor. Det er ikke første gang det sker hvad i alverden foregår der?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Pilsner er sur

Indlæg af Freund »

Hej Keld

Det er da surt.. undskyld min dårlige humor..
Kan du dele lidt flere detaljer om dit rengørings regime?
Hvilken opskrift, temperatur og gær?
OG og FG?
Hvordan har du styret gæringen?

Du skriver at du har oplevet det tidligere - hvad var det der? Og var det samme udstyr (hævert, gærspand mv)?

Hilsen
Freund
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Pilsner er sur

Indlæg af kbh36 »

Hvilken type gærspand bruger du?
Med hane?
Returnerede du resten af smagsprøven?
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Keldb
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. jan 2024, 23:02

Re: Pilsner er sur

Indlæg af Keldb »

Først tak til @kbh36. Jeg bruger ikke haner, det har jeg luget væk for længe siden, og smagsprøven blev ikke returneret i spanden😉

Også tak til @freund. Jeg vil sige at det er generel grundig rengøring med respekt for at begge midler kræver en kontakttid for at virke hvilket jeg har ganget med mindst faktor 10.
Opskriften er hentet fra beercalc og jeg har fermenteret i køleskab ved 10˚ i 14 dage. OG 1055
og FG 1012.
Men ved samtaler med diverse bryggere har jeg, tror jeg, isoleret problemet til at der må være sket et tilbageløb af vandet i gærrøret, som kan være blevet inficeret da brygget kom ind i stuetemperatur det sidste døgn.(for at få liv i gæren igen inden øllet skulle på flaske)
Jeg har fået det råd at lave en blanding af vand og alkohol til at hælde i gærrøret.
Men jeg er oppe på bryggerhesten igen og har fået lidt travlt. Så jeg forsøger mig for første gang med en kveik Voss gær. Den skulle vist være temmelig hårdfør🍻
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Pilsner er sur

Indlæg af kbh36 »

Du behøver ikke tage den ind inden du flasker, bare flask den kold, og og sæt flaskerne ved stue temp.
Tag gerne gærlåsen af inden den flyttes.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Keldb
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17. jan 2024, 23:02

Re: Pilsner er sur

Indlæg af Keldb »

kbh36 skrev: 1. mar 2024, 09:01 Du behøver ikke tage den ind inden du flasker, bare flask den kold, og og sæt flaskerne ved stue temp.
Tag gerne gærlåsen af inden den flyttes.
👍
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Pilsner er sur

Indlæg af mhn »

Billig vodka i gærlåsen eller en type gærlås der ikke kan løbe tilbage, hvis det er problemet.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Guinnless
Indlæg: 124
Tilmeldt: 29. aug 2008, 11:56
Geografisk sted: Ved Køge Bugt

Re: Pilsner er sur

Indlæg af Guinnless »

Jeg ved også der er 'folk' som har lært (på den hårde måde) at passe på indholdet af gærlåsen når spanden flyttes ;-)
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Pilsner er sur

Indlæg af MonkeyBrew »

Mht tilbageløb i gærrør, så bruger jeg gerne en klump modellervoks som jeg presser let ned i gærrøret. Voksen må selvfølgelig ikke være for blød, da man får vakuum når spandene flyttes på.
Men det vakuum, samt "voksproppen" gør at væsken i røret ikke flytter sig ud af stedet.
Håber tippet kan bruges til næste omgang. 😉
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Pilsner er sur

Indlæg af peos »

Det er næppe kapsler, flasker mv., der er problemet, for så ville kun nogle af flaskerne være inficerede/sure. Jeg tror heller ikke meget på, at det er gærlåsen, der er problemet. Jeg har gennem ca. 150 bryg kun desinficeret med kogende vand. Det gælder også gærlåsen, ligesom jeg bruger kogt vand i gærlåsen. Det har været problemfrit. Jeg tror, du skal se på processen fra nedkøling til gærspand.

Af de ca. 150 bryg, jeg gennem tiden har lavet, har kun 2 været inficerede, og de blev lavet samme dag. Jeg lokaliserede problemet til modstrømskøleren. Jeg har nu en rutine, hvor jeg kører 10 l kogende vand igennem modstrømskøleren, før den bruges. Siden har ingen bryg været inficerede.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"