Vandbehandling

Besvar
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Vandbehandling

Indlæg af odenselunde »

Kære alvidende forum.

Jeg vil gerne i gang med at behandle det vand jeg bruger til mine øl. Men efter at have kigget på forskellige tråde her på siden, er jeg desværre ikke blevet meget klogere på hvordan jeg kommer i gang... Findes der et sted man kan læse nærmere om hvorfor og hvordan? Jeg er desværre ramt af ikke at være uddannet inden for noget som helst, der har tilnærmelsesvist noget at gøre med brygning, hvilket jo godt kan ærge mig i dag.
Jeg kan forstå at der er Excel-ark, maskiner, måleapperater, men jeg savner en dybere indføring i området. Derfor: hvor og hvordan starter man ud?
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Vandbehandling

Indlæg af Jfinderup »

Du kan læse lidt her
https://www.dunweber.com/docs/beer/bryggeguide/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller her
https://brygklubben.dk/laer-at-laese-en-vandrapport/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg tog også et videregående bryg kursus hvor vi kom noget ind på det.

Vigtigste parameter er at se på ph værdi og få den ned for at få en bedre mæskning.

Jeg bruger Brewfather (water profile) til at beregne diverse tilsætninger. Det kommer ofte an på hvilken ølstil du vil ramme.

Man kan som regel finde testrapporter fra det lokale vandværk og så definere den profil i BrewFather. Det kan være du skal betale for BrewFather abonnement for at få den funktion, men det er ikke meget.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Vandbehandling

Indlæg af odenselunde »

Fedt! Tak for svaret :-)
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Vandbehandling

Indlæg af Jfinderup »

Velbekomme
Du kan se her hvad jeg har indtastet som mit udgangspunkt.
I mit tilfælde fandt jeg så også ud af at jeg ikke fik vand fra det nærmeste vandværk som ligger i Hornbæk centrum (NSJ), men fra en boring i skoven mellem Hornbæk og Helsingør.
Dels var det vist fra regningen, men også på teknisk kort over kommunen.
Hvis du er i tvivl kan du ringe eller skrive til teknisk forvaltning. Det er ikke hver dag de får nørdede spørgsmål om vand, så de bliver efter sigende glade for spørgsmål på vandværket :o)
Screenshot_20220715-091952_Brewfather.jpg
Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Vandbehandling

Indlæg af peos »

Jeg har over 20-30 bryg eksperimenteret med regneark og tilsætning af det ene og andet. Men jeg er endt med bare at bruge mit postevand tilsat en passende andel RO-vand. Det har givet de bedste resultater.

Med mit postevand bruger jeg 50/50 til lyse lagers, 1/3 RO-vand til IPA og mix imellem det til andre typer.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Vandbehandling

Indlæg af Jfinderup »

peos skrev:Jeg har over 20-30 bryg eksperimenteret med regneark og tilsætning af det ene og andet. Men jeg er endt med bare at bruge mit postevand tilsat en passende andel RO-vand. Det har givet de bedste resultater.

Med mit postevand bruger jeg 50/50 til lyse lagers, 1/3 RO-vand til IPA og mix imellem det til andre typer.
Hvilket RO anlæg har du og hvad er din effektivitet i forhold til at lave RO vandet?
L postevand i forhold til L RO vand?

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Vandbehandling

Indlæg af peos »

Jeg har et lille anlæg fra rent-postevand.dk, som jeg købte for 3-400 kr. for 5-6 år siden.

Jeg har ikke målt på det, men jeg vil gætte på, at der løber 3-4 l igennem for hver l RO-vand. Det betyder ikke rigtig noget her i huset, for vi har vores egen boring.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"