Starsan-opløsning suget ned i øllet

Besvar
Anders D
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. jan 2014, 19:23
Geografisk sted: Bækkelund, Viborg

Starsan-opløsning suget ned i øllet

Indlæg af Anders D »

Hej
Min gærtank med 25L øl har netop suget lidt af min starsan opløsning fra gærlåsen.
opløsningen i gærlåsen er ca. 2ml starsan fra fivestar til ca. 400ml vand. Selve gærlåsen består af en slange fra gærtanken og ned i en halvliters flaske med opløsningen.
Jeg var ved at coldcrashe øllet da den sugede tilbage (fordi væsken krymper ved nedkøling) og jeg var desværre ikke opmærksom på det. Den har suget ca.1,5 dl af opløsningen ned til de 25L.
Bør jeg kassere mit bryg?
Er det farligt at drikke?

Mvh Anders
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 08:48

Re: Starsan-opløsning suget ned i øllet

Indlæg af Nordstrøm »

Hej Anders,

Jeg tror ikke at du behøver at være bange for at dit bryg er farligt at drikke. Starsan består primært af fosforsyre, som der findes en hel del af i f. eks. cola. Jeg kan dog ikke forudsige om du vil kunne smage det.

Du vil muligvis opleve at det skummer lidt mere og på en anden måde end normalt, især hvis du bruger demineraliseret vand til dine bryg, men det er ikke noget der er giftigt i de mængder.

Jeg synes derimod at der er en hel del andre spørgsmål der presser sig på:

Hvorfor bruger du en gærlås på næsten ½ liter? De små almindelige gærlåse indeholder kun 1-2 mL, er meget billige (ca. 10 kr), og er samtidig sikrede mod at der løber væske baglæns (så længe det ikke går for stærkt).

Hvorfor fylder du Starsan i gærlåsen? Man kan få andre tilsvarende midler, der ikke skummer. Jeg bruger selv bare vand, og en af mine venner bruger vodka, men så tror jeg heller ikke at det behøver at blive mere avanceret.

Hvorfor bruger du Starsan i en brugsopløsning der er dobbelt så stærk som producentens anbefaling?

- Og så er jeg lige nødt til at korrigere det du skriver en lille smule: Det er faktisk ikke væsken der krymper ved nedkøling, men CO2'en oven over væsken i din gæringsbeholder. Jo, væsken krymper teknisk set også, men ved at gå fra f. eks fra 22°C til 0°C vil vand krympe ca. 0,2%, mens en gas vil krympe ca. 7,5%. Samtidig vil der opløses mere CO2 i øllet, hvilket får trykket til at falde yderligere.

MVH Benny
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Starsan-opløsning suget ned i øllet

Indlæg af Ctharth »

Jeg har lavet sådan en her til cold crash, derudover har jeg en sodastream flaske jeg kan sætte på låget næsten trykløs hvis jeg vurderer brygget meget modtageligt for oxidering.

Det er e’et 0,22 micron filter på en gærlås

Mvh
JesperBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Starsan-opløsning suget ned i øllet

Indlæg af Borg »

Nordstrøm skrev:Og så er jeg lige nødt til at korrigere det du skriver en lille smule: Det er faktisk ikke væsken der krymper ved nedkøling, men CO2'en oven over væsken i din gæringsbeholder. Jo, væsken krymper teknisk set også, men ved at gå fra f. eks fra 22°C til 0°C vil vand krympe ca. 0,2%, mens en gas vil krympe ca. 7,5%. Samtidig vil der opløses mere CO2 i øllet, hvilket får trykket til at falde yderligere.

MVH Benny
En urt krymper ca 4% fra kogepunktet til 20 grader. Om den så kun krymper yderligere 0,2% fra 22 til 0 grader ved jeg ikke lige på stående fod. Umiddelbart synes jeg det er lidt, men skal i så fald forklares ved at krympningen ikke er lineær.

Det er dog ikke korrekt, at der optages mere CO2 i øllet når temperaturen sænkes. Trykket over og i væsken er den samme, og temperaturen i headspace er også 0 grader. Derfor er der ligevægt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 08:48

Re: Starsan-opløsning suget ned i øllet

Indlæg af Nordstrøm »

Borg skrev: En urt krymper ca 4% fra kogepunktet til 20 grader. Om den så kun krymper yderligere 0,2% fra 22 til 0 grader ved jeg ikke lige på stående fod. Umiddelbart synes jeg det er lidt, men skal i så fald forklares ved at krympningen ikke er lineær.

Det er dog ikke korrekt, at der optages mere CO2 i øllet når temperaturen sænkes. Trykket over og i væsken er den samme, og temperaturen i headspace er også 0 grader. Derfor er der ligevægt.
Ja, det er rigtigt at densiteten ikke ændrer sig lineært som funktion af temperaturen. Jeg har fundet denne graf over sammenhængen, og den viser ganske rigtigt at der er ca. 4% forskel i densiteten ved 20-100°C, mens der ikke sker meget fra 0- 20°C. Det er selvfølgelig ud fra rent vand og ikke en sukkeropløsning, men jeg er overbevist om at kurven vil have nogenlunde samme form med urt:

Billede

Ja, der vil være ligevægt i forholdet mellem opløst CO2 og gasformig CO2, men den ligevægt er afhængig af temperaturen. Derfor er jeg nødt til at holde fast i, at ved et givent tryk vil ligevægten forskydes mere mod væskefasen når temperaturen sænkes, særligt i området 0-20°C. Der skal med andre ord mere CO2 til for at nå op på det samme tryk nede i væsken ved lavere temperaturer.

Se f. eks. denne figur. Man skal helt op omkring 75atm/120°C før det så småt begynder at kunne gå den anden vej:

Billede

Det er jo også derfor at det er en god ide at fylde carboneret øl ved så lave temperaturer som muligt. Selv fylder jeg ved -0,5°C. Det er simpelthen mindre "livligt", når man kan nøjes med at have 0,5-0,6 bar på i stedet for at skulle op på 1,8-2 bar for at øllet indeholder den samme mængde CO2.

MVH Benny
Anders D
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. jan 2014, 19:23
Geografisk sted: Bækkelund, Viborg

Re: Starsan-opløsning suget ned i øllet

Indlæg af Anders D »

Selv om det er lang tid siden I har svaret, vil jeg takke alligevel, da jeg jo aldrig fik meldt tilbage.
Øllen blev fin, og den blev drukket. Der var ingen bismag :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"