Tilsætning af hyldeblomst og Ingefær

Besvar
JohnDenmark
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. mar 2022, 08:56

Tilsætning af hyldeblomst og Ingefær

Indlæg af JohnDenmark »

Hej ølbryggere,

jeg skal brygge en American Pale Ale pænt humlet til IBU 45. Jeg vil gerne tilsætte kogt hyldeblomst the og kogt ingefær the så at jeg får 2 forskellige øl.
En øl med hyldesmag og en med ingefær smag. Jeg vil ikke lave 2 kogninger hvor hyldeblomsten og ingefær er med i slutningen af koget.
Derfor vil jeg lave en hylde the og en ingefær the som skal tilsættes efter koget.

Er der nogen der har erfaring med at tilføre teen i forbindelse med at man gærer ?, eller om man kan tilsætte teen på den dag hvor jeg flasker ?.

Jeg havde tænkt 20 gr. tørret hyld til 20 liter og 10-15 gram frisk ingefør også til 20 liter

Nogle tanker ?

Mvh. John
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Tilsætning af hyldeblomst og Ingefær

Indlæg af loobie »

Hej John,
Jeg har ingen erfaring med tilsætning af hverken hyldeblomst eller ingefær, men ville først tilsætte teerne når størstedelen af gæringen er overstået, da alle de flygtige aromastoffer ellers fiser med kuldioxiden ud gennem gærlåsen.
Hvad mængderne angår, ville jeg prøve mig frem, f.eks. ved at blande teerne i en "købeøl" af lignende type, hvis du da ikke har en hjemmebrygget på lager.
JohnDenmark
Indlæg: 2
Tilmeldt: 22. mar 2022, 08:56

Re: Tilsætning af hyldeblomst og Ingefær

Indlæg af JohnDenmark »

Hej loobie,
Jeg snakkede med en brygmester han vaklede lidt mellem om det skulle tilsættes lige inden gæren eller om det skulle være når jeg puttede på flasker. Han anbefalede sammen med gæren. Men det du skriver giver også super god mening. Jeg tror at jeg vælger at gøre begge dele altså putte noget i inden gæren og dagen inden flaskning kan jeg tage en prøve ud og prøvesmage. så kan jeg altid tilsætte mere, hvis det ikke har fået nok smag.

Andre meninger

Mvh. John
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"