Five Star 5,2 ph stabilizer

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Five Star 5,2 ph stabilizer

Indlæg af Beerdumper »

Hej Bryggere

Indtil videre går jeg den nemme vej I forhold til min vandprofil og bruger Five Star 5,2 ph stabilizer, istedet for mælkesyre.

Jeg blander op efter forskriften i mæskevandet og lander for det meste på en ph der hedder 5,15 -5,25 på mit digitale ph meter under mæslningen.

Men hvad med mit eftergydningsvand? Skal jeg også bringe ph ned i det?

Mit vandværk oplyser at vandet har en ph på 7,2 og en hårdhed på 21º.

Jeg brygger for det meste ales, men kaster mig ud i en pilsner næste gang.
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Five Star 5,2 ph stabilizer

Indlæg af Peterdanske »

Så vidt jeg har forstået ph i ølbrygning, så er målet med de 5.2-5.4 for at få det optimale ud af enzymernes arbejde med at nedbryde stivelsen til sukkerarter under mæskningen, det arbejde er overstået ved eftergyningen, det er jo alene for at trække rest sukker ud af næsen.

Jeg læser spændt med, måske bliver jeg også klogere :-)
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Re: Five Star 5,2 ph stabilizer

Indlæg af Beerdumper »

Nemlig, det er også min opfattelse. Men har det noget at sige, at man hæver ph inden gæring fra de 5,2 man nu var kommet ned på.

På forhånd tak.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Five Star 5,2 ph stabilizer

Indlæg af Ctharth »

Hej

Som amatør brygger tænker jeg ikke den højere pH i vandet(lavere syreindhold faktisk let basisk) vil gøre noget ser kan bemærkes. Husk på at vandet er omkring neutralt og PH er en logaritmisk skala. Så for at få noget der er pH 5 til at blive PH 6 med neutralt vand skal det fortyndes 10 gange. Vand til 1000% original volumen.

Så at du fortynder med 150% i sig selv have meget lille effekt på PH, især nu når du har tilsat en buffer der vil forsøge at holde pH i området omkring 5.2.

Faktisk vil jeg være noget mere nysgerrig på hvor meget buffer effekt det der pH 5.2 noget , og hvor meget syre gæren skal producere for at kommer ned til Ph4” 4-5 som er de fleste gær cellers optimum, og om slut pH ender højere når nu man aktivt tilsætter mere buffer end der er i det komplekse medie allerede.

Undskyld hvis det ikke giver mening

Mvh
Jesper
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Five Star 5,2 ph stabilizer

Indlæg af Borg »

Også under kogningen og gæringen er pH vigtig.
Og den bliver sat lidt over styr ved at bruge ubehandlet postevand til sparge. Specielt gæren har behov for en pH til den lave side.
Så mener du det er vigtigt at oH-behandle dit mæskevand, så skal du gøre det samme med dit spargevand.
I den sidste ende risikerer man at få en øl der er lidt tam og intetsigende med en for høj pH.
Slutøllen har almindeligvis en pH på mellem 4,1 og 4,7 afhængig af typen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"