Igang med fadøl

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Igang med fadøl

Indlæg af Beerdumper »

Hej Bryggere

Jeg er ved at blive lidt træt af besværet med de mange flasker, hvad enten de er tomme eller fyldte. Processen med tapning tager også tid og som småbørnsfar er det ikke den der er meget i forvejen.

Jeg er støt på dette sæt: https://www.maltbazaren.dk/shop/bazaren ... 1672p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det en god måde at starte på eller vil jeg fortryde jeg ikke går all in med Cornelis fade?
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Igang med fadøl

Indlæg af clucking »

Beerdumper skrev:Hej Bryggere

Jeg er ved at blive lidt træt af besværet med de mange flasker, hvad enten de er tomme eller fyldte. Processen med tapning tager også tid og som småbørnsfar er det ikke den der er meget i forvejen.

Jeg er støt på dette sæt: https://www.maltbazaren.dk/shop/bazaren ... 1672p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Er det en god måde at starte på eller vil jeg fortryde jeg ikke går all in med Cornelis fade?
Næsten alle løber sur i 5 liters fade på et eller andet tidspunkt og skifter videre.
Det er svært at undgå skum selvom forskellige teknikker kan hjælpe og fadene ruster efter et par ganges anvendelse er det mit indtryk og også mine egne erfaringer.
Spar sammen til nogen (brugte) Cornelius fade med ball lock - de fås helt ned til 6,5 liter selvom det mest normale er de større og næsten samme pris. Så får du reelt også muligheden for tvangskarbonering.
Blot mine 5 cents.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Igang med fadøl

Indlæg af Ctharth »

Hej

Jeg kan kun udtale mig om de 2 gange jeg har prøvet min, første gang endte i rent skum. Anden gang ikke med mere afkøling og lav langsomt opjusteret tryk, men jeg fandt det meget svært at styre . Skruer man for højt op skummer det indtil man er nede i tryk igen, bliver øllet for varmt skummer det.

Så jeg ved ikke helt om jeg vil anbefale.

Måske en Ball lock anstikker til festfade med partytap og sodastream gas er et bedre startpunkt, men jeg ved ikke om festfade overhovedet kan give et konsistent godt resultat… men som sagt jeg har kun givet det 2 forsøg. Er stadigt i processen om jeg vil “ofre” 5 liter mere på et forsøg eller jeg skal gå en anden vej.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Igang med fadøl

Indlæg af Freund »

Jeg har noget lignende, og synes det fungerer ok.
Husk at bruge mindre sukker til karbonering end ved flasker, jeg bruger 4,5g sukker/L
-ellers render det ud af sikkerheds-bungen er min erfaring.
Fadet skal være koldt når du anstikker, og vent med at tænde for kulsyre indtil der er for lidt fart på øllet.
Hold fadet koldt, ellers vil temperaturen give problemer ift. skum.
Det kan fx være isbad eller kølekappe, hvis du skal have det ud af køleskabet i længere tid.

Hilsen
Freund
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Igang med fadøl

Indlæg af Ctharth »

Hej

Ren nysgerrighed føler du øllen er lige så god og med nok karbonering når det er fra fest fad vs samme øl fra flaske?

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Igang med fadøl

Indlæg af Freund »

Hej Jesper

Jeg har ikke tænkt over, hvis der har været en forskel.
Jeg har ikke holdt dem op mod hinanden, de få flasker jeg fylder bliver som regl givet væk
Men god idé, det var da en god test

Hilsen
Freund
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"