Kan den reddes på 1 uge?

Besvar
Christhecat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2016, 18:10
Geografisk sted: Hillerød

Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Christhecat »

Håber på lidt gode input :-)

Jeg har lovet at brygge til naboens 50års havefest om godt 1 uge og det er et projekt der er ramt af gentagende fejl og dumhed.

Som udgangspunkt startede jeg ud med en pakke "Take me to heaven" påskebryg fra Humlecentralen. Det var nok ikke det mest logiske valg med en 5-ugers deadline :-(

Dag 2 (21/5) kom jeg hjem og fandt ca. 20 liter af brygget på gulvet i bryggerset! Der havde været god gang i gæringen og O-ringen på FermZilla'ens gæropsamler havde åbenbart ikke sluttet tæt. :-(
De resterende 7 liter i FermZilla'en blev fortsat som gærstarter i den nye bryg som jeg fik komponeret med inspiration fra den oprindelige opskrift. OG var da (lidt lav) 1063 (15.1 Brix)

Efter godt 1 uge blev der tilsat 200g honning jvf. den oprindelige påskebrygopskrift. FG på det tidspunkt var lidt skuffende ca. 1040 (Brix 10).

Efter 3 uger (12/6) startede jeg cold crash v. 2.5 grader.

Nu har jeg så haft partyhanen på FermZilla'en og FG er stadigvæk 1040 (Brix 10.0) og smagen er lidt for sød i forhold til hvad jeg havde tænkt mig.

Hvad kan jeg gøre? Kan jeg få noget godt ud af at sætte temperaturen op og smide en champagnegær i beholderen?
Jeg har ikke udstyr til fadøl, så planen er lidt utjekket at der skal udskænkes direkte med partyhanen fra FermZilla.

/Hans
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Peterdanske »

Jeg havde nok hævet temperaturen til 35-37 grader og smidt et brev Kveik Voss i den, så går det stærkt...

Men jeg er også Kveik fan.....
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Christhecat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2016, 18:10
Geografisk sted: Hillerød

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Christhecat »

Peterdanske skrev:Jeg havde nok hævet temperaturen til 35-37 grader og smidt et brev Kveik Voss i den, så går det stærkt...

Men jeg er også Kveik fan.....
Ok - jeg kan godt hæve temperaturen og nå at købe noget Kveik Voss i morgen og kaste det i tanken.
Vil det kunne nå at give en bedre udgæring - og noget drikbart - på en uge?

Jeg kender ikke til Kveik... :-/
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af grøntoft »

Voss Kveik kan gære din urt ned på 84 timer, og så er øllet reelt set færdigt. Det kommer nok til at smage lidt specielt de første dage, men tag det som en oplevelse! ;)
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Peterdanske »

Min rekord med Lalleman Voss er en Dark Lager lignende lyn øl, jeg bryggede søndag aften og pitchede gæren mandag morgen ved 1059 OG, onsdag middag var jeg på 1011, hvilket var opgivet som FG. Cold Crash til torsdag aften og så på fad, med efterfølgende hurtig karbonering.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Christhecat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2016, 18:10
Geografisk sted: Hillerød

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Christhecat »

Tak. Jeg prøver med Kveik og håber at den kan spise det sukker som den nuværende gær ikke vil omsætte.

Blot til min almindelige uddannelse er der så noget der taler imod at bruge champagnegær til at rydde op?

/Hans


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Peterdanske »

Jeg har ikke prøvet at gære en øl på champagnegær, så der er jeg svar skyldigt.
Men, jeg ved at Kveik Voss er lynhurtig, sikkert også hurtigere end champagnegær.
Voss flokkulerer stærkt og vil hurtigt rydde op i din øl.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af mhn »

Vi lavde et split batch med lager, Voss og champagne gær. Den på champagne smagte ikke af noget. Så jeg regner med, vi er færdig med champagnegær til øl. Det har vi ellers brugt ind i mellem.

Voss kveik og Citra er en himmelsk kombination, hvis den lille test står til troende. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af grøntoft »

Hvis du vil vide lidt om hvordan champagnegær smager, så skulle du prøve Jacobsens Velvet Galaxy. CO2'en smager lidt anderledes.

Jeg har ladet mig fortælle, at champagnegær kan have en tendens til at smage/dufte lidt af fis de første par måneder. Så jeg tror ikke det er den bedste løsning.

Jeg skal i øvrigt til at lave en "Rhusecco", en hard seltzer (er det vel) med rabarber og sukker og champagnegær. Den skal stå i et par måneder og modne.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Peterdanske »

Christhecat skrev:Tak. Jeg prøver med Kveik og håber at den kan spise det sukker som den nuværende gær ikke vil omsætte.
Hej Hans.

Kom der godt gang i gæringen?
Jeg håber det lykkedes for dig.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Christhecat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2016, 18:10
Geografisk sted: Hillerød

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Christhecat »

Det tog lidt tid at få temperaturen op på de 30 grader (40W varmelegme) så da jeg skulle pitche Kveiken var der faktisk kommet tryk på tanken.
Da jeg havde gjordt gæren klar røg den alligevel i tanken. Her dagen efter er trykket oppe så der må jo være gang i en proces.
Det bliver spændende at smage på den næste lørdag :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Peterdanske »

Alene det at du hæver temperaturen er nok til også at hæve trykket, da luften udvider sig med temperaturen.
Hvis der er lidt næring er jeg sikker på at der nok skal komme gang i gæringen.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Christhecat
Indlæg: 13
Tilmeldt: 6. jul 2016, 18:10
Geografisk sted: Hillerød

Re: Kan den reddes på 1 uge?

Indlæg af Christhecat »

Tak for input.
Øllet blev serveret, og folk var søde og sagde at det smagte godt ;-) (Stadigvæk lidt sød efter min smag.)
De første 15 liter var vanskelige at få skum på, men det kom så senere... Måske skulle jeg have rystet gærtanken da jeg tilsatte Kveik?

Jeg endte med at have 10 liter i tanken efter festen og de er nu hældt på flasker. Måske sker der noget godt efter lidt yderligere lagring.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"