Gær i øl

Besvar
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Gær i øl

Indlæg af odenselunde »

Kære forum,

Jeg er efterhånden blevet en så hærdet øldrikker, at jeg er begyndt at blive ret kritisk overfor, primært, mine egne øl. Jeg har et gennemgående og gentagende problem som jeg håber I vil hjælpe mig med at løse.

Uanset hvor forsigtig jeg er, uanset om jeg anvender protafloc, uanset og jeg coldcrasher, så sker det næsten uden undtagelse, at min færdige øl har gærsmag. Ikke meget, men nok til at jeg bemærker den. Jeg vil beskrive min fremgangsmåde herunder.

De sidste ti minutter af kogningen tilsættes en passende mængde protafloc. Jeg lader som regel urten nedkøle i min Grainfather, da jeg ikke lige har det rigtige grej til at slutte chilleren til en vandhane. Det bør i øvrigt intet have at gøre med gærsmagen, men skriver det for en sikkerheds skyld.

Når urten så er kølet ned, så omstikker jeg den til en Grainfather gærtank og bruger en glykol chiller til at sætte temperaturen til typisk 20-21 grader (laver mest IPA og stout). Tilsætter min opformerede gær. Måske er det her problemet er? Kan jeg tilsætte for meget gær?

Når tiden nærmer sig for tapning, så køler jeg øllet ned til seks grader (min glykol chiller kan ikke komme længere ned) i to dage.

På dagen tapper jeg gæren ud af bunden (den skal genbruges) og så flytter jeg forsigtigt - så forsigtigt man kan med 30 kg. i armene - gærtanken væk og op på et bord. Kan det være rystelserne i forbindelse med flytningen der hvirvler gæren op?

Så tappes der på flaske - over sedimentniveau selvfølgelig. Men alligevel smager min øl af gær. Det er især min WLP001 (California Ale), der smager igennem. Nogen gode råd?

Venlig hilsen

Søren
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gær i øl

Indlæg af peos »

Din fremgangsmåde lyder meget fornuftig. Er øllet klart, når det tappes?

Hvis ikke, så prøv at køle ned en uges tid, før du tapper.

Jeg bruger ikke Protafloc men Irish Moss til klaring. Om det gør en forskel, ved jeg ikke, men mine øl er altid klare, når de kommer på fad 3-4 uger efter brygdagen. Også en IPA, som har gæret ved 18 grader, og som ikke har været kølet ned før tapning. Og de har heller ikke gærsmag.

20-21 grader er i øvrigt lige i toppen til en IPA. Du får en mere ren gæring ved 18 grader.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Gær i øl

Indlæg af mhn »

Tid får gæren til at ligge sig på bunden i flaske eller spand.

Jeg synes mest, vi har haft succes med at give dem en uge eller to mere i spanden, hvis vi har haft gærsmag. Men det er jo ikke sikkert, mine smagsløg er lige så gærfølsomme som dine.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Gær i øl

Indlæg af mas »

min færdige øl har gærsmag. Ikke meget, men nok til at jeg bemærker den
.
Smag af gær kan være mange ting. Prøv at få andre til at smage, gerne nogen med øl forstand!
Tilsætter min opformerede gær. Måske er det her problemet er? Kan jeg tilsætte for meget gær?
Her er en mulighed for problemets årsag! Man kan tilsætte formeget gær! Find en beregner på nettet!

En anden mulighed kan være din genbrug af gær, måske har det ændret gærens egenskaber. Prøv at bruge en helt ny gær næste gang.
På dagen tapper jeg gæren ud af bunden (den skal genbruges) og så flytter jeg forsigtigt - så forsigtigt man kan med 30 kg. i armene - gærtanken væk og op på et bord. Kan det være rystelserne i forbindelse med flytningen, der hvirvler gæren op?
Min gærkage smager temmeligt meget som øllet og ikke ret meget af gær! 99% af de fejl jeg har kunne bestemme årsagen til i mine øl kom fra gærringen!

Sæt fokus på det basale: gærmængde, temperatur, gærnærring og tid!

Mvh
Thomas
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Gær i øl

Indlæg af grøntoft »

Jeg havde også hvad jeg opfattede som gærsmag i mine øl.

Så begyndte jeg at gære under tryk og overføre øllet til fad iltfrit. Så forsvandt den mærkelige smag.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Gær i øl

Indlæg af odenselunde »

Okay - jeg forsøger mig næste gang med at køle øllet ned i en uges tid. Kan det anbefales at tappe gæren af allerede efter et par dage? Og er der nogen der ved om det ville gøre endnu mere forskel, hvis jeg kunne få øllet ned på 3-4 grader? Måske man kan override indstillingerne, så jeg kan køle mere?

20-21 grader er i øvrigt lige i toppen til en IPA. Du får en mere ren gæring ved 18 grader. Jeg følger jo blot producentens forskrifter - de skriver gæring mellem 20 og 23 grader.

Jeg forsøger mig med en ny gær i næste bryg. Jeg synes det er svært det med genbrug og opformering af gær, men en dag finder jeg vel de vises sten.

grøntoft: hvordan er dit setup? Kan man bruge det til Grainfather?

Tak for de fine svar indtil videre. Der er lidt at arbejde hen mod :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"