Lys kandis i Belgian Blond Ale

Besvar
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 08:48

Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af Jss »

Hej,

Jeg er i gang med at brygge en blond Ale ud fra en opskrift, men der er en skrivefejl. Der står, at der skal bruges 100 g. lys kandis, men at der skal tilsættes 500 g til slut i urtkogning. Er der nogen, der har erfaringer med, hvad der lyder mest plausibelt? 100 eller 500 gram?
Og er lys kandis det samme som alm. hvid sukker?

Opskriften er vedhæftet, så man selv kan se :-)

Tak for hjælpen :-)
Vedhæftede filer
MaltMaster_BelgianBlondeAle.pdf
(1.51 MiB) Downloadet 268 gange
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af HoegildBryghus »

Hvis du går ind i BeerCalc og indtaster værdier, kan det se ud til at 500g er det rigtige hvis effektivitet er sat til 75% . Kandis er krystalliseret rørsukker så hvis du vil erstatte så brug rørsukker, jeg har en gang fået at vide at der i alm hvidt sukker er tilsat forskellige ting for det ikke skal klumpe, og for at det skal fremtræde helt hvidt, jeg ved ikke om det er tilfældet.
MVH
Uffe Brun
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af kbh36 »

Umiddelbart vil jeg mene at 0,5kg er det korrekte.
Men prøv at indtaste opskriften i Beercalc eller en af de andre online opskrift beregnere, så kan du se hvad 100g eller 500g gør i forhold til OG.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af Freund »

HoegildBryghus skrev:jeg har en gang fået at vide at der i alm hvidt sukker er tilsat forskellige ting for det ikke skal klumpe, og for at det skal fremtræde helt hvidt, jeg ved ikke om det er tilfældet.
Jeg tror du tænker på flormelis Billede
Hilsen
Freund
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af HoegildBryghus »

Freund skrev:
HoegildBryghus skrev:jeg har en gang fået at vide at der i alm hvidt sukker er tilsat forskellige ting for det ikke skal klumpe, og for at det skal fremtræde helt hvidt, jeg ved ikke om det er tilfældet.
Jeg tror du tænker på flormelis Billede
Hilsen
Freund
Du har nok ret, jeg må undskylde med min alder, for i gl dage tilsatte man ultramarin for at gøre det mere hvidt, det gør man ikke længere i dansk sukker.
Uffe Brun
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af inzide »

Nu skriver du ikke, hvilken mængde øl, du brygger. Normalt bruger jeg et halv kilo kandis til ca. 22-23 liter færdig øl. 100 gram kan jo være fint, hvis du brygger et mindre batch.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af inzide »

inzide skrev:Nu skriver du ikke, hvilken mængde øl, du brygger. Normalt bruger jeg et halv kilo kandis til ca. 22-23 liter færdig øl. 100 gram kan jo være fint, hvis du brygger et mindre batch.
Ah, der står 20 liter i opskriften. Så skal der helt sikkert 500 gram i. :-)
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 08:48

Re: Lys kandis i Belgian Blond Ale

Indlæg af Jss »

Super, tak for jeres indlæg!

Jeg fornemmer, at den er 50/50, om man bruger rørsukker eller alm. hvid sukker?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"