Jeg har købt det på humle.se. Lidt pebret, ifht prisen i USA. Men med straftold osv. er det nok samme pris. Humlefilteret er tillæg. Jeg har prøvet det (uden filter) bare til at trække fra toppen. Og det virkede super. Klar øl fra start til slut. Også selvom fad blev flyttet.
Jeg købte et par stykker og har derved ikke til alle fad. Men det var heller ikke min plan, for det coldcrashede øl, der står fast i køleren er dejlig klart.
Mit sigte var at kunne transportere fade med øl og sikre klar øl hurtigt derefter, hvis jeg har jockey box med i byen. Og så at kunne tørhumle NEIPA mv uden det bliver udsat for ilt. Vil så overføre fra spand til CO2 purget fad, der indeholder tørhumlen. Så tørhumles og karboneres samtidig, og alle de gode sager fra humlen forbliver i øllet og blæser ikke ud under gæringen. Med CBDS monteret i fad kan jeg så tappe direkte fra fad derefter. Alternativt overføre til andet purget fad, hvis jeg vil have øllet væk fra humlen.
At øllet forbliver i fad skulle dog ikke give bismage eller problemer har jeg læst mig til, med mindre man selvfølgelig trækker øl fra bunden og det hele clogger til :-)
Og så vil overførsel til nyt fad ko kræve, at man har to fade ledig i udgangspunktet. Så prøver nok af med tapning direkte, med CBDS og humlefilter påmonteret.
Inden jeg købte CBDS var jeg forbi forskellige fora for GDS. Scott Jarnis havde nogle bud her, der virker for ham, med henblik på tørhumling i fad:
http://scottjanish.com/my-favorite-way- ... -and-kegs/ Vh. Kenneth