Hvad er det jeg laver?

Besvar
Brugeravatar
Mbrew
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15. feb 2013, 12:56
Geografisk sted: Hillerød

Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Mbrew »

Hej medbryggere....

For snart nogen år siden så jeg en video med en brygger som lavede en whirlpool under urtkogningen. Det "skum" der samlede sig i midten fjernede han med en ske. Som den copykat man er, har jeg selvfølgelig gjort det samme, hver gang, lige siden.

Men hvorfor? Hvad skal det gøre godt for? Og er det overhovedet nødvendigt?
Mbrew
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af JAFU »

Jeg fjerner også det skum, der dannes under kogningen.
I starten af min bryggerkarriere havde jeg jævnligt problemer med øl, der skummede over. Der var flere ting, der spillede ind, men jeg kunne blandt andet iagttage, at jo flere urenheder der var i øllet, jo større var risikoen for skum ud af flasken, når den blev åbnet.
Derfor ... fjerner jeg skum og er desuden omhyggelig med coldcrash inden flaskning. Begge dele synes at have hjulpet.
Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Borg »

Det har ikke nogen gavnlig effekt på dit øl, at du fjerner skum under kogningen.
Det er proteiner der koagulerer (som æggehvide), og som bundfælder, hvis det får lov.
Lav en whirlpool og lad den falde til ro. Så vil du se, at humlesnask og proteiner ligger som en kegle på midten. Og den skal naturligvis ikke med over i gærspanden.
Men kommer den med, så bundfælder den bare der.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Knet »

Jeg lader bare alle proteinrester, og humlepellets der ligger i frit i gryden hos mig, passere igennem to fedtstænklåg (sådan nogle til stegepander) på vej mod spanden.

Lågene er selvfølgelig desinficerede med starsan. Det piller de uønskede rester fra og ilter samtidig, da det plasker godt.

Minimale partikler der måtte komme med bundfælder ved coldcrash.

Er det en øl jeg ønsker krystalklar, så får den et skud gelatine.
Brugeravatar
Mbrew
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15. feb 2013, 12:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Mbrew »

Hej hjemmebryggere... Tak for input. Lyder lidt som ølbrygningsreligion der her... Fedt! Jeg fortsætter med min Whirlpool og med at fjerne trub.

Jeg faldt efterfølgende over en artikel fra Brewing Techniques:
http://www.haandbrygforum.dk/gallery/al ... TrubDK.pdf .

(...)jeg er lige begyndt at få min urt i kog. Pludselig stiger store klumper protein op til toppen af urten. De ser dårlige ud, de lugter dårligt og de smager virkelig dårligt. I dette tilfælde snydes sanserne ikke - disse koagulerende proteiner og gummier er dårlige. De er dårlige for fermenteringen og for det færdige øl(...)

Dens konklusion er, at fjernelsen af trub er essentielt for at lave kvalitetsøl.
Mbrew
Brugeravatar
Mbrew
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15. feb 2013, 12:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Mbrew »

... Genopliver lige tråden her.

Jeg bryggede med pellets i dag for første gang og der var stort set ikke noget trub i urten. Skyldes det brug af pellets, eller noget helt andet?
Mbrew
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Knet »

Har ikke de store erfaringer med hel humle, som jeg kun har brugt en enkelt gang. Det irriterede mig, at de sugede så meget til sig. Har siden brugt pellets. Og oplever aldrig Trub i nogen særlig grad. Det er selvfølgelig et ikke-svar, for jeg husker ikke om der var Trub da jeg brugte hele, men min oplevelse generelt er den samme, som den du netop har haft.

Vh. Kenneth
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Hvad er det jeg laver?

Indlæg af Jfinderup »

Mbrew skrev:... Genopliver lige tråden her.

Jeg bryggede med pellets i dag for første gang og der var stort set ikke noget trub i urten. Skyldes det brug af pellets, eller noget helt andet?
Jeg tror det er mere pga. af hvilken type malt (Kvalitet, farve, mængde m.m.) og så mæske profilen (kort vs. lang og hvilke pauser)

I den gode artikel du selv har fundet (HotTrubDK.pdf) kan du læse noget om årsgagerne på side 2 i afsnittet "Faktorer der påvirker trub kvaliteten"

Selvom proteinpauserne ikke er så nødvendige med den gode malt vi kan købe i dag så kan det godt have indflydelse på trub mængden jf. den artikel.

Det kommer meget an på hvilken øltype man vil lave, hvilken malt man bruger og mængden.
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"