Alkohol

Besvar
Nikolaj0077
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. dec 2020, 19:51

Alkohol

Indlæg af Nikolaj0077 »

Hej Alle

Jeg er 19 og lige for godt vel et halvt år siden startet på ølbrygning. Har alt det mest basale udstyr, men vil gerne opgradere lidt, så hvad anbefaler I? og lige et enkelt spørgsmål mere, hvordan måler jeg alkoholprocenten mest effektivt?

Dbh

Nikolaj
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Alkohol

Indlæg af clucking »

Tillykke med den nye hobby!
Det er lidt svært at komme med idéer til udstyr når vi ikke ved, hvad du har i forvejen...

Du kan ikke som sådan måle alkohol procenten direkte uden at købe meget dyrt måleudstyr. Men du kan fint beregne den ved at måle din urts vægtfylde i Öchsle før og efter gæring og bruge denne formel:

(OG - FG) x 0,132 = alkoholprocent.

OG = Original Gravity og FG = Final Gravity.
Det måler du med et ret billigt hydrometer også kaldet en flydevægt.
Eller alternativt med et refraktometer, hvor du imidlertid skal huske at korrigere for alkohol via en kalkulator på en hjemmeside eller i et software.


Nikolaj0077 skrev:Hej Alle

Jeg er 19 og lige for godt vel et halvt år siden startet på ølbrygning. Har alt det mest basale udstyr, men vil gerne opgradere lidt, så hvad anbefaler I? og lige et enkelt spørgsmål mere, hvordan måler jeg alkoholprocenten mest effektivt?

Dbh

Nikolaj
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Alkohol

Indlæg af morfmir »

Nikolaj0077 skrev:Hej Alle

Jeg er 19 og lige for godt vel et halvt år siden startet på ølbrygning. Har alt det mest basale udstyr, men vil gerne opgradere lidt, så hvad anbefaler I? og lige et enkelt spørgsmål mere, hvordan måler jeg alkoholprocenten mest effektivt?

Dbh

Nikolaj
Hej Nikolaj
En rigtig termostatstyrret bryggegryde er dejligt at brygge på. Det giver god kontrol med temperaturen og gør hele bryggeprocessen meget mere fornøjeligt.
Om det skal være en Grainfather, Brewmonk, Brewtools, braumeister eller lignende kommer an på hvor automatisk og lækkert det skal være, og hvor meget du har mulighed for at smide efter en opgradering.
Termostatstyret gæring er også rigtig lækkert at have. Et køleskab/fryser med ekstern termostat kan højne dit bryg meget. Det giver meget bedre processestyring at kunne indstille gæringstemperaturen præcis. Det kan enten være selvbyg eller et færdigt system som Ferminator. Igen kommer det an på din pengepung, pladskrav og hvor meget du kan og vil lave selv. Personligt er jeg rigtig glad for en kummefryser med en inkbird og et akvarievarmelegme.
Hvis du ikke har aktiv køling af din urt og ikke har store penge til et komplet anlæg som dem jeg har nævnt i starten, så kunne en nedsænkningskøler, modstrømskøler eller pladekøler også været en god investering.

Fortæl eventuelt lidt mere om hvad du har og hvad du forventer at få ud af en opgradering.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Nikolaj0077
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13. dec 2020, 19:51

Re: Alkohol

Indlæg af Nikolaj0077 »

altså jeg har gærspand 30 L, en gryde 30 L, et net til at have alt malten i - det hele fungerer rigtig fint og jeg synes vi får nogle fine resultater, men gad gerne have noget fornuftigt til at påfylde på flasker og så gad jeg da gerne have en ordentligt bryggegryde, som er termometstyret! hvad kan I anbefale ift til pris
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Alkohol

Indlæg af Ctharth »

Nikolaj0077 skrev:altså jeg har gærspand 30 L, en gryde 30 L, et net til at have alt malten i - det hele fungerer rigtig fint og jeg synes vi får nogle fine resultater, men gad gerne have noget fornuftigt til at påfylde på flasker og så gad jeg da gerne have en ordentligt bryggegryde, som er termometstyret! hvad kan I anbefale ift til pris
Jeg er ikke den mest erfarne, og har ingen erfaring med denne type, men havde jeg ikke lige fået noget andet i gave så kunne dette være noget jeg havde kigget på:

https://www.dba.dk/bryganlaeg-brewster- ... 074062709/" onclick="window.open(this.href);return false;
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Alkohol

Indlæg af morfmir »

Nikolaj0077 skrev:altså jeg har gærspand 30 L, en gryde 30 L, et net til at have alt malten i - det hele fungerer rigtig fint og jeg synes vi får nogle fine resultater, men gad gerne have noget fornuftigt til at påfylde på flasker og så gad jeg da gerne have en ordentligt bryggegryde, som er termometstyret! hvad kan I anbefale ift til pris
Jeg er selv rigtig glad for grainfather. Men skulle jeg starte forfra ville jeg købe brewtool

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"