Tvangs karbonering

Besvar
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Tvangs karbonering

Indlæg af Photografen »

Jeg har SERIØST brug for hjælp!!

Jeg har brugt en "Blichmann quickcarb" til at (forsøge) karboner min Ale med, men Bestemt uden held!!!

øllet var ca. 1 grad C, jeg satte Co2 på(10+2 for at hindre tab) 12 psi - karbonerede i først 40 min....flad øl dernæst i 20 min.....stadig uden held og til sidst i yderligere 30 min. Stadig ikke mere end lidt skum ved tapning, men som var helt væk igen i løbet af max 10 - 15 sek. og øllen er totalt Flad

Hvad er der sket, hvad har JEG gjort forkert??

Per
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af peos »

Det største problem er nok, at du købte den ting. Du kan karbonere et fad på 10 min blot ved at sætte CO2 på og rulle det frem og tilbage.

Beklager den meget lidt konstruktive tilgang til din udfordring - men det virker som et apparat, der kun har til formål at gøre livet som håndbrygger mere kompliceret. Prøv rullemetoden ovenfor - det virker hver gang!
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Photografen »

Tak for dit indlæg, det hjælper desværre ikke helt på mit problem / spørgsmål :-)
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Vestv »

Har ikke prøvet denne men mit bud er for lavt tryk på CO2
Er du sikker på at øllet kun er 1 grad selvom du kan måle den temp i køle/kegerator og at du efter cirkulering fortsat er på så lav en temperatur.

Prøv ved 17 psi eller 1.2 bar. Hvis temperaturen stiger på øllet under vejs skal CO2 justeres forholdsvist op

Derudover tænker jeg at du skal kontrollere at du ikke har byttet om på balllock ventilerne samt at du ikke har vendt CO2 ind og øl ud slangerne om.

Sidste ting ~ hvordan skænker du efterfølgende ? Hvis der ikke er styr på serveringstryk og slanger bremser korrekt kan du tabe din karbonering der.....
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Photografen »

Vestv tak for dit indspark

trykker var sat efter Blichmanns egen tabel +2

jeg er 100 på at øllet var 1 grad da jeg startede, om temp er steget ja måske, ikke mere end 1 grad

jeg er ligeledes 100 på at jeg ikke har vendt om på noget, for så kan jeg ikke få koblingerne på

og til sidst....jeg fyldte det på flasker med en Beergun
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Vestv »

Mit råd vil være at prøve at hæve trykket til min 17 psi du ødelægger ikke noget og hvis du har lidt misvisning på dit manometer er der også kompenseret for det :-) lad den køre i 60 min før du tjekker.
Hvis det bliver bedre men ikke godt nok vil jeg hæve yderligere et par psi eller give den det sidste ved klassisk tvangskarbonering. Held og Lykke
Lars Beneke
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18. okt 2020, 07:36

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Lars Beneke »

Jeg tvangskarbonerer med QuickCarp uden problemer.

Den karbonerings-chart der følger med QuickCarb synes jeg er misvisende og jeg synes der er for lidt kulsyre i.

Jeg køler øllet til et sted mellem 1 -3 grader på keg. Finder mit serverings CO2 volumen pr. liter, minus rest CO2 efter gæring.
Lander tit omkring 1,4 - 2 baro for mit øl. Uden hensyntagen til hvor mange grader jeg karbonerer ved.
Efterfølgende fylder jeg på flaske med beergun. Når jeg har fyldt på flasker står de ved stue-temp, og det er først dagen efter jeg køler til drikke-temp og tester.

Øllet er for koldt til at drikke når det lige er karboneret. CO2´en/kulsyren har ikke de rigtige betingelser når det er så koldt.
Der er stor forskel på at åbne en flaske lige efter jeg har fyldt den og dage efter. Trykket skal lige sætte sig.

Jeg synes QuickCarp er genialt. Tage max 20 min at kabonerer 19 L.

Håber det hjælper
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af peos »

Ja, gadgets er fede! - 10 min. opsætning, 20 min. karbonering, 10 min. rengøring og desinficering (eller mere?), mindst 40 min. i alt.

10 min. rullekarbonering er altså "Quick"ere.

Sorry - men ku' bare ikke lade være :-)
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Freund »

Efter alt det snak om karbonering, og Peos besked, ville jeg også prøve rullekarbonering.
Tappede øl fra spand til 19L fustage, ca. 2°C, lidt CO2 på, lufte ud, og så 2,8 bar på mens jeg rullede ihærdigt i ca 2min. Resultat: 0,8 bar på manometer.
Det var nemt!
Christian1969
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. jan 2021, 10:50

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Christian1969 »

Måske lidt skævt indlæg ift topic, - men alligevel...

Jeg har 14 dage efter flaskning prøvesmagt en English Ale. Smagen var fremragende, - men der var slet ikke tegn på karbonering, - og fejlfindingsprocessen kunne påbegynde.
Det viser sig desværre, at de kapsler, jeg har sat på flaskerne af den seneste bryg, ikke slutter helt tæt. (Kæmpe rookie mistake - I know).
Det betyder selvsagt, at karboneringen "foregår helt hen i vejret", - og i hvert fald ikke bidrager til noget i selve drikken, - og sp. lyder her, - om jeg kan redde stumperne ved at kapsle om, - eller om jeg må give fortabt på denne omgang?
De har stået koldt, og som beskrevet i kun godt 14 dage, - og det kan måske betyde, at der er nok gær/restsukker til at karbonere videre på - ligesom den potentielle alkohol prc på 8 kan pege i den retning.
Hvad tænker I, mere erfarne?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tvangs karbonering

Indlæg af Knet »

Du skriver at den har stået koldt. Har den stået for koldt til sukkerkarbonering? Det skal jo ske ved stuetemperatur.

Hvis de har stået koldt, men ikke så koldt at gæren er gået i dvale, så gærer den sikkert bare laaangsomt.

Ind i stuen med den. På et tidspunkt havde jeg en, der var langsom og flad efter 14 dage. Den satte jeg på badeværelsesgulvet med gulvvarme et par dage. Så kom der hurtigt spark i den.

Har du ret og er (alle?!!) flaskerne dårligt kapslet, så tænker jeg at øllen bare har fået marginalt ekstra abv af sukkerkarboneringen, men at CO2 er feset ud. Så ville jeg bare give den lidt ny sukker. Og kapsle igen.

Det springende punkt er dog om det er

A) langsom karbonering potentielt gær i dvale ELLER
B) utætte kapsler.

For tilsætter du ekstra sukker og er det a) der er problemet, så vil sukkermængden i øllet, når det står i varmen, jo skabe en bombe.

Mit bud: ud på gulvvarmen med et par flasker og bekræft om det er scenarie a eller b.

Vh Kenneth.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"