Cold Crash / Karbonering

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Cold Crash / Karbonering

Indlæg af Jan Rasmussen »

Hej

Har cold chrashed en Brown Ale,
Nu har vi så omstukket den afkølede øl til en desinficeret spand hvor vi har hældt en lage i bunden til korbonering, det er jo noget klistret stads sådan en lage.

Men vi får ikke sukkerlagen fordelt i det kolde øl, virker som lagen ligger på bunden af spanden og det hjælpe ikke at røre rundt.

Hvad gør i når i cold crasher for at få fordelt sukkerlagen?
lader i den omstukkede øl stå til den har fået stue temperatur og flasker så derefter, eller?

Jan
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 20:57

Re: Cold Crash / Karbonering

Indlæg af rasmus12b »

Det lyder som om din sukkerlage er for koncentreret. Der skal nok mere vand i
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Cold Crash / Karbonering

Indlæg af Jan Rasmussen »

rasmus12b skrev:Det lyder som om din sukkerlage er for koncentreret. Der skal nok mere vand i
Ja, det kan godt være du har ret i, hvilket forhold bruger du når du koger lagen?

Men jeg kan ikke rede den ved at komme mere vand i da øllet er hældt over, så jeg lader den stå til i morgen og håber man kan være heldig at kunnde fordele det når øllet kommer op på 22 grader
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Cold Crash / Karbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Jeg har selv efter +10år som haandbrygger stadig varierende kulsyre indhold i mine haandbryg indenfor samme bryg. Nogle vil måske mene at det er en del af charmen. Dog irritere det mig lidt at jeg ikke altid kan lave et ensartet resultat på samme bryg. Jeg har prøvet flere tiltag for at forbedre dette. Det mest indlysende som jeg har prøvet er at man ikke må lave sin sukkeropløsning for "stærk". Det virker lidt som det du beskriver du har fået. Altså ganske enkelt for lidt vand til sit sukker. Selv med nogle af mine bryg hvor min sukkeropløsning har været 1liter med ca.150g. sukker til 23-25 liter øl, ja der oplever jeg noget forskel i karboneringen.

Jeg har senest taget konsekvensen, og har nu nogle gange prøvet at bruge sukkerknalder. Og det virker faktisk overraskende fint og nemt. Der er selvfølgelig lidt med at man er lidt mere fastlåst af vægten. Jeg tapper på 0.5l. flasker, og der er 1 sukkerknald(ca. 2.3gr) generelt for lidt, og 2 for meget(med undtagelse af hvedeøl der gerne må karboneres til den høje side). Jeg har også prøvet at dele sukkerknalderne, og det kan sådan set fint lade sig gøre. Så det er altså det jeg gør fremover. Altså 1.5 sukkerknald til alle øltyper(ca. 6.5gr/liter), pånær mine hvedeøl som får 2 sukkerknalde(ca. 9gr/liter).

Om jeg coldcrasher eller ej gør ingen forskel for mig efter jeg er begyndt at bruge sukkerknald.
mvh
MEOLSEN
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 20:57

Re: Cold Crash / Karbonering

Indlæg af rasmus12b »

En anden mulighed er at lave sin sukkeropløsning, og herefter beregne opløsnings% (fx ved at veje gryden før og efter, så man ved hvor meget vand der er fordampet). Så anvendes en pipette eller engangssprøjte til at tilføre flaskerne den præcise mængde enkeltvis.
Jeg plejer at ramme således at hver flaske skal have 10ml sukkeropløsning
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"