Gæring ved forskellige temperaturer

Besvar
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 16:43

Gæring ved forskellige temperaturer

Indlæg af Dilholm »

Hej

Jeg skal til at brygge en øl af typen Biere de Garde, der ifølge opskriften skal gære først 4 dage ved 20 C og derefter 10 dage ved 22 C. Hvor stor betydning har de 2 C, som der er til forskel, for det endelige produkt?? Jeg er rimelig ny indenfor ølbrygning, så jeg tænker umiddelbart at det da ikke kan gøre alverden til forskel... + jeg har svært ved at efterleve at øllen står og gærer ved præcis disse temperaturer, da mit setup er meget simpelt og jeg endnu ikke har købt noget grej til temperatur styring.

Og endnu et spørgsmål - opskriften foreskriver også at øllen skal lagre i 16 uger. Hvilken betydning har denne lagring for øllen?

På forhånd mange tak for svar :) :)
De bedste hilsner
Andreas
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring ved forskellige temperaturer

Indlæg af JAFU »

Hej Andreas

De to graders stigning i temperatur, mens du gærer, betyder noget for de smagsnuancer, som gæren leverer. Under den første del af gæringen bliver der desuden produceret nogle uønskede bismage, som gæren selv formår at fjerne sidst i processen, hvis man hjælper lidt til med at hæve temperaturen.
Det sidste gælder især undergærede øl, som gærer ved lav temperatur, men der er nok også en effekt ved det for den øl, du står med.

Hvis du ikke har mulighed for stram styring af temperaturen, kommer det sikkert til at blive god øl alligevel, så klø bare på. Vil du forfine din øl, så husk dog til senere, at der er mulighed for optimering her.

Lagringen, som du spørger om, har efter min mening en stor effekt for smagsudviklingen af øllet. En øl der kun har karboneret på flaske i to ugers tid kan have indtil flere smagsindtryk, der stikker i forskellige retninger. Lagring får smagen til at samle sig og give et helhedsindtryk, og jeg har med nogle af mine egne oplevet, at middelmådige øl efter halve og hele år har udviklet sig til fantastiske smagsoplevelser. Det gælder især de mørke og alkoholtunge øl.

Hvis du har mulighed for det, vil jeg anbefale, at stille nogle flasker fra og smage dem med længere tids mellemrum. Jeg har haft øl, der toppede efter to års lagring. Stil dem mørkt og semi-koldt.

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dilholm
Indlæg: 11
Tilmeldt: 22. okt 2018, 16:43

Re: Gæring ved forskellige temperaturer

Indlæg af Dilholm »

Mange tak for svaret Jakob.
Virkelig interessant at lagring kan have så stor betydning for smagen... Det vil jeg glæde mig til at opleve! Og godt tip med at gemme nogle flasker i længere tid, det vil jeg prøve :)
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

Re: Gæring ved forskellige temperaturer

Indlæg af Klgre »

Har lige smagt på en Belgisk blonde der var tæt på at ryge i vasken tidligere. Den havde en dominerende sprittet smag som gradvist er aftaget. Her efter 4 måneder er det blevet en rigtig fin øl, så lagring kan have meget stor betydning.


Sent from my iPad using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"