Russian Imperial stout

Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Hej medbryggere

Jeg vil gerne prøve at brygge en russian Imperial stout men er i tvivl om hvilken opskrift jeg skal følge.
Er der nogle som har nogle ideer?

Er åben for alle ideer;)

På forhånd tak.

Hilsen Mikkel
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Knet »

Hej Mikle,

Jeg har lavet en enkelt RIS, som jeg på ingen måde kan tage æren af opskriftsmæssigt. Men den har været blændende god. Har fået meget positiv kritik fra enhver der har smagt den. Sort som natten. Og dyb i smagen. 11%. Med et stænk af lakrids uden at have set andet end malt. En af de bedste jeg har lavet.

Gemte den 6 måneder før jeg tog hul på fadet, men allerede ved tapning var smagen fænomenal. Har sidenhen tømt fadet til flasker og der får de lov at ligge, så jeg kan følge den over de næste par år.
En øl som jeg har planer om at brygge årligt. Dejlig foran pejsen.

https://www.homebrewersassociation.org/ ... l-odyssey/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Kenneth
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Den ser meget interesant ud mange tak for buddet skal helt sikkert prøves:)

Har du nogle god råd til bryg processen tænker hvis du har oplevet problemer eller andet undervejs som jeg skal være opmærksom på?

Hvilken gær brugte du og hvor meget?
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Og i opskriften står der corn suger hvor kan man få det?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Borg »

Mikle skrev:Og i opskriften står der corn suger hvor kan man få det?
Det er almindeligt, hvidt sukker.
I USA laves det på majs (corn), og i Danmark på sukkerroer.
Men der er ingen forskel derudover.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Super mange tak for svaret:)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Knet »

Hej Mikle,

Jeg husker min 10 gal mashtun var fyldt til randen! Det gik fint, men har du ikke plads nok så hellere slå et mindre brød op, alternativt dobbelt mæske. Det gjorde de på Gasolin, der jo er en anden imperial stout der er positivt omtalt herinde. Om der ender med at komme 17 eller 19 liter i fadet er mindre væsentligt. Det er irriterende ikke at kunne røre rundt uden overløb!

Jeg ramte ikke OG på mæskning alene og måtte netop tilsætte sukker. Og det er langt lettere end at koge sig til OG. Måske OG kan rammes med malt alene ved dobbeltmæskning? For mig gjorde det ikke det store, sukker giver det ekstra der skal til og der er MASSER af smag og dybde i denne krabat så det var bare lidt ekstra procenter der skulle hives ud af sukkeret.

Jeg brugte London ale Yeast (wyeast 1028) der kan klare netop op til 11%. Da det netop er en stærk øl, sikrede jeg mig en seriøs starter. Faktisk bryggede jeg inden da en porter og smed RIS direkte på gærkagen fra denne. Det var så lidt rigeligt. Den spyttede øl ud af blowoff slangen. Så jeg var ikke bekymret for at den ikke ville gære ned! En god starter skal du dog have.

Jeg tappede på fad og tvangskarbonerede og havde derfor ingen issues med træt gær og sukkerkarbonering. Det havde jeg så nok ikke haft alligevel med den starter!!!

Jeg synes det er interessant at bide mærke i den høje IBU. Det kan malten sagtens trække. Så gå ikke ned. Øllen er ganske fint balanceret. Det kom lidt bag på mig, at der humles IPA style.

Som nævnt endte jeg med at tappe resten på flasker. Og den bliver kun bedre. Har nu 1,5 år på bagen. Og når jeg drikker den sidste vil jeg fortryde, at det ikke på det aldringsmæssige tidspunkt var den første. Det er derfor det skal være en tilbagevendende årlig brygbegivenhed hos mig. Jeg har så smidt den på 33 cl flasker, da en halv liter vil rumme 3,7 genstande. 2,4 genstande i den lille flaske er super, når pejsen brænder en vinteraften. Og så holder den længere :-)

Vh. Kenneth
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Okay jeg har en brewster beacon og har netop læst en del op på dobbelt mæskning og er klart det jeg skal:) er bare i tvivl om vand mængde når jeg dobbelt mæsker og udregning af denne:)

Jeg har besluttet at det er den opskrift jeg skal prøve.

Hvordan regner jeg størrelsen på starteren ud? Er ikke så trænet i det med udregning af gærceller.

Kan næsten heller ikke vente med at skulle smage den:)

Jeg bliver nødt til at sukker karbonere så håber ikke at min gær er træt til den tid. Hvis det skulle ske hvordan får jeg løst problemet?

Sorry for alle spørgsmålene men vil virkelig gerne være så forberedt som overhoved muligt:)

Hilsen Mikkel
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Borg »

Man skal altid passe på med at bremse gå-på-mod og entusiasme.
Men en gang imellem bliver man nødt til at byde ind med en alternativ tilgang, eller en knap så progressiv tilgang til, hvor hurtigt erfaring opnås.
Og det er i den ånd, jeg giver følgende kommentarer.

Dobbeltmæskning kræver stor indsigt i sit udstyrs formåen, processer fra start til slut, egne evner, og egen erfaring.
For mig lyder det ikke til, at du kan sætte flueben ved ret mange af ovenstående punkter. Dine spørgsmål støtter op om det.

For mig at se er det bedste du kan gøre, at lave en imperial stout sim alle dine andre øl. Altså enkeltmæskning. Men det er også rigtig vigtigt, at du sænker den færdige volumen så meget, at du kan have det i dit bryganlæg. Hvis du med almindelige øl ender med 25 liter, så skær det ned til 15-18 liter. Og erfar dermed, hvad dit bryganlæg og du selv kan håndtere. Det skal du alligevel vurdere, når du en gang er klar til at lave dobbeltmæskning. Og det kan andre ikke fortælle dig.

Jeg vil hellere råde dig til at lave en mindre volumen og opnå en moderat succes, en lade dig køre af sted med en dobbeltmæskning og få dobbelt fiasko.

Men det er naturligvis dig eget valg.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Hej borg

Tak for dit svar. Mener nu jeg har rimeligt styr på mit udstyr og erfaring. Og igen hvis det går galt så går det nok så må jeg jo op på hesten igen.
Er typen der hellere vil fejle og så få erfaring med både de gode og dårlige ting end bare at lade stå til så sker der ikke meget.

Jeg tror jeg læser lidt mere op på det og så må jeg prøve mig frem:)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Knet »

Hej Mikkel,

Her er en artikel om starter, gær mv. til RIS af forskellig styrke. Har du ikke kolbe stor nok, kan den laves ad 2 omgange.

https://beerandwinejournal.com/ris-yeast-pitch/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lad høre fra dig hvordan det går :-)
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Mange tak skal først brygge næste uge så har lidt tid til at få læst op på det og nørde lidt:) tak for hjælpen.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Borg »

Lad så mig anbefale dig at læse de i skæg der er på forummet om dobbeltmæskning.
Jeg har selv skrevet et længere indlæg om dette, og om de mange overvejelser og valg man kan og/eller skal tage sig.
Er indlæg der netop går på mine erfaringer fra brygningen af Gasolin hos Randers Bryghus, og mine erfaringer med at brygge den derhjemme.
Den kaldte jeg Sort Uheld, og opnåede guld i DM.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Det vil jeg prøve at finde det indlæg du har lavet:)
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Russian Imperial stout

Indlæg af Mikle »

Borg kan se du har brugt tørgær? Kan du anbefale mig at gøre dette i stedet for at skulle rode med en kæmpe starter og så videre? Hvor meget gær brugte du?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"