Sukkerknald direkte i flasken til karbonering

Besvar
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Sukkerknald direkte i flasken til karbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej,

Jeg har overvejet om ikke det var muligt at putte en sukkerknald direkte i mine flasker når der skal flaske karboneres. Med vægten på en sukkerknald, og med undergæret øl, så passer én sukkerknald meget fint i mine 0.5l. flasker.

Så er der nogen der har erfaring med det - gode som dårlige. De ting der lige falder mig ind er:
* Er det problematisk ifht. renhed når sukkeret ikke kommer i kogt vand som jeg "plejer".
* Vil sukkeret blive opløst ved den lave temp(stuetemp).
* Skal jeg mon påregne en længere tid inden karboneringen er færdig da det måske tager længere tid for gæren at æde sukkeren når det er på fast form og ikke i vand først.

Mvh
Michael
mvh
MEOLSEN
Brugeravatar
Mikro Jensen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 28. mar 2014, 18:45
Geografisk sted: 8732 Hovedgård

Re: Sukkerknald direkte i flasken til karbonering

Indlæg af Mikro Jensen »

Det har jeg brugt flere gange, og har aldrig haft problemer med det.
En eller måske 2 sukkerknalder til 0,5l, afhængig af hvor karboneret man ønsker det.

Mvh.
Torben
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Brewster 29l elgryde m. indsatssi
1 x Modstrømskøler
1 x Solar cirkulationspumpe
1 x Øllevator
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Sukkerknald direkte i flasken til karbonering

Indlæg af Mikle »

Jeg gør det altid med enten en eller 2 sukkerknalder og det virker bare har aldrig haft problemer og de er lynhurtigt opløst i flasken.
Har aldrig oplevet at min øl blev inficeret eller andet og det er super nemt at arbejde med.
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Sukkerknald direkte i flasken til karbonering

Indlæg af jandk »

Sukkerknald vi fungere fint, men det kan være svært at ramme et specifikt tryk.
Hvis du senere gerne vil ramme det korrekte co2 tryk til stilarten, vil jeg anbefale at du bruger denne beregner:
https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/" onclick="window.open(this.href);return false;

For mig er korrekt tryk også en vigtig parameter. En Stout eller Porter med Pilsenertryk vil virke helt forkert.
En pilsner eller hvedeøl med lavt tryk vil også virke forkert.
MEOLSEN
Indlæg: 146
Tilmeldt: 30. dec 2006, 21:10
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Sukkerknald direkte i flasken til karbonering

Indlæg af MEOLSEN »

Hej igen,

Tak for svarende. Jeg tænker at jeg vil prøve denne metode ved mit kommende bryg som bliver undergæret ved ca. 10 grader. Så burde én sukkerknald i mine 0.5l flasker faktisk passe meget fint - så det skal vist prøves.
mvh
MEOLSEN
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"