Gærstarter?

TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Gærstarter?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej,
Jeg havde planlagt alt tidsmæssigt mht mit næste bryg, og så kommer der liige et familiearrangement på tværs....
Nå, problemet er at jeg skal lave mit første helhjertede forsøg på en gærstarter og ville have gjort som Palmer beskriver i sin bog "how to brew" nemlig lave en 4 liters 1.040 urt med spraymalt, smide gær og omrører i. Stille på magnetomrører i ca. 18 timer. Ca. 18 timer uden omrører og ca. 12 timers coldcrash med efterfølgende dekantering. Det tager jo ca. 2 døgn som jeg snildt kunne passe ind, så dekanterings-tidspunktet kunne være lige før pitch. Men det kan jeg ikke nu når jeg ikke er hjemme. Så er spørgsmålet hvis jeg følger ovenstående proces, sker der så noget dårligt ved lave starteren på forhånd og lade den stå i køleskabet i 3-4 dage? (enten dekanteret eller med øl over gæren)
bedste hilsner
Mikkel
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Gærstarter?

Indlæg af clucking »

TvedeBryg skrev:Hej,
Jeg havde planlagt alt tidsmæssigt mht mit næste bryg, og så kommer der liige et familiearrangement på tværs....
Nå, problemet er at jeg skal lave mit første helhjertede forsøg på en gærstarter og ville have gjort som Palmer beskriver i sin bog "how to brew" nemlig lave en 4 liters 1.040 urt med spraymalt, smide gær og omrører i. Stille på magnetomrører i ca. 18 timer. Ca. 18 timer uden omrører og ca. 12 timers coldcrash med efterfølgende dekantering. Det tager jo ca. 2 døgn som jeg snildt kunne passe ind, så dekanterings-tidspunktet kunne være lige før pitch. Men det kan jeg ikke nu når jeg ikke er hjemme. Så er spørgsmålet hvis jeg følger ovenstående proces, sker der så noget dårligt ved lave starteren på forhånd og lade den stå i køleskabet i 3-4 dage? (enten dekanteret eller med øl over gæren)
bedste hilsner
Mikkel
Det sker der intet ved. Ikke noget problem.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærstarter?

Indlæg af Knet »

Enig. Jeg gør det konsekvent. Jeg starter weekenden før brygweekenden, da jeg laver starter af gær fra fryser. Og der tager det lige et par dage ekstra. Så ryger den bare på køl til den skal bruges.

Du har en fem liter kolbe tænker jeg? Du skal ikke stille omrører på din egetræsbordplade. Selv om der er en liter luft til overs, kan den sagtens gære til og løbe over. Afhængig af gærtype. Det har jeg oplevet nogle gange.

18 timer kan, afhængig af hvor gammel gær er, være i underkanten. Jeg havde en trappist gær, der var 2 dage om at komme i mål (og den var ikke fra fryser). Men på størrelsen sf din starter at dømme må det være rimelig frisk gær?

Lad det bare stå med øl over. Så er gæren beskyttet. Dekanter på dagen og tag den ud i så god tid at gæren kan nå rette temperatur.

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Gærstarter?

Indlæg af TvedeBryg »

Tak for rådene :-)
Det er "rimelig" frisk gær 2 portioner 2mdr gammel Kaiser fra Imperial Yeast, der garanterer 4 mdrs holdbarhed. Mit mål er at nå ca. 830 bill. celler til 50 liters batch lager, estimeret OG 1.046. Og det passer meget godt i følge Både beersmith og skema i Palmers bog. Jeg har også lidt betænkning om gæren vil holde sig inden i kolben (rigtig gættet 5l)? Vil det være bedre at lave 2 startere af 2 omgange? Jeg tænker bare med en enkelt starter hvor en stor del af gæren vælger at "imprægnere" parketgulvet er det jo svært at vide hvor meget der bliver tilovers ;-)
Mikkel
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærstarter?

Indlæg af Knet »

Jeg plejer at bruge brewdad og tastede det lige ind der. Med 2 måneder gammel gær, 2 pakker med tilsammen 4 Bill celler og en viability på 62% så holder det med en starter på 4 liter ved OG på 1040 på starter. Der er 1 liter at boble på. Måske det bobler lidt over. Men jeg havde klart lavet det i en starter frem for to.

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Gærstarter?

Indlæg af TvedeBryg »

Super, det bliver det jeg kører med!

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Gærstarter?

Indlæg af TvedeBryg »

Lige et ekstra spørgsmål: jeg har funderet (og søgt på nettet) om størrelse på hvirvelstrøm når man bruger magnetomrører. Er det nødvendigt at den når helt ned til bunden og bliver "slået i stykker" af omrørerpinden, eller er det bedste en mindre vild hvirvel? Jeg har ikke rigtig kunnet finde nogen god vejledning /forklaring.
Vh Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærstarter?

Indlæg af Knet »

Bare en mindre hvirvel. Den opstår når hele væsken er i bevægelse og bevægelsen sikrer, at gær ikke bundfælder men hele tiden mæsker sig.

Det bliver godt :-)

/Kenneth
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gærstarter?

Indlæg af peos »

Knet skrev:Enig. Jeg gør det konsekvent. Jeg starter weekenden før brygweekenden, da jeg laver starter af gær fra fryser. Og der tager det lige et par dage ekstra. Så ryger den bare på køl til den skal bruges.

Du har en fem liter kolbe tænker jeg? Du skal ikke stille omrører på din egetræsbordplade. Selv om der er en liter luft til overs, kan den sagtens gære til og løbe over. Afhængig af gærtype. Det har jeg oplevet nogle gange.

18 timer kan, afhængig af hvor gammel gær er, være i underkanten. Jeg havde en trappist gær, der var 2 dage om at komme i mål (og den var ikke fra fryser). Men på størrelsen sf din starter at dømme må det være rimelig frisk gær?

Lad det bare stå med øl over. Så er gæren beskyttet. Dekanter på dagen og tag den ud i så god tid at gæren kan nå rette temperatur.

Vh. Kenneth
Hvordan fryser du gæren ned, uden at gærcellerne dør?

Jeg har min genbrugsgær på køl, men det kan vel holde sig betydelig længere på frys (forudsat at man ikke slår gærcellerne ihjel ved nedfrysningen).
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Gærstarter?

Indlæg af clucking »

peos skrev:
Knet skrev:Enig. Jeg gør det konsekvent. Jeg starter weekenden før brygweekenden, da jeg laver starter af gær fra fryser. Og der tager det lige et par dage ekstra. Så ryger den bare på køl til den skal bruges.

Du har en fem liter kolbe tænker jeg? Du skal ikke stille omrører på din egetræsbordplade. Selv om der er en liter luft til overs, kan den sagtens gære til og løbe over. Afhængig af gærtype. Det har jeg oplevet nogle gange.

18 timer kan, afhængig af hvor gammel gær er, være i underkanten. Jeg havde en trappist gær, der var 2 dage om at komme i mål (og den var ikke fra fryser). Men på størrelsen sf din starter at dømme må det være rimelig frisk gær?

Lad det bare stå med øl over. Så er gæren beskyttet. Dekanter på dagen og tag den ud i så god tid at gæren kan nå rette temperatur.

Vh. Kenneth
Hvordan fryser du gæren ned, uden at gærcellerne dør?

Jeg har min genbrugsgær på køl, men det kan vel holde sig betydelig længere på frys (forudsat at man ikke slår gærcellerne ihjel ved nedfrysningen).
Du blander gæren med glycerin (fra Matas f.eks.) inden frys. Jeg benytter blandingsforhold 1:1 - måske kan man godt bruge lidt mindre glycerin. Det har Google sikkert et svar på.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærstarter?

Indlæg af Knet »

Jeg bruger mindre glycerol. Halv del gær og halv del vand/glycerol i blanding 4 vand og 1 glycerol. Det giver mellem 10 og 15% glycerol i den endelige blanding. Det er små mængder man arbejder med så det er cirka tal. Sterilitet er vigtigt. Jeg har en trykkoger hvor jeg steriliserer glas til opbevaring af gær. Vand og glycerolblanding får også en tur i trykkoger.

Så laver jeg en starter af vådgæren og overbygger med 4 mia celler i forhold til hvad jeg skal bruge til det aktuelle bryg. Så har jeg 5 mia. De splittes i 4 glas der ryger i fryser blandet med glycerol. Hvert glas kan reelt overbygges på samme måde til 3. Generation osv. har læst om folk der problemfrit kørrr på 10. Generation. Men då har man nok også trukket den det man kan. Og sparet en del!

Jeg har gær i fryser der er et år gammel. Når jeg tør den op dekanterer jeg glycerol/vand fra. Og bygger derefter starter efter at der er en mia. celler. Spiller max.

Vh. Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærstarter?

Indlæg af Knet »

Her er der i øvrigt et rigtig godt sammenkog om emnet, som jeg har draget meget nytte af:
https://www.homebrewtalk.com/freezing-yeast.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og de glas jeg har valgt er 100 ml borosilicat glas, så både glad og låg kan gå i https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... ska-100-ml" onclick="window.open(this.href);return false;

100 ml er måske i overkanten. Mine er kvart fyldte i fryseren. Men jeg prioriterede højt at de kunne steriliseres i ovn eller via trykkoger med damp hvor temperatur er 120 grader.

Vh Kenneth.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gærstarter?

Indlæg af JAFU »

Tak for god beskrivelse, Kenneth.
Jeg har enkelte gange benyttet vådgær, og resultatet er oftest bedre end det, som tørgær præsterer. Prisen på vådgær gør dog, at jeg for det meste anvender tørgær.
Din fine beskrivelse giver blod på tanden til at kaste sig ud i nye udfordringer - og lidt nye indkøb af grej :-)

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Gærstarter?

Indlæg af Knet »

Hej Jakob,

Det var da dejligt at høre, at det kunne bruges. Tak for det :-)

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Gærstarter?

Indlæg af TvedeBryg »

Hurtigt tillægs-spørgsmål: min starter har stået 18 timer på omrører og 18 timer uden. Den bobler en lille smule stadig og ser ud som på billederne. Skal jeg sætte den på køl, eller skal den boble helt færdig? Det er saflager 34/70
Vh
Mikkel
BilledeBillede

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"