2 vådgær til et bryg

Besvar
Lars1979
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. maj 2018, 22:11

2 vådgær til et bryg

Indlæg af Lars1979 »

Jeg skal brygge en belgisk tripple med en wyeast trappist vådgær. Jeg har opbevaret gæren i køleskabet , men ved et uheld ryger gæren ud af køleskabet og ned på gulvet. Jeg er bekymret for, at gæren nu er aktiveret, fordi gæren sydede/boblede lidt i posen! Hvad skal jeg gøre? Jeg overvejer for en sikkerheds skyld at tilsætte en ekstra vådgær , altså 2 pakker wyeast (smackpack). Mit spørgsmål er derfor , om man kan tilsætte for meget vådgær? Ps. Jeg ønsker ikke at lave en gærstarter
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af TvedeBryg »

Hvornår skal du brygge, hvor stort batch og hvad regner du med OG bliver?

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af TvedeBryg »

Sakset fra deres hjemmeside faQ :
8. I popped the inner nutrient pouch and the package swelled tight but I can’t use it right away. What do I do?
If you have activated a package but can’t use it right away, simply allow the package to swell and then refrigerate the package. The yeast will survive for extended periods if refrigerated. Before using, take the package out of the refrigerator and allow it to come up to room temperature before using. It is best to use the yeast as soon as possible.

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af Knet »

Vådgærens falder jo ret hurtigt hen. Det er derfor man laver starter, hvilket du så har fravalgt. Men tast alder på gær ind i i en gærkakulator, Beersmith eller lign. så kan du jo se, om de to pakker ikke aldersmæssigt svarer til een...

Tror godt man kan anvende for meget gær, men med to vådgær er du ikke nær den grænse. Jeg lavede en imperial stout direkte på gæren fra en porter. Stouten blev fantastisk, men der var så meget knald på gæringen, at adskillige liter blæste ud af blow off. Der var nok lige lovlig meget gær til den....

Noget helt andet er, st jeg flere gange på Forum har læst, at netop belgiere godt må underpitches. Så skal gæren kæmpe det mere og det skulle give gode estere, hvilket jo er ønskværdigt i belgisk øl.

Mit gæt er, at du ved to wyeast gærpakker med 2-3 måneder på bagen stadig underpitcher. Og det er måske så en fordel.

Jeg vil så også mene, at du hurtigt kan mærke om blæren er sprunget ved sammenligning af pakkerne. Jeg har nærmest haft svært ved bevidst at smadre den. Så det er da vildt hvis den er springet på tabet alene. Opdagede du det da du trådte på den :-)

Vh. Kenneth.
Lars1979
Indlæg: 3
Tilmeldt: 27. maj 2018, 22:11

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af Lars1979 »

Tak for jeres svar. Jeg tror, jeg køber en ekstra pakke vådgær for en sikkerheds skyld. Jeg forventer en OG på 1078, så under alle omstændigheder har den nok godt af 2 pakker gær. Jeg skal brygge lørdag (om 9 dage). Jeg forventer at ende med godt 20 liter øl
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af Knet »

Hej Lars,

På homebrew dads calculator, hvis laveste mulighed (ale) vælges, kræves 0,75 mio celler pr ml. Er gæren blot en måned gammel, så har den en viability på 77 pct. Ved OG 1078 kræves 268 mia celler. I ovennævnte eksempel har du 206 mia celler at gøre godt med, hvis gæren hele vejen gennem kæden er opbevaret korrekt. Og så underpitches selv med 3 rør.

Men så igen: belgiere må godt underpitches. Ved bare ikke hvor meget. Der er andre indlæg på Forum herom.

Af nysgerrighed: du meldte fra start ud, at starter ikke var aktuel. Hvorfor?

Selv laver jeg altid starter og når jeg køber en ny gær fryser jeg den første starter ned i minimum 5 portioner. Så har jeg altid gær på lager.

Der er selvfølgelig et økonomisk aspekt: at få et rør til at dække mange bryg er besparende. Men det er ligeså meget nørderiet i det jeg synes er sjovt.

Vh Kenneth
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af Knet »

Hvis du i øvrigt ikke er interesseret i startere, så prøv evt. Imperial Yeast. De kommer jf. deklarationen standard med 2 mia. celler hvor Wyeast og White Labs kommer med 1 mia.

Har selv prøvet en imperial til en IPA uden starter (havde ikke tid) og den var der dælme smæk på hurtigt!
Jacob-T
Indlæg: 44
Tilmeldt: 10. mar 2019, 13:40

Re: 2 vådgær til et bryg

Indlæg af Jacob-T »

Jeg har med god succes brugt "Shaken Not Stirred" metoden i stedet for en klassisk starter (slå det op på AHA forum, eller experimental brewing) med god success.
Ideen er at hvis gæren er sund og poliferenende er celle-antallet ikke specielt vigtigt.

Kort fortalt, lav 1L starter medie, hæld det i en 4L beholder. Ryst mediet MEGET grundigt (så det er mere skum end væske) tilsæt gær og lad det stå natten over / 24 timer (ingen magnet omrøring), og pitch.
-Jacob

PS. Jeg er ikke verdens mest erfarne brygger, men har ikke haft problemer med bi-smage eller under attunuation på de øl (op til ~1080 OG) jeg har brygget med denne metode.

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"