Eftergære øl på fustage

JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

Undskyld, hvis jeg spammer forummet (som også er blevet lidt dødt?).

Jeg købte for flere år siden et samlet ølbrygningssæt, som gør, at fem Cornelius-fustager samler støv. Det er synd, men jeg synes, at det virker besværligt at bruge fustager ift. rengøring, nedkøling, karbonering og tryk under aftapning. Alle siger dog, at det er nemt, så jeg må vel prøve.

Nu til mit egentlige spørgsmål. Hvorfor vælger så mange at tvangskarbonere øl fremfor eftergæring på fustager?

Jeg kan se to fordele ved at tvangskarbonere. Dels går det væsentligt hurtigere og dels er der mindre bundfald. Omvendt kræver det ekstra arbejde at tvangskarbonere og CO2 er vist dyrt? Men overser jeg nogle fordele ved tvangskarbonering?

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af fjorgensen »

Jeg er enig med dig :-) jeg kan heller ikke se fidusen ved at tvangskarbonere på fad - udover, selvfølgelig, at det kan gøres meget hurtigt.
Alt mit øl gemmes på fustager og jeg er glad for at slippe for flaskecirkuset. Når jeg har gæret en øl hælder jeg en afmålt mængde st.melis i fadet og overhælder det med lidt kogende vand. Det gør jeg for at opløse sukkeret og sterilisere det. Derefter tapper jeg øllet oveni og afslutter med at sætte låg på og sætte lidt Co2 tryk på fadet for at forsegle låget. Det virker fint.
keep it simple !
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af mhn »

Jeg bruger også sukker i fadene.

Jeg prøvede tvangskarbonering en enkelt gang, men jeg kan ikke rigtigt se fidusen.

Mvh
Morten
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

Super, så bruger jeg altså også sukker og eftergæring, når jeg en gang kaster mig ud i fustagerne.

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af mhn »

Det er vigtigt at huske tryk på fadet, ellers lukker pakningen i låget ikke ordentligt.

Jeg har smagt en øl, hvor det var glemt. Der var acetone i lugt og smag. Den blev der ikke drukket meget af.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

mhn skrev:Det er vigtigt at huske tryk på fadet, ellers lukker pakningen i låget ikke ordentligt.

Jeg har smagt en øl, hvor det var glemt. Der var acetone i lugt og smag. Den blev der ikke drukket meget af.
God pointe. Hvor højt tryk plejer du at bruge?

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af Freund »

Jeg eftergærer også på fustage.
Giv det et pust, så trykket holder låget helt tæt, indtil gæren selv får produceret CO².
Jeg sætter 2 bar på, og tæller til 3.
Hvad gør I andre?

Hilsen
Freund
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af mhn »

Min gasflaske står på 1,1 bar, så det bruger jeg også der.

Jeg pifter lige ventilen et par gange, fordi jeg har læst et eller andet sted at det er klogt. Jeg har ingen ide om, om det egentligt er nødvendigt. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

mhn skrev:Min gasflaske står på 1,1 bar, så det bruger jeg også der.

Jeg pifter lige ventilen et par gange, fordi jeg har læst et eller andet sted at det er klogt. Jeg har ingen ide om, om det egentligt er nødvendigt. :-)
Jeg tror "piftningen" især er til tvangskarbonering for at få mest muligt ilt ud. Ved eftergæring bruger gæren det meste af ilten

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af mhn »

Det giver mening.

Jeg bruger det også til at sikre, ventilen lukker ordentligt. Jeg har været ude for en ventil, der var en lille smule utæt, indtil jeg piftede den. Den øl blev tvangskarboneret i anden omgang, da ventilen næsten havde lukket karboneringen ud. Jeg går ud fra, der hele tiden har været overtryk, siden det ikke gik mere galt.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

mhn skrev:Det giver mening.

Jeg bruger det også til at sikre, ventilen lukker ordentligt. Jeg har været ude for en ventil, der var en lille smule utæt, indtil jeg piftede den. Den øl blev tvangskarboneret i anden omgang, da ventilen næsten havde lukket karboneringen ud. Jeg går ud fra, der hele tiden har været overtryk, siden det ikke gik mere galt.
Det kan selvfølgelig være endnu et incitament for at pifte :)

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af Knet »

Jeg har lovet mig selv at prøve at sukkerkarbonere på fad på et tidspunkt. Mest fordi det føles mere autentisk, selvom CO2 nu en gang er CO2. Når det så er sagt, så er tvangskarbonering frem for alt let. Og sikker. Sæt den på det tryk du foretrækker og vent 5-7 dage. Voila :-)

Et sted jeg har nydt tvangskarbonering var på en Russian imperial stout med en abv på 11%. Jf. Opskriften kunne det være nødvendigt at tilsætte ekstra gær efter endt gæring, simpelthen for at sikre, at der var nok power i gæren til at karbonere. Det er jeg glad for at jeg slap for at rode med. På store øl kan tvangskarboneringaltså væren fordel.

Og jo.... Forum er indlægsmæssigt gået lidt i dvale. Efter statistikken at dømme er der dog mange der nyder gamle indlæg. Medmindre det er bots.

Vh. Kenneth
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 10:11
Geografisk sted: Odense

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af JayJay »

Knet skrev:Jeg har lovet mig selv at prøve at sukkerkarbonere på fad på et tidspunkt. Mest fordi det føles mere autentisk, selvom CO2 nu en gang er CO2. Når det så er sagt, så er tvangskarbonering frem for alt let. Og sikker. Sæt den på det tryk du foretrækker og vent 5-7 dage. Voila :-)

Et sted jeg har nydt tvangskarbonering var på en Russian imperial stout med en abv på 11%. Jf. Opskriften kunne det være nødvendigt at tilsætte ekstra gær efter endt gæring, simpelthen for at sikre, at der var nok power i gæren til at karbonere. Det er jeg glad for at jeg slap for at rode med. På store øl kan tvangskarboneringaltså væren fordel.

Og jo.... Forum er indlægsmæssigt gået lidt i dvale. Efter statistikken at dømme er der dog mange der nyder gamle indlæg. Medmindre det er bots.

Vh. Kenneth
Det giver god mening, hvis man ender med en høj alkoholprocent. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg tænker heller ikke, at tvangskarbonering er raketvidenskab, men det kan lyde lidt besværligt ved ren læsning. Jeg må prøve at springe ud i det Billede

Jeg er i hvert fald en af dem, der bruger gamle tråde meget lige nu, så jeg er taknemmelig for, at sådan en vidensbank findes!

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af Knet »

Tvangskarbonering er let. Find et skema, søg evt. på Lund tekniks tvangskarboneringsskema. Jo koldere du karbonerer ved, desto mindre tryk skal der til for at opnå ønsket rumfang. Man kan nørde omkring tryk ved ønsket serveringstemperatur osv., men en god tommelfingerregel er 1 bar. Det kører jeg med ved 5-6 grader. Så er alle øl efter min smag ganske fint karboneret.

Og så er du jo ved tvangskarbonering foruden at tænke på maksimal gæringstemperatur gennem perioden og evt. allerede i øllet lagret CO2. Du vælger bare ønsket tryk jf temperatur øl står ved nu og læner dig tilbage.

En anden “fordel” ved tvangskarbonering, som dog skal bruges med omtanke, er at karbonere og drikke samme dag. Du kan rulle CO2 ind under højt tryk. Jeg har dog altid foretrukket ventetid, frem for at risikere overkarbonering.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Eftergære øl på fustage

Indlæg af søreno »

A pro pos gamle indlæg, var der engang for nogle år siden en, der beregnede, om tvangskarbonering eller sukkerkarbonering er dyrest. Jeg kunne ikke lige finde indlægget, men sukkerkarbonering var vist dyrest.
Under alle omstændigheder er det nok ikke prisen på hverken sukker eller co2, der skal afgøre ens foretrukne metode. Det er ret få kroner, det drejer sig om.

Jeg tvangskarbonerer. Det er let at styre, og man behøver ikke at bøvle med at veje sukker af og koge det op osv.

VH
Søren
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"