For lav OG?

Besvar
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

For lav OG?

Indlæg af JayJay »

Jeg ved godt, at emnet er oppe med jævne mellemrum, men jeg bryggede en medaljevindende tripel i går efter opskrift fra Rydahls bog. Min OG var dog noget lavere end angivet i opskriften; 1055 vs. 1073.

Opskriften var skaleret til 20 liter øl i gærspanden. 4800 gram pale ale malt, 200 gram cara red malt, 400 gram hvedeflager og 200 gram hvidt sukker. Jeg startede med 15 liter vand i elgryden, hvor jeg cirkulerede urten fra bund til top med pumpe under hele mæskningen; 30 minutter ved 50 grader celcius, 60 minutter ved 62 grader celcius og 15 minutter ved 76 grader celcius. Derefter eftergydede jeg med 10-12 liter 78 grader varmt vand over ca. 30 minutter og endte med 23 liter urt. Urten blev kogt i 60 minutter (det kogte ikke rigtigt, da gryden drillede, hvilket selvfølgelig er skidt, men jeg tænker ikke, det har betydning for OG?) og endte på knap 20 liter urt.

1) Malten er kværnet for groft. Jeg har vedhæftet et par billeder af masken, og jeg ved ikke, om I kan vurdere noget ud fra det?
2) Proben har overestimeret temperaturen. Jeg har ikke kaliberet PID med proben, så den kan potentielt måle forkert (i dette tilfælde nok for højt)
3) Opskriftens OG er højt sat og kræver et meget effektivt system.
4) pH-værdien var for lav under mæskning. Den blev målt til 4,3
5) Andet der skriger til himlen? BilledeBilledeBilledeBillede

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: For lav OG?

Indlæg af Per »

Hvis jeg sætter dine maltmængder ind i BeerCalc, og skal ende med en OG på 1073, så skal du mæske med en effektivitet på 81%. Som jeg hører og ser her på forum, så er det vist en rimelig høj effektivitet.

Jeg ligger på mellem 70 og 75% i mine bryg. Jeg vil tro at jeg måske kunne ramme mellem 1064 og 1068 på den opskrift med mit udstyr og min proces. Nu går jeg ikke voldsomt højt op i at ramme en høj effektivitet, jeg går efter den effektivitet, som jeg nu en gang har i mit bryghus. Så må det koste et par kroner mere i malt, mere er det altså heller ikke i et 20 ltr. batch.

Når jeg en gang i mellem finder en opskrift jeg kunne tænke mig at prøve, så sætter jeg den lige ind i BeerCalc, for at se om den matcher mine mæskeevner.

Ud fra dine billeder kunne det måske tyde på en lidt grov valsning, men det er svært at se, når malten er våd. Jeg ville under alle omstændigheder se på valsningen næste gang.

Din ph-værdi bør ligge omkring 5,4. Hvor meget den lave ph-værdi i dit omtalte bryg, har betydet, har jeg ikke noget bud på. Der må nogle klogere bryggere på banen end mig ;-)

Mvh. Per.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: For lav OG?

Indlæg af JayJay »

Per skrev:Hvis jeg sætter dine maltmængder ind i BeerCalc, og skal ende med en OG på 1073, så skal du mæske med en effektivitet på 81%. Som jeg hører og ser her på forum, så er det vist en rimelig høj effektivitet.

Jeg ligger på mellem 70 og 75% i mine bryg. Jeg vil tro at jeg måske kunne ramme mellem 1064 og 1068 på den opskrift med mit udstyr og min proces. Nu går jeg ikke voldsomt højt op i at ramme en høj effektivitet, jeg går efter den effektivitet, som jeg nu en gang har i mit bryghus. Så må det koste et par kroner mere i malt, mere er det altså heller ikke i et 20 ltr. batch.

Når jeg en gang i mellem finder en opskrift jeg kunne tænke mig at prøve, så sætter jeg den lige ind i BeerCalc, for at se om den matcher mine mæskeevner.

Ud fra dine billeder kunne det måske tyde på en lidt grov valsning, men det er svært at se, når malten er våd. Jeg ville under alle omstændigheder se på valsningen næste gang.

Din ph-værdi bør ligge omkring 5,4. Hvor meget den lave ph-værdi i dit omtalte bryg, har betydet, har jeg ikke noget bud på. Der må nogle klogere bryggere på banen end mig ;-)

Mvh. Per.
Fedt, godt med sparring! Jeg ofrer også hellere et par kroner på mere malt, hvis det giver et bedre resultat. Jeg skal bare lære mit setup at kende og dermed effektiviteten.

Jeg synes ærlig talt, at det er svært at vurdere valsningen. Jeg må prøve at være lidt mere ihærdig næste gang og nærstudere den valsede malt.

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: For lav OG?

Indlæg af Freund »

Jeg putter to kommentarer ind:

Mængden af vand til mæskning: Nu kender jeg ikke dit udstyr, men har du taget højde for om "indsatssi/falsk bund" betyder at du bør øge vandmængden?

Jo, kogning betyder noget for OG, idet der fordampes væske - ikke sukker = OG øges.
Hvis du sparger mere, og koger mere, vil du alt andet lige opnå en højere effektivitet.

Hilsen
Freund
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: For lav OG?

Indlæg af JayJay »

Freund skrev:Jeg putter to kommentarer ind:

Mængden af vand til mæskning: Nu kender jeg ikke dit udstyr, men har du taget højde for om "indsatssi/falsk bund" betyder at du bør øge vandmængden?

Jo, kogning betyder noget for OG, idet der fordampes væske - ikke sukker = OG øges.
Hvis du sparger mere, og koger mere, vil du alt andet lige opnå en højere effektivitet.

Hilsen
Freund
Tja, vandmængden er ikke enormt velovervejet. Masken var hele tiden dækket af vand, og jeg tænkte, at det ville være bedre med en større mænge eftergydningsvand. Men jeg kunne sagtens have mere væske i under mæskning med tilsvarende mindre vand til eftergydning. Hvad tænker du ift. vandmængde?

Jeg er med på fordampningens betydning ift. OG. Tilfældigvis/heldigvis ramte jeg lige i øjet med vurdering af fordampning så jeg landede lige under de planlagte 20 liter.

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: For lav OG?

Indlæg af Freund »

JayJay skrev: Tja, vandmængden er ikke enormt velovervejet. Masken var hele tiden dækket af vand, og jeg tænkte, at det ville være bedre med en større mænge eftergydningsvand. Men jeg kunne sagtens have mere væske i under mæskning med tilsvarende mindre vand til eftergydning. Hvad tænker du ift. vandmængde?
Jeg tænker at din vandmængde er fin. Nu har jeg kigget ordentligt på billederne Billede Jeg mæsker med 1:3, det giver 1,2L mere ift dit mæskeforhold - til gengæld har jeg et "dumt" setup uden pumpe, og må derfor tilsætte yderligere 5L for at korrigere for falsk bund.
Jeg oplever at min effektivt falder, hvis jeg mæsker "tykkere" (ca. 5 %-point).

Ift. din effektivitet vil jeg (som Jan) foreslå at du lægger fremtidige bryg ind i en beregner, fx beercalc, for på den måde at korrigere maltmængde ift din forventede effektivitet.
Her i bryghuset ligger den på 65-75%, og er jeg i tvivl med et nyt bryg, sætter jeg beercalc til 70.

Skål
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: For lav OG?

Indlæg af JayJay »

Super. Mange tak. Det lyder ikke til, at det er helt galt. Jeg skal nok bare prøve at brygge flere gange og lære mit setup (og dets effektivitet) at kende

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
Chefen
Indlæg: 116
Tilmeldt: 22. jul 2012, 15:40
Geografisk sted: Varde

Re: For lav OG?

Indlæg af Chefen »

Hej JayJay
Nu ved jeg ikke om du valser selv, men jeg køre med en afstand der passer med at der kan gå et dankort imellem valserne.
Med venlig hilsen
Kenneth Thomsen
Øl-ministeret.
Brygger på 20 liters Braumeister + Danbrygger 43
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: For lav OG?

Indlæg af JayJay »

Chefen skrev:Hej JayJay
Nu ved jeg ikke om du valser selv, men jeg køre med en afstand der passer med at der kan gå et dankort imellem valserne.
Jo, jeg valser selv. Det lyder umiddelbart som om, at jeg skal have valserne noget tættere sammen! Bruger du altid den samme afstand?

Sendt fra min VTR-L29 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"