Gæring under tryk

Besvar
RasmusRavn
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. feb 2017, 15:10

Gæring under tryk

Indlæg af RasmusRavn »

Hej Glade bryggere,

Jeg er ejer af en fermentasaurus som jeg gærer i under tryk (Ca. 0.5-1.0 bar). Jeg har lige fået en Tilt som jeg jo så har brugt under gæringen. Til min store overraskelse nåede jeg FG efter kun 3-4 dage på den seneste APA.

Mit spørgsmål er så: Kan jeg overføre øllet til fustage til lagring når FG er nået (måske + en dag eller to), eller har gæren brug for længere tid til at 'ryde op' efter sig selv?

Hvis jeg kan overføre til fustage efter så kort tid vil det frigøre min gærtank meget hurtigere og jeg vil have tid til flere øl i min plan.

Håber der er nogle der har erfaringer med trykgæring der kan komme med indspark.

Med venlig hilsen
Rasmus
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Gæring under tryk

Indlæg af Mikle »

Jeg bruger selv fermentasaurus og jeg lader den stå 14 dage altid for at gæren kan rydde op efter sig selv. Jeg har dog ikke prøvet at komme øllet på fustage før de 14 dage er gået men tror ikke at gæren er færdig efter 3-4 dage kun.
Bruger selv tilt men tager alligevel målinger med hydrometer og refraktometer for at være helt sikker på målingerne.
Brugeravatar
DennisMAX
Indlæg: 228
Tilmeldt: 14. mar 2015, 08:39
Geografisk sted: Strellev 6870
Kontakt:

Re: Gæring under tryk

Indlæg af DennisMAX »

Pas på med at stole på Tilt og gør ligesom @Mikle mål med almindelig hydrometer.
Jeg har prøvet at få en for tidlig på flaske da jeg stolede på Tilt men PGA skum ovenpå Tilt målte den ikke rigtig.

Sendt fra Yavin med Tapatalk
Med Venlig Hilsen
Dennis H. Pedersen
Johan M
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:21

Re: Gæring under tryk

Indlæg af Johan M »

Hej jeg praktisere også gæring under tryk, jeg starter med 0,25bar under stormgæring og går op på 1 bar til sidst.
så overfører jeg til fustage under tryk, for at prøve at få en god karbonering. Jeg syntes mange af vores første bryg i alm. gærspand, hurtig blev noget flade i det efter skænkning


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"