2 kölsch meget forskellig farve

Besvar
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

2 kölsch meget forskellig farve

Indlæg af TvedeBryg »

Hej jeg har over sommeren lavet 2x kölsch. Samme malt profil og opskrift (lidt variation i humlen). Farven er i det andet batch fuldstændig som jeg sigtede mod, klar og gylden som en pilsner, MEN i det første er farven lettere rødlig og knap så klar. Jeg vil ikke sige at smagen er decideret dårlig, men et eller andet er der nok sket og det er det jeg ikke kan gennemskue. Oxideret et sted i processen? eller måske inficeret? Det skal lige siges at jeg har genbrugt gær, men det er i genbrugsbatchet at alt er ok... Noget er på fustage og noget på flaske, men samme rødlige farve. Det "røde" batch har jeg ikke haft på køl har stået ved ca 15-20 grader. Nogen ideer?
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: 2 kölsch meget forskellig farve

Indlæg af admin »

Oxidation er et godt bud.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: 2 kölsch meget forskellig farve

Indlæg af TvedeBryg »

For at undgå det senere hen, så vil det være godt at vide hvordan det sker? I Gæring, eller er det evt en fejl i mæskningen?
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: 2 kölsch meget forskellig farve

Indlæg af Per »

Hej.

Det kunne næsten lyde som det samme, jeg har oplevet. Samme opskrift, samme gær en smule ændring i humletilsætningen (tilføjet lidt Hallertauer Perle som aromahumle). Første bryg er også endt op med den noget spøjse farve, andet bryg som den skal være.

Jeg har en god ide om årsagen, idet mit første bryg stod næsten 4 uger på gæren under cold crash. Jeg havde misforstået vejledningen :-( Jeg er ret sikker på at øllet er blevet iltet under dette. Jeg tror ikke at min gærspand er tilstrækkelig tæt, så 2 ugers gæring + 4 ugers cold crash, har sandsynligvis medført en ganske betydelig iltning. Smagen er rimelig ok, men æstetisk ikke i orden.

Jeg har oplevet det samme med farven i en Neipa, der skulle tørhumles over 3 gange. Den blev også meget spøjs i farven, og det er jeg ret overbevist om skyldes iltningen, da gærspanden skulle åbnes så mange gange for at tørhumle. Derfor tror jeg, det er iltning, der er årsagen til den alternative farve i både din og min Kölsch.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: 2 kölsch meget forskellig farve

Indlæg af TvedeBryg »

Hej Per,
Det giver nok meget god mening at passe ekstra på ved tørhumling og åbenbart også ved coolcrash. Mine 2 kölsch er begge coolcrashede, og det er måske her hunden ligger begravet. Jeg har læst et sted her på forummet, at nogen ved coolcrash skifter gærlåsen ud med en pose eller lign fyldt med co2, men det forstod jeg var for at forhindre at få suget gærlåsens indhold i øllet. Andre skriver også at man bare skal sørge for en lille utæthed for at løse samme problem. Mit spørgsmål er så, hvor vigtigt er det at skærme øllet for den formodentlig ret lille iltpåvirkning ved coolcrash? Hvis det er det der har misfarvet mit øl er det selvfølgelig vigtigt, men det kan jo også være at jeg bare har været uheldig :-) ?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: 2 kölsch meget forskellig farve

Indlæg af Per »

Hej Mikkel.

Cold crash 1 - 2 dage har ikke givet mig problemer tidligere. Det er for mig en god måde at få klart øl på. Mit problem med det første bryg af Kölschen er nok nærmere, at jeg lod den stå og cold crashe i 4 uger.

Kom vodka i gærlåsen i stedet for vand, så får du ikke problemer med potentielt "forurenet" vand fra gærlåsen.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"