Hvor er humlesmagen?

Besvar
kjeldsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jun 2019, 20:58

Hvor er humlesmagen?

Indlæg af kjeldsen »

Hej alle!

Første post herinde, men vi har været igang med at brygge I noget tid. Vi brygger på en grainfather, har omvendt osmose anlæg + mineraler til at lave vand med, bruger Brewers friend til at regne remineralisering ud, bruger ph meter og har en standard gærtank på 30 L.

Vi døjer med at, selvom vi tilsætter i alt 300-400g på forskellige måder, sent i kogning + dryhop, kun dry hop, osv, så udebliver den dejlige smag af humle. Vi brygger ca 25 L. Vi har altid tør humlet og lukker derfor lidt ilt ind når vi tørhumler. Og så karbonerer den på flaske I en uges tid. Kan det virkelig være årsagen?

Nuværende bryg har vi kun lavet en stor hopstand og der bliver ingen tør humle for at se om det kan være grunden. Vi bestiller en fermzilla snarest.

Tusind tak for input!
Mvh Martin

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af inzide »

Jeg ved ikke, om det har en reel effekt, men jeg hælder altid en smule sukkervand i sammen med humlen ved tørhumling. Derved dannes der hurtigt CO2 i headspace igen, og ilten fortrænges.
kjeldsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jun 2019, 20:58

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af kjeldsen »

inzide skrev:Jeg ved ikke, om det har en reel effekt, men jeg hælder altid en smule sukkervand i sammen med humlen ved tørhumling. Derved dannes der hurtigt CO2 i headspace igen, og ilten fortrænges.
Interessant! Tak for tippet.

/Martin

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 20:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af k.larsen »

Det vigtige udgangspunkt er friskheden af humlen. Den skal dufte i retning af det man kender fra lækker IPA afhængig af sorten selvfølgelig. Pellets giver ofte det bedste resultat, fordi friskheden ofte er bedre bevaret, men er vanskeligere er at filtrere fra ifbm. tørhumling. Humlerester i øllet giver store problemer, så det skal undgåes.
Det er væsentligt at røre i eller cirkulere under kogningen for at humleudtrækket bliver effektivt.
Ved tørhumling står det bedst 3-5 dage og trækker ved normal temperatur.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Prøv at lav en bryg med 50-70% RO vand og hanevand for resten, dvs. uden at tilsætte mineraler og så se hvad resultat i får
kjeldsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jun 2019, 20:58

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af kjeldsen »

k.larsen skrev:Det vigtige udgangspunkt er friskheden af humlen. Den skal dufte i retning af det man kender fra lækker IPA afhængig af sorten selvfølgelig. Pellets giver ofte det bedste resultat, fordi friskheden ofte er bedre bevaret, men er vanskeligere er at filtrere fra ifbm. tørhumling. Humlerester i øllet giver store problemer, så det skal undgåes.
Det er væsentligt at røre i eller cirkulere under kogningen for at humleudtrækket bliver effektivt.
Ved tørhumling står det bedst 3-5 dage og trækker ved normal temperatur.
Vi bruger pellets fra hjemmebryggeren. Det dufter godt, men, hvem ved? Vi kan også prøve med humle et andet sted fra.

Tak for tippet.
/Martin

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
kjeldsen
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30. jun 2019, 20:58

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af kjeldsen »

Dalmoseosebryg skrev:Prøv at lav en bryg med 50-70% RO vand og hanevand for resten, dvs. uden at tilsætte mineraler og så se hvad resultat i får
Tak, vi prøver. Vi har både TDS og titrerings kits til at måle koncentration af Mg og Ca og det ser fint ud, men hvem ved!

/Martin

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Sune.Pedersen
Indlæg: 28
Tilmeldt: 17. aug 2016, 08:58

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af Sune.Pedersen »

Det er sjovt. I de seneste to bryg jeg har lavet har jeg haft fuldstændig samme oplevelse. Jeg bruger dog mineral- og syrebehandlet postevand.

Masser af dryhop og late additions generelt.

Resultatet: Fantastisk aroma (duft) af tropisk/citrus humle. MEN ingen reel smag af det. Jeg forstår det simpelthen ikke :)
larsen
Indlæg: 17
Tilmeldt: 19. okt 2014, 16:48

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af larsen »

Hej

Måske et lidt sent svar, men kort sagt vil vand med mange mineraler hjælpe med at få humlesamgen til at fremstå tydelig og skarpt.

Prøv f.eks.at google på Burtonized Water, der kort kan siges at det handler om at hælde gips i mæskevandet. Udtrykket tkommer fra de ales der blev brygget og brygges på/i Burton On Trent, der har noget af klodens hårdeste vand. De brygger nogle af verdens lækreste ales.

Hvis i vil nørde igennem, så køb bogen "Water - A Comprehensive Guide for Brewers" af John Palmer & Colin Kaminski

Held og lykke :-)
BaronVonBach
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. apr 2014, 09:22
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Hvor er humlesmagen?

Indlæg af BaronVonBach »

Hej lidt ligesom Inzide siger, så er det vigtigt at tilsætte tørhumle imens gæringen stadig er igang. både for at fjerne ilten, men også for at undgå hop creep og hop burn.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"