Klumper i overfladen af øl

Besvar
Rseneberg
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. jun 2019, 15:29

Klumper i overfladen af øl

Indlæg af Rseneberg »

Hej, det her er mit første indlæg så bær over med mig hvis det er lagt det forkerte sted :)
Jeg har for en måneds tid siden sat en Belgisk inspireret dubbel over lavet på t-58 gær. den har nået FG på 1.008 og jeg har omstukket den til to tanke for, at prøve at smide noget kakaonips i den ene. Beholderne er transperante 10L dunke med 5l i hver.
Jeg kan nu se at der er begyndt at udvikle nogle "klumper" i overfladen af den ene, den anden (den med kakaonibs) har fået et lag der nærmest ligner noget sour, med en hvid voksagit hinde på overfladen.
se evt. billeder.
Dubbel 1
Dubbel 1
Dubbel 1 fra siden
Dubbel 1 fra siden
Dubbel 2 med kakaonibs
Dubbel 2 med kakaonibs
Dubbel 2 fra siden
Dubbel 2 fra siden
Dubbel 1 har en alcohol og banan lugt.
Dubbel 2 lugter af (sjovt nok) kakao og lidt banan agtigt kombineret med lidt "belgisk" hvis det giver mening.

mit spørgsmål er egentlig, skal jeg være bekymret for ufrivillig afførring, eller andet ubehageligt, hvis jeg smager eller tapper dem på flasker og lader dem karbonere?

Mvh.
Rasmus
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Klumper i overfladen af øl

Indlæg af jandk »

Jeg ville normalvis sige at det bare er gærrester, men dette ligner ikke gærrester i mine øjne.
Når man zoomer ind på billede 3, ligner det nu mere skimmel i mine øjne, men det er svært at se.
Kan det ikke også evt. være dine kakao nips der flyder i overfladen.
Hvis det er hvide totter og overfladen generelt er hvid, vil jeg mene at du har en inficeret øl. Gær laver ikke totter med "hår" på.
Du kan evt. prøve at smage på det, men inficeret øl ville jeg dumpe i vasken og kigge grundigt på rengøring til næste bryg.

Kig processen grundigt igennem fra nedkøling af urt, overførsel til gærspand, er kakao-nips skoldet? og tilsætning af gær.
Hvordan har du renset og desinficeret alle redskaber/slanger, termometre, sakse, røreredskaber, beholdere osv. og har du evt. haft en finger på indersiden af gærspanden?
Der skal meget lidt til før det går galt.

Jeg en meget hysterisk med rengøring og bruger:
- Oxiclean eller PBW til grundrengøring
- Starsan til desinfektion
- Og så plejer jeg at skylle efter med kogende vand

Et andet godt tip er at bruge Vodka i gærlåsen i stedet for vand.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Klumper i overfladen af øl

Indlæg af fjorgensen »

Smag på det! Hvis det smager ok så flask det og glæd dig til at drikke det.
Øl kan godt have noget "underligt" flydende på overfladen, men hvis du har rengjort udstyret og fulgt fornuftige procedurer under brygning og gæring så fejler det ikke noget. Ud af mine 391 bryg har jeg ikke haft et eneste som jeg har kasseret.
keep it simple !
Rseneberg
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. jun 2019, 15:29

Re: Klumper i overfladen af øl

Indlæg af Rseneberg »

Tak for svar begge :)

jandk:
Jeg synes ikke det ligner hår i virkeligheden. Der er kakaonipserester der flyder i overfladen, men der er ligesom et lag over som er den voksagtige hvide men ingen hår.
den anden ligner nemlig også mere gær klumper, men jeg har ikke set det sådan før. den prøver jeg at tappe og ser hvor det ender. det værste der kan ske er vel at jeg bliver nødt til at hælde den ud :)
Jeg synes selv jeg har været ret omhyggelig med rengøringen, jeg vasker til synligt rent og stiller i blød i starsan i et godt stykke tid og skylder efter med kogt vand, men jeg mistænker lidt kakaonibsen da den ser væsenligt anderledes ud.
Jeg vil helt sikkert i fremtiden prøve med en alcohol i gærlåsen, det giver rigtig god mening !


fjorgensen:
jeg vil prøve at smage på det og se hvad jeg mener, og hvis det er ok smider jeg det på nogle flasker og håber på det bedste :)

det var bare for at høre om der var nogen der kunne sige; NEEEJ lad vær du dør den har stafylokokker eller et eller andet :) eller at det var ret normalt med den type gær (det er jo belgisk gær så man ved jo aldrig ;))
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Klumper i overfladen af øl

Indlæg af morfmir »

Rseneberg skrev: Dubbel 2 lugter af (sjovt nok) kakao og lidt banan agtigt kombineret med lidt "belgisk" hvis det giver mening.
Hvordan har du desinficeret dine nips?

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Rseneberg
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. jun 2019, 15:29

Re: Klumper i overfladen af øl

Indlæg af Rseneberg »

Jeg har nu flasker begge to efter at have smagt på dem, med et ikke skuffende resultat. Så nu skal de bare stå et stykke tid før jeg hiver en prøve op ;-)

morfmir: jaøhh ser du, der er en af grundene til at jeg ikke tager det så tungt med den ;-) jeg læste lidt frem og tilbage og der var en del der skrev at alcohol og humle i øllet skulle være nok, så jeg tænkte hva' faen det er kun halvdelen der bliver dårligt ;-) næste gang tænker jeg at jeg ligger dem i blød i noget mærk sød rom skal vi ikke sige det sådan :-)

Tak for feedback ! Det er rart at vide at hjælpen kun er et opslag væk
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Klumper i overfladen af øl

Indlæg af morfmir »

Rseneberg skrev:
morfmir: jaøhh ser du, der er en af grundene til at jeg ikke tager det så tungt med den ;-) jeg læste lidt frem og tilbage og der var en del der skrev at alcohol og humle i øllet skulle være nok, så jeg tænkte hva' faen det er kun halvdelen der bliver dårligt ;-) næste gang tænker jeg at jeg ligger dem i blød i noget mærk sød rom skal vi ikke sige det sådan :-)
Det er helt sikkert en infektion fra din kakao. De er ikke rene nok set med bryggeøjne. Man mælksyre fermentere kakaobønner. De tørres typisk i solen under åben himmel. De ristes godt nok, men de bliver ikke håndterer rent nok efter ristningen til man bare kan smide den direkte i øllet. Desuden vil nogle af vildgæren, eddikebakterie og mælkesyrebakterier overleve ristningen.
Der er slet ikke nok alkohol i en øl til at desinficere noget som helst. Hvis du tilsætter vildgær eller mælkesyre vil de gå løs på det tilgængelige sukker.

Rigtig god ide at lægge det i noget sprut. Rom er et godt valg. En varmebehandling inden tilsætningen vil også kunne gøre det. Jeg rister normalt mine nips på panden inden de tilsættes. Det bringer samtidig smagen frem. Man skal bare passe på de ikke får for meget varme da det ødelægger smagen og gør dem for bitre.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"