Tørgær

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Tørgær

Indlæg af Per »

Kære Forum.

Hvor meget gær (tørgær) ville I bruge til en Imperial Stout på OG=1102 ? Det er et All-grain kit, hvor der medfølger et brev á 15 gr. alegær.

Hvis jeg følger Brewers Friends beregner giver et brev ca. 150 mia. gærceller. Med en pitch rate på 1,0 skal der til ovenstående bryg på 25 ltr. bruges mere end 600 mia. gærceller. Altså ca. 4 gange så mange.

Producenten af sættet mener ikke at det er noget problem. Er det mig der er helt gal på den?

Mvh. Per.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Tørgær

Indlæg af Humlejægeren »

Jeg ville også mene det er for lidt, hvor er kittet fra?
Følg din udregning hvis det er muligt..
Brew Strong
Nikolaj
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tørgær

Indlæg af Per »

Humlejægeren skrev:Jeg ville også mene det er for lidt, hvor er kittet fra?
Følg din udregning hvis det er muligt..
Fra Brewolution.

Mvh. Per.
elkjr

Re: Tørgær

Indlæg af elkjr »

..her kan du se hvor meget http://www.mrmalty.com/calc/calc.html#%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tørgær

Indlæg af Mikle »

Jeg har før haft all grain kits fra brewolution hvor der var nogle ting som ikke passer. Og når man skriver til dem får man bare a vide at det er sådan det skal være og ikke meget hjælp at hente fra dem. Ville helt sikkert købe mere gær hvis jeg var dig
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tørgær

Indlæg af Per »

Jeg tænker at bruge 2 breve á 15 gr. og lave en 2 ltr. gærstarter. Den vil give godt og vel 600 mia. gærceller. (forudsat at indholdet i brevene holder 10 mia./gr.)

Lyder det forkert? Det er med et sigte på en pitch-rate på ca. 1,0.

Normalt brygger jeg ikke All-grain sæt, bl.a. pga. mangelfuld vejledning, for lidt gær osv. Jeg har fået langt bedre øl, ved at fokusere på gær og gæring i mine egne opskrifter.

Lige med hensyn til denne, er det nogle gode venner, der er kommet med sættet, og synes den kunne være spændende at brygge. (nok mest pga. den høje alh. %)

Mvh. Per.
mer-man
Indlæg: 38
Tilmeldt: 5. jun 2015, 12:21
Geografisk sted: Hornsherredvej 4070

Tørgær

Indlæg af mer-man »

Per skrev:
Humlejægeren skrev:Jeg ville også mene det er for lidt, hvor er kittet fra?
Følg din udregning hvis det er muligt..
Fra Brewolution.

Mvh. Per.
Haha haha Det vidste jeg godt. Held og lykke — han laver noget møg

Men hvis jeg skulle hjælpe med problemet ...

Du kan lave en starter af 090 eller 001 med 4L eller prøve 4 pakke US-05.
BN Army, BIAB brewer
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tørgær

Indlæg af Per »

Nu skal det retfærdigvis siges, at det ikke er forhandleren, der sammensætter Brewolution sættene. Men han kunne måske tage en snak med producenten. Jeg ville da hellere give lidt mere for et sæt, hvis jeg vidste det var korrekt sammensæt. Så dyr er tørgær altså ikke.

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tørgær

Indlæg af Mikle »

Jeg har haft skrevet direkte til brewolution et par gange de svare super hurtigt men gør ikke noget ved de fejl man finder i deres opskrifter, selv om de siger de vil rette det til så sker der ikke noget.
Men du kan prøve at skrive til dem og se om du kan få hul igennem;)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Tørgær

Indlæg af Per »

Mikle skrev:Jeg har haft skrevet direkte til brewolution et par gange de svare super hurtigt men gør ikke noget ved de fejl man finder i deres opskrifter, selv om de siger de vil rette det til så sker der ikke noget.
Men du kan prøve at skrive til dem og se om du kan få hul igennem;)
Tja, - gider nok ikke rigtig bruge krudt på det. Har droppet færdige sæt. Laver mine gen opskrifter nu.

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tørgær

Indlæg af Mikle »

Har det på helt samme måde jeg gider dem heller ikke mere. Deres opskrifter er i hvertfald ikke prøvet af for så havde de selv opdaget de ting med manglende gær og vandmængde der ikke passer.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"