Kan man redde overkarboneret øl?

Besvar
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Kan man redde overkarboneret øl?

Indlæg af TvedeBryg »

Jeg er novice i tvangskarbonering og mente "at jeg da sagtens kunne karbonere på 30 min" som de store drenge :-) jeg tror bare at det stakkels øl har fået for meget co2. I går kom der kun tyk tyk skum ud og når det var faldet lidt var det en halvflad oplevelse. Nu har jeg ladet det få ro ved 4gr. og har ud fra tabel fundet frem til niveau på ca 2,4 vol. Jeg har lettet det tryk det var til 0,8 bar (lidt mere end tabel) og lader det stå i køleskab uden tilsluttet co2, fordi jeg ikke har mulighed for det. Virker det som en ok plan?

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kan man redde overkarboneret øl?

Indlæg af Knet »

Øv. Det er surt når man har karbonerer hurtigt og må vente på øllen.

Når du normalt karbonerer over længere tid fyldes headspace med CO2, som langsomt difunderer ned i øllet, indtil der er ligevægt. Det samme sker den modsatte vej, så hvis du hiver i ventilen så der ikke er noget tryk, vil CO2 langsomt frigives fra øllet, til der er ligevægt. Og langsomt er ordet, for kold øl holder på CO2. Så kan du gøre det igen og igen, til du kan måle at trykket er det ønskelige jf tabel.

Der er mig bekendt ingen hurtigt vej til tvangsafkarbonering. Husk antal bar der skal til samme rumfang, varierer med temperatur.

Vh. Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Kan man redde overkarboneret øl?

Indlæg af TvedeBryg »

Ja, men man jo nogen gange slå en skæv for at lære:-/. Er det så smartere at fjerne tryk helt, lade det stå i stue temp og gå og lette trykket over et stykke tid til man har et passende niveau?

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Kan man redde overkarboneret øl?

Indlæg af TvedeBryg »

Undskyld det havde du jo faktisk svaret på! Bare ikke om stuetemp er en god ide
Bedste hilsner
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Kan man redde overkarboneret øl?

Indlæg af Knet »

Det er et godt spørgsmål. Altså i et glas frigives CO2 fra en varm øl hurtigere end fra en kold. Så måske det er samme på fad.
Bare husk, at du så skal stoppe ved et noget højere tryk i bar, ved samme rumfang. Det skal jo helst ikke være fladt, når det køles ned igen ;-)
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Kan man redde overkarboneret øl?

Indlæg af TvedeBryg »



Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"