White Lab gær pasta?

Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: White Lab gær pasta?

Indlæg af Knet »

Hej Dan

Jeg bruger som nævnt brewdads calculator. Taster alder på gær og OG på første øl ind. Så er den dækket ind. Vælger så antal milliarder celler der skal overbygges med, fx 400 mia. For 4 “nye” rør. De rør fryser jeg ned i 4 glas (med lidt glycerol). Røret tøs så op og får en lille starter, som var det et rør med 100 mia. Celler, købt hos den lokale, før næste bryg.

Hvert af disse rør kan i praksis mangedobles også. Har læst om folk der har gjort det 10 generationer uden bismag. Så bliver et rør og en masse dme til RIGTIG mange bryg. Det har jeg dog ikke selv prøvet.

I min optik: lettere end at vaske gær. Og mindre risiko for forurening og bismage. Det letteste er dog altid at drøne den nye øl direkte oven på gammel gærkage. Så gærer den straks efter. Men sådan kan jeg ikke altid tilpasse mine brygdage.

VH. Kenneth
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Re: White Lab gær pasta?

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Hi.

Med en OG på 1.086 så kan vi godt blive enig om at det er "High Gravity Ale".
Hvad er forskellen på en White Stirplate og en BrauKaiser Stirplate?
Gøren var inden for mindst holdbar datoen, tror nok det var sidst i maj 2019.

Det lyder spændende det med at over dimentionere. Men jeg tror nu jeg venter lidt, til jeg har fået lidt mere styr på det med gæren og at jeg har fundet favoritten. Vi har for øvrigt lige lavet et gær eksperiment med den lokale Brygger klub, alle fik samme malt og humle, hver brygger skulle så selv finde sin egen gær. Vi smagte på de fleste til sidste møde, der var vildt stor forskel. Vi fik hver en flaske af hver med hjem, så nu har jeg en kasse med 16 forskellige der skal smagsprøves... Det er godt nok hårdt at være brygger...

Jeg har lige målt i dag onsdag, nu er den nede på 1.027. Dvs at den efter 10 dage mangler 6 point, så mon ikke vi kommer i mål alligevel?

Dan
Rockerbox Brewery
Indlæg: 97
Tilmeldt: 17. nov 2014, 19:24
Geografisk sted: Groningen. Holland.

Re: White Lab gær pasta?

Indlæg af Rockerbox Brewery »

Hi.

Fik ikke fortalt hvordan det gik med min Gær pasta. Vi nåede ned på 1.024, det er 3 point over det Beercalc angiver, så det er vel ikke så dumt. Efter gæring, blev den tærhumlet i 5 dage ved 14 grader (tip fra Brewdog) Vi har smagt en og den smager fint, desværre ikke så humlet som jeg havde håbet. Måske skal der bare endnu mere humle i når man har bruget mørk malt?

Tak for hjælpen.

Dan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"