Klaring af øl & 2. fermentering

Besvar
Holrits
Indlæg: 228
Tilmeldt: 1. maj 2014, 17:35

Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af Holrits »

Hej derude :-)

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan i gør jeres øl klar, uden brug af gelatine mm.
Mine øl fermentere i en SS Brewtech konisk fermenter, efter primær fermentering tapper vi gæren af i bunden, og lader den stå
til 2. fermentering i 10-14 dage, lige pt. har vi køl på for at prøve at cold crashe vores pilsner, men det lader til bunden ikke rigtig bliver kold nok
i forhold til der hvor kølespiralerne er.

Jeg har også læst at jo længere tid øllet står på køl skulle den klare mere op, men gælder dette også hvis man tapper dem over i Cornelius fustager
vil den så stadig klare op, eller bundfælder det hele derimod bare?

I bunder og grund skal klaringen så ske i 2. fermentering, eller er det ligeså godt at tappe det på fustager, og lade øllet klare op heri?

Håber i har nogle trick :-)

Mvh Nicolai
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af fjorgensen »

Langt det meste øl bliver klart af sig selv hvis det får lov til at stå og gerne koldt.
keep it simple !
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af Knet »

Jeg coldcrasher. Så tæt på 0 grader som muligt i et par dage. Bruger ombygget køleskab med stc1000 på, hvor køleskabs termostat er bypasset. Hvis der er blow off barb med slagne ført i glas med starsan, så sæt en pose på med CO2 i stedet. Ellers suges starsan op i øl. Bitter erfaring :-(

Og så har jeg købt et par clear beer draught system anordninger, så der tappes fra toppen af fad. Det har været dejligt klart. Men jeg kan selvfølgelig ikke sige hvordan det havde set ud, hvis samme øl var suget fra bunden.

Endelig har jeg stoppet whirlpooing af humle, hvor humlen står i den kogte urt en rum tid ved omkring 75 grader. Min oplevelse med de øl jeg har whirlpoolhumlet er, at coldbreak ikke er særlig effektiv, hvilket nok er en følge af pausen. Nekølingen sker simpelthen ikke hurtigt nok. Og øllene har været til den tågede side, selv efter coldcrash. Så min udledning har været, at whirlpoolhopping hos mig forhindrer effektiv udskilning af proteiner mv. hvilket jeg har kunne se i øllen. Og selvom smagen har været fin og smagsnuancer har været fine fra humlen, så slår det i min optik ikke tørhumling.

Tørhumling sker så med pellets direkte i gærspanden. De bundfalder fint ved coldcrash.

Vh Kenneth
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af Freund »

Hos mig klarer øllet sig selv (hø hø, onkelhumor)
Jeg bruger ingen klaringsmiddel, men lader derimod gærspanden stå i 3 uger, og stiller den koldt natten inden flaskning.

Når flaskerne står koldt, vil det sidste gær falde ned over tid.

Husk at hælde flasken over ad EN gang, ikke noget med at lade flasken gå tilbage til lodret - og naturligvis lade bundfald tilbage (medmindre det er en heffe weisen naturligvis).

Hilsen
Freund
Holrits
Indlæg: 228
Tilmeldt: 1. maj 2014, 17:35

Re: Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af Holrits »

Halløj :)

Dvs. den klarer op ved at så koldt, men alt dette bundfalder så umiddelbart?
Vi tapper dem over i Cornelius fustager, håbede på at det ikke bundfældede sig men derimod ryttede op efter sige selv :p
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af peos »

Holrits skrev:Halløj :)

Dvs. den klarer op ved at så koldt, men alt dette bundfalder så umiddelbart?
Vi tapper dem over i Cornelius fustager, håbede på at det ikke bundfældede sig men derimod ryttede op efter sige selv :p
Der bliver så lidt bundfald, at du slet ikke bemærker det. Måske en lille smule i første glas, du tapper. Herefter intet med mindre du ryster fadet.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Klaring af øl & 2. fermentering

Indlæg af Broder Jacob »

Jeg har ikke så fine rustfrie ting, men tager min gærspand og sætter den i en kummefryser som jeg styrer temperaturen på. Den ligger på mellem -1,5 til +0,0 grader og det bliver øl klart af. Så klart at jeg springer den over til hvedeøllene.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"