Hvad gjorde jeg galt?

Besvar
msalmon
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. mar 2019, 09:20

Hvad gjorde jeg galt?

Indlæg af msalmon »

Hej

Jeg er ny i all-grain, og det er gået lidt galt i min 2. bryg - en Pale Ale. Min gravity er nede på 1,047, og burde være 1,063.

Jeg har to mistanker. Jeg målte mit udmæskning-vand til den rette temperatur (77 gr.) inden jeg begyndte, men lige inden jeg sluttede, målte den kun 73 gr.

Jeg tror måske også jeg har brugt væsentlig mere udmæsknings-vand end de 9-14 liter der skulle til ifølge opskriften. Jeg fik ikke noteret hvor meget jeg havde i gryden inden jeg begyndte udmæskning, og hvor meget jeg hældte i. Men jeg synes ikke malten virkede tung og våd da jeg smed den ud.

Er der nogen der har idé til hvad årsagen kan være?

Det var lidt skuffende. Det første bryg ramte jeg på nær et par stykker, og den er blevet god.

Hilsen

Michael
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad gjorde jeg galt?

Indlæg af Knet »

Mig bekendt har temperaturen ikke den store impact på udskylning af sukker. Det har noget at gøre med at stoppe ensymatisk aktivitet. Faren ved høj temperatur på sparge vand er dog tanniner. Så der er et interval at holde sig indenfor, hvis det da overhovedet er nødvendigt.
Brulosophy har et super eksperiment her på sammenligning af kold og varm sparge. Minimalt udslag på abv: 0,26%. http://brulosophy.com/2016/04/11/sparge ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;

Personligt har jeg sjældent en høj sparge temperatur. Og den ensymatidke aktivitet stopper, når jeg tømmer mashtun hurtigt og starter kogning hurtigt.

Har du brugt for meget vand, så er det nok der den ligger. Som når vand tilsættes saft i forkert forhold og saftevanden derfor bliver for tynd.

Tag en gravitymåling næste gang inden du koger. Preboil gravity vil kunne vise om du har høj nok sukkerkoncentration. Er det ikke tilfældet, så kog noget af vandet ud, indtil du rammer ønsket niveau. Derefter kan du tilsætte humlen og koge den tid som det skal have, i forhold til opskrift.

PS. Det bliver sikkert en fin øl alligevel :-)

Vh Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvad gjorde jeg galt?

Indlæg af Per »

msalmon skrev:Hej

Jeg er ny i all-grain, og det er gået lidt galt i min 2. bryg - en Pale Ale. Min gravity er nede på 1,047, og burde være 1,063.

Jeg har to mistanker. Jeg målte mit udmæskning-vand til den rette temperatur (77 gr.) inden jeg begyndte, men lige inden jeg sluttede, målte den kun 73 gr.

Jeg tror måske også jeg har brugt væsentlig mere udmæsknings-vand end de 9-14 liter der skulle til ifølge opskriften. Jeg fik ikke noteret hvor meget jeg havde i gryden inden jeg begyndte udmæskning, og hvor meget jeg hældte i. Men jeg synes ikke malten virkede tung og våd da jeg smed den ud.

Er der nogen der har idé til hvad årsagen kan være?

Det var lidt skuffende. Det første bryg ramte jeg på nær et par stykker, og den er blevet god.

Hilsen

Michael
Hej Michael.

Jeg tror mange af os har været der hvor du er nu. Det er lidt svært at svare på, hvad du evt. har gjort galt. Du skriver bl.a. ikke noget om dit udstyr.

Der kan være rigtig mange årsager til at du ikke når den planlagte OG. Ud fra de få ting du oplyser, lyder det til at du ikke rigtig har styr på væskemængderne, altså mæskevand og spargevand. Men der er flere ting, der spiller, - hvad er dit malt/vand forhold, - hvordan er din valsning, - har du styr på din mæsketemperatur osv. Jeg er ret sikker på, at din udmæsketemperatur ikke er årsagen, i hvert fald ikke alene.

Du kan finde flere tråde her på forum, der omhandler din udfordring. Skal lige sige, - der er meget (godt) at læse. Der rigtig mange, meget dygtige bryggere her på forum, som jeg har haft god gavn af.

Hvis du brygger All-grain kit, så start med at følge opskriften nøje indtil du kender dit udstyr og din proces godt. Senere kan du finjustere på nogle parametre, - bare ikke dem alle på én gang.

Mvh. Per.
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Hvad gjorde jeg galt?

Indlæg af kbh36 »

Fangede lige at du skrev at malten ikke føltes tung og våd.
Under mæskningen, så rør rundt i mæsken et par gange, og slut af med Vorlauf indtil urten er klar.
Og ellers hold styr på mængden af sparge vand og urt.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"