Session øl

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Session øl

Indlæg af Per »

Til en forestående sommerfest med gode venner, har jeg forsøgt at brygge en Session øl, for at have et alkohol-let alternativ.

Planen var at brygge en Session –IPA med en ABV på omkring 3,5%. OG = 1047 FG = 1020, mæsket ved 71° for at få en del restsødme og fylde. Det er så ikke lykkedes helt, i hvert fald hvad angår ABV. Jeg har ramt OG = 1045 og FG = 1010. Den lander så nærmere på 4,5 – 4,7. Den er stadig på gærspand og skal cold crashes fra i dag og nogle dage frem.

Jeg kan forstå på tidligere tråd her i Forum, at det ikke er helt så enkelt at brygge den type øl. Ligeledes advarer Truntebryg om at mæske ved en temperatur så tæt på 72° (denaturering). Umiddelbart lå min mæske temperatur (målt i mæsken) på 70 – 72°, men jeg må jo alligevel have fået en del mere forgærbart sukker end forventet, da mine SG – målinger via refraktometer (korrigeret for alkohol) ligger på 1010. Gæren er en WLP013, opformeret i en 2 ltr. gærstarter, og en pitch-rate på 0,75. Gæringstemperatur (målt i midten af gærspanden) på ca. 19°

Mine målinger og måleudstyr er efter bedste overbevisning korrekte, men det må nok komme an på en kontrol.

Nu er det ikke fordi jeg er voldsomt bekymret over resultatet, - den smager umiddelbart rigtigt godt, men nærmere at det vækker mit håndværksmæssige gen. Hvorfor er det endt med den højere ABV? Hvad kræver det at brygge en god smagfuld Session øl?

Det kunne være spændende at høre om nogen har et kvalificeret bud.

Mvh. Per.
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 19:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Session øl

Indlæg af skidemajet-inc »

Har du prøvet at måle med hydrometer også?

Hvordan var maltsammensætningen?
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Session øl

Indlæg af Per »

skidemajet-inc skrev:Har du prøvet at måle med hydrometer også?

Hvordan var maltsammensætningen?
OG er målt med både hydrometer og refraktometer, og ja, hydrometermålingen var ved 20°

Opskrift (til 13 ltr.)
- 1500 gr. Pale malt
- 560 gr. Flaked Oats
- 280 gr. Flaked Barley
- 280 gr. Flaked Wheat
- 50 gr. Sauer malt (for sænkning af pH)

Mvh. Per.
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 19:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Session øl

Indlæg af skidemajet-inc »

Jeg bruger som regel ca. 5 procent cara crystal malt resten pale malt og mæsker ved 69 grader, som evt. falder lidt. FG plejer at lande på 1018.

Så hvad med at sætte mængden af basismalt ned, så får du mindre sukker og mindre alkohol? Den skal nok smage fint alligevel.
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Session øl

Indlæg af Per »

skidemajet-inc skrev:Jeg bruger som regel ca. 5 procent cara crystal malt resten pale malt og mæsker ved 69 grader, som evt. falder lidt. FG plejer at lande på 1018.

Så hvad med at sætte mængden af basismalt ned, så får du mindre sukker og mindre alkohol? Den skal nok smage fint alligevel.
Ideen var en lys, tåget IPA i retning af NEIPA. Derfor ingen Cara Crystal, men Flaked oats, barley og wheat.

Opskriften er lavet i BeerCalc til 13 ltr. og rammer 1047 ved en effektivitet på 75%. Jeg ramte 1045 og 12 ltr. Det giver 67% effektivitet, og 83,15% i Brew House eff. Du kan finde min opskrift på BeerCalc. Søg på "27 Lazy Hazy"

Jeg tror ikke løsningen findes i blot at reducere maltmængden. Der kan måske godt være noget i, at have den rigtige maltsammensætning. Indtil videre tror jeg mest på, at min mæsketemperatur har været lavere end jeg umiddelbart har registreret. Igen, jeg anser det ikke som et stort problem, at jeg ikke rammer den planlagte ABV. Mere nysgerrighed på hvordan det kan være.

Men om ikke andet, så giver det da anledning til at tage et ekstra kig på mine mæsketemperaturer.

Og indtil videre fejler hverken smag eller duft noget. Den tegner godt.

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Session øl

Indlæg af Knet »

Trods grundig omrøring, så er min erfaring, at temperaturen i mæsken varierer. Jeg bruger opvarmet infusion mashtun fra ssbrewtech der er ret godt isoleret. Der sidder en temperaturprobe i en brønd midtvejs. Og når jeg - trods grundig omrøring i starten - halvvejs inde i mæskeperioden lige giver det en røretur til, ændres temperatur. Jeg har et laboratoriekalibreret termometer jeg kontrollerer med. Og det er enig. Undervejs er der også forskel på top og bund, hvilket jeg så netop udligner med omrøring midtvejs. Det er ikke meget. Men nok til at mæsken over perioden på en time har lidt forskellig temperatur.

Det er ikke et problem for mig. Og heller ikke for dig som du skriver. Men ølnørden i dig undrer sig :-)

Spørgsmålet er om man ikke skal over i rims eller herms, for med sikkerhed at kunne ramme en temperatur, der giver en mængde sukkerarter, som ikke kan nedbrydes af gæren, og sikre den fulde smag og lave abv? Men selv her kan man vel ikke være sikker, for valsning spiller jo også ind...

Jeg følger tråden spændt, for jeg synes netop selv at det svære er at lave en øl med lav abv og fyldig smag. Ser selv i retning af skotterne, fx. 60 schilling, hvor man tager første og mest sukkerholdige første gallon og koger den ondt til en deciliter Sirup. Så koncentreres smag uden den forgærbare sukker. Efter sigende skulle de kunne ramme velsmagende ret lav abv øl. Men det er selvfølgelige en anden og mindre humlet stil. Mindre malt som foreslået, vil resultere i en tilsvarende mindre smag og dybde.

Vh. Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Session øl

Indlæg af Per »

Knet skrev:Trods grundig omrøring, så er min erfaring, at temperaturen i mæsken varierer. Jeg bruger opvarmet infusion mashtun fra ssbrewtech der er ret godt isoleret. Der sidder en temperaturprobe i en brønd midtvejs. Og når jeg - trods grundig omrøring i starten - halvvejs inde i mæskeperioden lige giver det en røretur til, ændres temperatur. Jeg har et laboratoriekalibreret termometer jeg kontrollerer med. Og det er enig. Undervejs er der også forskel på top og bund, hvilket jeg så netop udligner med omrøring midtvejs. Det er ikke meget. Men nok til at mæsken over perioden på en time har lidt forskellig temperatur.

Det er ikke et problem for mig. Og heller ikke for dig som du skriver. Men ølnørden i dig undrer sig :-)

Spørgsmålet er om man ikke skal over i rims eller herms, for med sikkerhed at kunne ramme en temperatur, der giver en mængde sukkerarter, som ikke kan nedbrydes af gæren, og sikre den fulde smag og lave abv? Men selv her kan man vel ikke være sikker, for valsning spiller jo også ind...

Jeg følger tråden spændt, for jeg synes netop selv at det svære er at lave en øl med lav abv og fyldig smag. Ser selv i retning af skotterne, fx. 60 schilling, hvor man tager første og mest sukkerholdige første gallon og koger den ondt til en deciliter Sirup. Så koncentreres smag uden den forgærbare sukker. Efter sigende skulle de kunne ramme velsmagende ret lav abv øl. Men det er selvfølgelige en anden og mindre humlet stil. Mindre malt som foreslået, vil resultere i en tilsvarende mindre smag og dybde.

Vh. Kenneth
Hej Kenneth.

Tak for input.

Jeg brygger på en Brew Monk, som jeg har isoleret. Til det omtalte bryg er der mæsket med 15 ltr. vand, hvoraf de ca. 7,5 ltr. er under sien. Jeg recirkulerer under hele mæskeprocessen, således at der hele tiden er et par cm. væske over malten.

Temperaturproben på anlægget sidder i bunden af kedlen, altså nede i de 7,5 ltr. under malten, men jeg måler også direkte i mæsken med et digitaltermometer ca. midt i mæsken. Indstillingen på anlægget skal være ca. 1,5 - 2° under den ønskede temperatur, det giver så den rigtige temperatur i mæsken, aflæst på det digitale termometer. Man skal være lidt opmærksom i starten af processen og klar til at justere, indtil det hele har sat sig.

Jeg tænker at hvis man recirkulerer under hele mæskningen, så burde der måske være lidt mere ensartet temperatur i mæsken, ikke 100%, men dog mere end ved ren infusion, da der hele tiden tilføres opvarmet væske til mæsken. Det er ikke sikkert at jeg har ret, bare et gæt.

Mvh. Per.
Thomse
Indlæg: 163
Tilmeldt: 17. jun 2014, 20:33
Geografisk sted: Karrebæksminde

Re: Session øl

Indlæg af Thomse »

Jeg gik over til et RIMS system for tre måneder siden og kører netop med recirkulation hele tiden for at opnå ensartet temperatur i hele gryden. Og det virker fantastisk.Temperaturen i mæsken svinger max +- 0,5 grader. Tænker helt og droppe det gasblus gryden står på,da mit varmelegeme snildt kan varme mæske vandet hurtigt op.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"