Hæve temp. under mæskning

Besvar
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Hæve temp. under mæskning

Indlæg af JaLabryg »

Hej

Vi er netop begyndt at brygge i et 100 l herms coil setup og har lavet vores første bryg dog kun på 50 l.
Vores problem var at det tog ualmindelig lang tid at hæve temperaturen i mæsken bare 5 grader og endnu længere tid da vi skulle mæske ud:( Jeg tør slet ikke tænke på når vi skal lave 75 l.
Gør vi noget forkert eller er det simpelthen præmissen i det setup? Kan pumpehastigheden i mæskegryden være årsagen og i så fald hvor hurtigt må man recirkulere?

Lidt mere info. Vi bruger gas til opvarmning af HLT og BK. Der er ikke direkte opvarmning af den isolerede mæskegryde. Vi cirkulerer både vandet i HLT med en pumpe og mæsken gennem coilen med en anden pumpe.

Håber nogen har erfaring eller bare kan komme med gode råd.

// Jacob
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af Flyball »

JaLabryg skrev:Hej

Vi er netop begyndt at brygge i et 100 l herms coil setup og har lavet vores første bryg dog kun på 50 l.
Vores problem var at det tog ualmindelig lang tid at hæve temperaturen i mæsken bare 5 grader og endnu længere tid da vi skulle mæske ud:( Jeg tør slet ikke tænke på når vi skal lave 75 l.
Gør vi noget forkert eller er det simpelthen præmissen i det setup? Kan pumpehastigheden i mæskegryden være årsagen og i så fald hvor hurtigt må man recirkulere?

Lidt mere info. Vi bruger gas til opvarmning af HLT og BK. Der er ikke direkte opvarmning af den isolerede mæskegryde. Vi cirkulerer både vandet i HLT med en pumpe og mæsken gennem coilen med en anden pumpe.

Håber nogen har erfaring eller bare kan komme med gode råd.

// Jacob
Hvor stor effekt er der på HLT'en og hvor stor volumen skal den opvarme ?
TB
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af JaLabryg »

Jeg mener det er 7,5 Kw gas og ca. 60 liter vand i HLT.
Vandet i HLT bruger vi til sparge samtidig med at vi pumper i BK.
// Jacob
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af Flyball »

JaLabryg skrev:Jeg mener det er 7,5 Kw gas og ca. 60 liter vand i HLT.
Vandet i HLT bruger vi til sparge samtidig med at vi pumper i BK.
// Jacob
I burde teoretisk kunne varme det op med ca 1 oC pr minut med det setup, hvordan ser temperaturen ud, på urten, på udgangen af coil'en fra HLT'en, altså før det bliver blandet igen i MT'en
TB
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af JaLabryg »

Temperaturen i HLT hæves uden problemer fra f.eks 64c til 68c og udløbstemperaturen fra coilen også. Men temperaturen i hele mæsken er som sagt lang tid om at nå det ønskede niveau.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af Borg »

Rører I i mæsken samtidig? Eller er det kun baseret på recirkulation?
Hvis det kun er recirkulation, er der så eventuel kanaldannelse i masken, så vandet/urten hurtig løber igennem?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af Flyball »

JaLabryg skrev:Temperaturen i HLT hæves uden problemer fra f.eks 64c til 68c og udløbstemperaturen fra coilen også. Men temperaturen i hele mæsken er som sagt lang tid om at nå det ønskede niveau.
Nu er lang tid jo individuelt, hvor lang tid tog det faktisk ?
Hvad er vand/malt forholdet i mæsken ?
Hvad er udgangstemperaturen fra MT'en ?
Hvor stort er flow igennem coil'en ?
TB
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af JaLabryg »

Borg skrev:Rører I i mæsken samtidig? Eller er det kun baseret på recirkulation?
Hvis det kun er recirkulation, er der så eventuel kanaldannelse i masken, så vandet/urten hurtig løber igennem?
Nej vi rører ikke i mæsken undtagen de første par minutter. Bør vi gøre det og hvor ofte og i så fald, går det så ikke ud over sieffekten?
Flyball skrev:
JaLabryg skrev:Temperaturen i HLT hæves uden problemer fra f.eks 64c til 68c og udløbstemperaturen fra coilen også. Men temperaturen i hele mæsken er som sagt lang tid om at nå det ønskede niveau.
Nu er lang tid jo individuelt, hvor lang tid tog det faktisk ?
Hvad er vand/malt forholdet i mæsken ?
Hvad er udgangstemperaturen fra MT'en ?
Hvor stort er flow igennem coil'en ?
Fra 67/68c til 77c tog det ca. 30 minutter. Malt/vand 1/3. Udgangstemp. MT kender jeg ikke. Flow i liter pr. minut kender jeg ikke, men der står altid 1-2 cm væske over mæsken. Hvor hurtigt/meget må man recirkulere?

//Jacob
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af Flyball »

JaLabryg skrev:
Borg skrev:Rører I i mæsken samtidig? Eller er det kun baseret på recirkulation?
Hvis det kun er recirkulation, er der så eventuel kanaldannelse i masken, så vandet/urten hurtig løber igennem?
Nej vi rører ikke i mæsken undtagen de første par minutter. Bør vi gøre det og hvor ofte og i så fald, går det så ikke ud over sieffekten?
Flyball skrev:
JaLabryg skrev:Temperaturen i HLT hæves uden problemer fra f.eks 64c til 68c og udløbstemperaturen fra coilen også. Men temperaturen i hele mæsken er som sagt lang tid om at nå det ønskede niveau.
Nu er lang tid jo individuelt, hvor lang tid tog det faktisk ?
Hvad er vand/malt forholdet i mæsken ?
Hvad er udgangstemperaturen fra MT'en ?
Hvor stort er flow igennem coil'en ?
Fra 67/68c til 77c tog det ca. 30 minutter. Malt/vand 1/3. Udgangstemp. MT kender jeg ikke. Flow i liter pr. minut kender jeg ikke, men der står altid 1-2 cm væske over mæsken. Hvor hurtigt/meget må man recirkulere?

//Jacob
30 min er måske lige i overkanten, men der er jo mange faktorer der spiller ind. Blandingsforholdet er ikke helt skidt, det er kun religion og holdning, hvis i ændrer det.
1-2 cm væske kan også skyldes at der ikke er flow igennem, er malten kværnet for fint eller/og at i tørsuger den så den kompakter. Dette kan dog afhjælpes ved omrøring, ligesom at en grundig omrøring efter ca 10 min, vil have en positiv effekt.
Temperatur på udgangen kender i ikke, hvad regulerer i så efter ? Som udgangspunkt kan flow'et stilles således, at temperatur i HLT svarer til udgangstemperatur på coil, dog på grænsen til at være lavere (0,5 oC), så har i ramt punktet hvor i ca får den maksimale energi overført til coil'en, dette skal så overføres til MT'en. Der må selvfølgelig ikke suges tør i MT'en
I ovenstående er der en hel mase faktorer der er udstyrsspecifikke, så i skal gå systemet igennem og justere forholdsmæssigt, men det er evt godt udgangspunkt.
TB
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Hæve temp. under mæskning

Indlæg af JaLabryg »

tak for input. Det giver da noget at tænke over.
Vi har tidligere brygget med indsatssi og har selv valset malten. Det har aldrig givet problemer med den indstilling valsen har, men måske vi skal kigge på det igen.
I det nuværende anlæg har vi i MT en breather valve netop for at undgå vacuum.
Det tætteste vi kommer en måling på udgangstemp. på MT er det termometer, der sidder stationært i midten af MT.
Jeg vedlægger(måske hvis jeg kan finde ud af det) et billede af vores setup.

Skal der røres i mæsken (udover efter de ca. 10 min.)eller ikke? Jeg er i tvivl.

//Jacob

https://powellbrewing.co.uk/product/100 ... -coil-hlt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vedhæftede filer
Herms Coil.jpg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"