Humle-test... Humlete

Besvar
Ankerstjerne
Indlæg: 49
Tilmeldt: 24. okt 2012, 19:39
Geografisk sted: 55 22' 30''N, 10 10' 14''E (Magtenbølle på Fyn)

Humle-test... Humlete

Indlæg af Ankerstjerne »

Jeg vil lave et forsøg med at træne smagning af humle. Forsøget går ud på at lave to liter humlete på 10 gram humle. Humlete_1 trækker en time, humlete_2 trækker 5 minutter og humlete_3 trækker ca. 20 minutter fra 100 grader til 80 grader (flame out). Forsøget skal udføres på humlesorterne Mosaik, Cascade, Saaz og fynsk landhumle. Mit spørgsmål er om 10 gram humle til 2 liter te er for meget? Og om nogen her i forum har erfaring med dette eller lignende forsøg. Og bemærk tørhumling er ikke med i forsøget.
Vh. Klaus
mvh.
Klaus Ankerstjerne Eriksen
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Humle-test... Humlete

Indlæg af Gert.p »

Prøv og lad os høre hvordan det gik.
Har tidligere bare taget et par kogler i en kop men nu er te heller lige min kop......te.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Humle-test... Humlete

Indlæg af Borg »

Kast dig ud i det. Det vigtige er ikke mængden af humle, men samme mængde hver gang.

Må jeg foreslå en test, hvor humlen kommer i ved 80 grader i 10 min. Det giver en idé om humletilsætning i whirlpool, hvor temperaturen først sænkes til under 80 grader for at de sarte æteriske olier ikke fordamper.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ankerstjerne
Indlæg: 49
Tilmeldt: 24. okt 2012, 19:39
Geografisk sted: 55 22' 30''N, 10 10' 14''E (Magtenbølle på Fyn)

Re: Humle-test... Humlete

Indlæg af Ankerstjerne »

Så fik jeg endelig afprøvet min metode til test af humle. Præmissen er : Jeg er usikker på anvendeligheden, af en humle jeg har til at gro vildt i min baghave (Fynsk Landhumle). Jeg laver humlethe i tre udgaver. Jeg laver en humlethe af den ukendte humle (Fynsk landhumle, alfasyre ukendt, sikkert under 2%) og af en kendt humle (Mosaik, alfasyre: 13,4%) i følgende tre udgaver:
H1: 5 gram humle koges i 1,5 liter vand i 60 minutter
H2: 5 gram humle koges i 1,5 liter vand i 5 minutter
H3: 5 gram humle tilsættes ved 80 grader under nedkøling i 10 minutter.

Resultat af testen er at Mosaik humlens duft og smag af moden frugt både forekommer i H2 og H3. Mosaikhumlen i H1 er ekstremt bitter. Den fynske landhumle H3 er meget mild, og vanskelig at bestemme. I H2-udgaven er smagen svagt bitter og svagt krydret i duften. I H1-udgaven har fynsk land humle en svagt krydret duft og en moderat bitter smag, som også er en smule krydret over i noget træagtig aroma.

Det virker som om, det er en rimelig metode til bestemmelse af en ny humles anvendelighed. Jeg har overvejet at tilsætte 20 gram malt-ekstrakt pr. liter vand. Det vil vil skabe en substans med en restsødme, der er sammmenlignelig med de fleste typer øl.

Jeg vil prøve humlen af i en øl brygget på en mild europæisk humle (Saaz, Golding etc.), bare tilsat 3 til 5 gange mere fynsk landhumle.

Jeg havde humletheen med på et øl-bryg-kursus, jeg afholdte for danish Outdoor. Kursisterne fik sig en speciel smags-oplevelse :-), så er det sagt diplomatisk :-). Heldigvis havde jeg også noget godt øl med, så kurset blev en succes.

Jeg har vedhæftet foto af humletheen, bemærk hvor stor farveforskel der er på de forskellige typer humlethe.
Vedhæftede filer
Metode til test af humle
Metode til test af humle
mvh.
Klaus Ankerstjerne Eriksen
ChristianDP
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. dec 2017, 12:02

Re: Humle-test... Humlete

Indlæg af ChristianDP »

Ankerstjerne skrev:En hel masse om et skægt humleforsøg
Vildt spændende! Min svoger har en humleplante i haven ingen kender sorten på. Måske jeg skulle få noget humle fra den og lave samme forsøg.
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Humle-test... Humlete

Indlæg af Gert.p »

Super test.
Vildt med den farve forskel.
Næste gange kunne det være man skulle sammenligne med en mildere humle sort end mosaik.

Men Hvorfor står der Albani på bordet????
Ankerstjerne
Indlæg: 49
Tilmeldt: 24. okt 2012, 19:39
Geografisk sted: 55 22' 30''N, 10 10' 14''E (Magtenbølle på Fyn)

Re: Humle-test... Humlete

Indlæg af Ankerstjerne »

Gert.p skrev:.....

Men Hvorfor står der Albani på bordet????
Ups, det var afslørende ..... Men det er selvfølgelig fordi, vi har eksempler på, hvilken type øl man ikke skal stræbe efter at brygge ...... ;-) O:-) :‑| :‑/

Vedr. valg af reference-humle , så har du ret, næste gang vil jeg bruge cascade.
mvh.
Klaus Ankerstjerne Eriksen
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"