Fugtsaft vs frugt

Besvar
Hundevad
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. jan 2019, 13:00

Fugtsaft vs frugt

Indlæg af Hundevad »

Hej kære medbryggere.
Jeg er en komplet nybegynder med en halv bryg under bæltet. jeg er ved at sætte mig ind i de teoretiske/tekniske elementer af at brygge øl, så jeg kan have et nogenlunde informeret udgangspunkt for min brygning. I den forbindelse er jeg ved at undersøge hvordan man bruger frugt i brygningen af frugtøl. Jeg fornemmer at det mest gængse er at smide frugt i andenfermenteringen, da det som jeg forstår det, skulle bevare mest smag. jeg kan imidlertidigt fornemme at langt størstedelen smider hele bær i, evt lettere pureret, eller most. jeg kunne dog selv se en fordel i at lave saft på bærene for så at bruge dén i den anden del af fermenteringen.
Er der nogen af jer der har erfaring med en sådan tilgang? - jeg tænker jo lidt at der må være en grund til at folk ikke gør det på den måde, evt at der kommer nogle træls smagsnuancer eller lignende ud af det, men omvendt kan jeg også se en del fordele ved det. nogle bud?

på forhånd tak
bellabryg
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. okt 2011, 16:00
Geografisk sted: København

Re: Fugtsaft vs frugt

Indlæg af bellabryg »

Jeg vil mene det afhænger en del af, hvilke frugter der er tale om. Ved brug af stenfrugter (såsom kirsebær og abrikoser), bidrager stenene i sig selv en del til smagen, bl.a. i form af mandelnoter. Skindet på andre frugter bidrager med tanniner (f.eks druer). Du kan dog sagtens brygge med juice (eller puré), hvilket f.eks. er oplagt ved brug af æbler og pærer.

Et godt sted at læse lidt mere er her (dog på engelsk):
https://byo.com/article/fruit-brew-part-2-techniques/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"