Beercalc formel for mæske effektivitet

Besvar
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af CasparB »

Hej

Jeg er vældig glad for beercalc men kunne godt tænke mig at vide hvilken formel der bliver brugt til at udregne effektivitet?

Her tænker jeg mere specifikt på om den har nogle standard mængder væaske den forventer går tabt pr. kg malt, gram humle, dead space mm.
eller skal man bare selv ligge dem til?

Pft og godt nytår
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af peos »

Jeg kender ikke formlerne bag, men jeg kan ikke rigtig se, at det skulle have noget med tabt væske at gøre. Ud fra dine opgivelser af vægten af anvendt malt beregnes den maksimale mængde sukker, du kan udvinde. Og ud fra din målte mængde færdig urt og OG i urten beregnes den mængde sukker, det er lykkedes dig at udvinde under mæskningen. Og det sidste sat i forhold til det første er effektiviteten.

Den tabte væske betyder noget for, hvor høj din effektivitet bliver. Men den betyder ikke noget for, hvordan effektiviteten beregnes.
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af HoegildBryghus »

Jeg ved ikke om det her kan hjælpe dig men du kan da tage et kig på det http://braukaiser.com/wiki/index.php/Un ... Efficiency" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Uffe Brun
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af CasparB »

Det jeg tænker er at "volume" under mash afsnittet jo er hvor meget man ender med at have i spanden. Men der tages jo ikke forbehold for hvor meget der er gået tabt i bryg processen.

Eksempel 1:
Jeg har brugt 5 kg malt
Jeg slutter med 20 liter urt
OG 1050
Der er gået 3 liter tabt.

Eksempel 2:
Jeg har brugt 5 kg malt
Jeg slutter med 20 liter urt
OG 1050
Der er gået 1 liter tabt.

I eks.1 har jeg jo reel produceret 23 liter urt og i eks.2 produceret 21 liter urt.


Med så mange der har problemer med "lav effektivitet" tænkte jeg det kunne skyldes tab til udstyr?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af fjorgensen »

For hver malttype findes der et tal som udtrykker hvor meget SG der kan udvindes af påghældende. Ved at sammenligne med din egen SG kan du udregne effektiviteten.
MaxSg.jpg
MaxSg.jpg (39.23 KiB) Vist 4749 gange
Tallene stammer fra et regneark udarbejdet af Harry på Youtube.com https://www.youtube.com/watch?v=mkk_sR6mLyA&t=4s
keep it simple !
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af peos »

CasparB skrev:Det jeg tænker er at "volume" under mash afsnittet jo er hvor meget man ender med at have i spanden. Men der tages jo ikke forbehold for hvor meget der er gået tabt i bryg processen.

Eksempel 1:
Jeg har brugt 5 kg malt
Jeg slutter med 20 liter urt
OG 1050
Der er gået 3 liter tabt.

Eksempel 2:
Jeg har brugt 5 kg malt
Jeg slutter med 20 liter urt
OG 1050
Der er gået 1 liter tabt.

I eks.1 har jeg jo reel produceret 23 liter urt og i eks.2 produceret 21 liter urt.


Med så mange der har problemer med "lav effektivitet" tænkte jeg det kunne skyldes tab til udstyr?
Det er også fuldstændig rigtigt. Pointen er blot, at effektiviteten ikke beregnes af tabet. Den beregnes af det, du står tilbage med efter tabet. Og jo mindre du står tilbage med jo mindre effektivitet.

Effektiviteten fortæller dermed, hvor meget du har tabt i forhold til den helt ideelle mæskeproces. Og tabet kan være mange steder, bl.a. i udstyret (deadspace), men også det der er i den våde mask, som du smider ud, og i en ufuldstændig mæskeproces, f.eks. hvis varighed, temperatur eller formaling ikke har været optimal.
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Beercalc formel for mæske effektivitet

Indlæg af CasparB »

Tak for svarende. Kan være man skal påpege det fro begyndere der undrer sig over lav effektivitet fremover.

Mange tror jo at de har lav effektivitet kun pga. dårlig udvinding :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"