Humlen - både koges med og i urten ved afkøling?

Besvar
jeslan
Indlæg: 38
Tilmeldt: 15. feb 2018, 11:08
Geografisk sted: Hillerød
Kontakt:

Humlen - både koges med og i urten ved afkøling?

Indlæg af jeslan »

Hej
Jeg har efterhånden lavet 24 bryg, siden jeg startede i Januar 2018.
Jeg har ikke rigtigt fundet den helt rigtige fremgangsmåde til at håndtere humlen - ved et normalt bryg, lader jeg humlen blive i urten ved afkøling indtil cirka 40 grader, og lader urten dryppe af humleposen, men er forsigtig med ikke at presse posen.
Jeg har læst i forskellige blogs at det ikke skulle give meget ekstra bitterhed at lade humle blive under afkølingen, for at temperaturen sænkes.

Ved mine første bryg, tog jeg humle posen op, straks efter kogning var slut, men det resulterede i nogle meget kedelige øl, med ikke meget smag.
Så forsøgte jeg at presse alt urten ud af humle posen, når jeg tog posen op, efter kogning var slut, og det resulterede i nogle helt udrikkelige IPA'er.

Så jeg vil høre om nogle af jer mere erfarende bryggere, hvor i håndtere humlen?
Op lige efter endt kogning eller med i afkøling?

Og hvordan håndterer I "flame out"/whirlpool tilsætningerne?
Tilsætning efter endt kogning og så 15-20 minutter ved 75 grader?

God lørdag.
/Mvh Jesper
Brugeravatar
RT BRYG
Indlæg: 180
Tilmeldt: 3. feb 2014, 18:28
Geografisk sted: 4070 Kr.Hyllinge

Re: Humlen - både koges med og i urten ved afkøling?

Indlæg af RT BRYG »

Jeg presser humleposen uden bismag men har aldrig hørt om det og håber ik det har nogen betydning


Sent from my iPhone using Tapatalk
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Humlen - både koges med og i urten ved afkøling?

Indlæg af mhn »

Vi har prøvet at lave hopstand. Det gik ret godt. Det gør vi helt sikkert igen en anden gang.

Vi kølede ned til 80 grader, smed humlen i humle filteret på vores Danbrygger, satte pumpen til, så den pumpede ned over i filteret. Tanken var at holde den på 80 grader i 20 minutter. I praksis var der 67 grader, da vi var færdig. Så der er udviklings potentiale. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 21:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Humlen - både koges med og i urten ved afkøling?

Indlæg af Freund »

Hej Jeslan

Det svarer ikke præcist på dit spørgsmål, men prøv alligevel at se tråden her

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=13914
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Humlen - både koges med og i urten ved afkøling?

Indlæg af kbaggen »

Jeg køler heller ikke akivt, men køler over natten!

Hvis du gør dette skal du skælne mellem humlet tilsat og kogt med ved 60min, samt det du tilsætter de sidste 10min og det du tilsætter som hopstand! Det der er kogt i 60min, har allerede udskældt(isomerede) næsten alt, mens det er der kun har kogt i 10min stadig mangler at udskille(isomere) en masse bitterstoffer!

Derudover skal du vide at til man når 80´C så isomere bitter-stofferne stadig, dvs. skifter kemisk tilstand til en stabil tilstand der er holdbar gennem længere tid. Og det betyder at hvis man tilsætter humle sent, og er over 80´C i lang tid, så er det næsten som at koge stadig........dog går det som alt langsommere ved faldende temperatur, så dog langsommer end ved 100´C, men det siges der er en markant omsættelse/isomereing over de 80´C!

Hvilken temeratur isomeringen stopper ved jeg ikke helt, man kan finde 80´C hist og her, selv tror jeg det går længere ned end dette, men ubnder 80-75´C er mængden nok så lav at det ikke er så vigtigt mere!

Det går især galt hvis det er en IPA, som du allerede har bitteret til måske 40 IBU ved 60min, og så tilfører en masse ved 10/5/1/0min, og hvor temperaturen er langsomt faldende ved naturlig køling! Her omsættes en masse mere end du kan beregne i dvs. beregner!

Det jeg gør er at når kogning er over tilsætter jeg 2liter is, som straks sænker temperatur til 80-75´C (alt efter vandmængde) i mine 15L kogt urt, samt fjerner humle-pose (som jeg presser for at få alt ud, for der sidder en masse godt i denne).

Selvom, man fjerner humlen, så er der bitterstoffer opløst i væsken som alt efter tid stadig ikke er isomerede, og dermed er dette relevant selvom man fjerner humlepsoe.

Både Beersmit, samt Brewfather, kan regne på hosptand ved given temepratur og dermed give et bud på dette, men hvis du bruger tricket med is og dermed sænker temperatur til 80´C, kan du i Beercalc lege med de sene tilsætninger er kogt med i 3-4 min extra, og det gvier et meget godt bud på den IBU du så får!

Man kan så spørge på hvad der sker hvis du ikke sænker temperatur og ikke fjerner posen, og her vil jeg mene det er et meget godt bud at indsættes extra 30min for de humler!

Og hermed, går din IPA fra en 40-50 IBU til de 70-80 IBU!

Håber det hjælper!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"