Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Besvar
gmbryg
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. jul 2017, 13:04
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af gmbryg »

Hej..
Jeg vil ha' brygget en øl, tilsat solbærsaft og hybensaft, er der nogen af jer der har erfaring med, hvor meget man kommer i,
ikke fordi jeg er bange for at prøve noget, men så var jeg da fri for at eksperimentere :)

Jeg regner med at jeg vil brygge 30 liter, dvs. min Grainfather fyldt op..

Jeg takker på forhånd ..

Hilsen Allan Frederiksen
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Var det hele bær ville jeg til 30 liter tilsætte mellem 1,5 og 2 kg, hvad det svare til af saft afhænger af hvor koncentreret saften er, men er en GF 30 liter? du skal jo ikke regne ud fra den totale volumen af gryden, men efter den færdige urt.
Husk nu at når man fjerner sukkeret fra frugter, bliver de syrlige
gmbryg
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. jul 2017, 13:04
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af gmbryg »

Tak for svar .. Jeg kogte saften ca. 2,5 kg hyben i går, og min kone har kogt saften ca. 1,5 kg solbær,det svarer vel bare til hvis man har 1,5 kg bær i urten, tror jeg, det var det jeg regnede med at jeg ville bruge, men derfor er det altid rart med input fra andre, da det ikke er frugtøl jeg har arbejdet mest med ...
Jeg har jo smagt på saften, Hybensaften har en let bitter syrlig smag, og solbærsaften er lidt syrlig, men man kan vel ikke tilsætte sukker i, det bliver jo bare spist af gæren, som så gi'r mer % :)

GF har kapacitet på 30 l., jeg ved selvfølgelig godt, at man ikke uden videre får 30 liter ud af det, der forsvinder jo noget under humlekogningen, sidst jeg bryggede fik jeg da 28 l. :)
Det her er faktisk kun tredie gang jeg brygger på den, jeg er egentlig glad for den, før GF var det en 50 l Braumeister :)

Men tak for svaret foreløbig, hvis øllen bliver god kan du komme og smage, bliver den dårlig, glemmer vi det bare :)
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Lige en sidenote, jeg ville gære øllen og herefter tilsætte saften der lige har fået et let opkog
gmbryg
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. jul 2017, 13:04
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af gmbryg »

Det tror jeg er en god ide, det havde jeg ikke tænkt på ... tak .. men nu går jeg i bryggeriet :)
MartinHK
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. mar 2016, 09:30

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af MartinHK »

Helt enig i at tilsætte frugten ved sekundær gæring.
Jeg bruger 2,5 kg hindbær til 28 liter Saison.


Sent from my iPhone using Tapatalk
gmbryg
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. jul 2017, 13:04
Geografisk sted: Svendborg
Kontakt:

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af gmbryg »

Jeg lavede, samme dag, et bryg med hyldeblomst og rosmarin, jeg havde rosmarinen i under hele humlekogningen, men det er lidt svært, hvor meget rosmarin der skal i, kan jeg ikke smage det, vil jeg tilsætte noget mere under anden gæring, dvs. afkog af rosmarin

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af inzide »

Koger I bærrene før tilsætning til gærspanden? Tænkte at jeg ville lave et opkog til mos sammen med en smule sukker, men er i tvivl om, hvorvidt det vil fjerne for meget smag.
MartinHK
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. mar 2016, 09:30

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af MartinHK »

Jeg har brugt frosne bær som jeg giver et opkog - bare for at være på den sikre side.


Sent from my iPhone using Tapatalk
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Frugt i øl, blandingforhold, frugt/saft

Indlæg af jandk »

Er der nogen der har erfaring med hindbær i øl?

Jeg har lige brygget 24l Belgisk Wit som base (uden koriander og appelsinskal) og den får lov til at gære en uges tid nu.
Derefter vil jeg tilsætte hindbær. Jeg regner med at koge saften af bærrene først.

Øl'en må gerne smage af hindbær og skal også gerne blive lyserød, men jeg er er lidt i tvivl omkring mængden af frugt.
Jeg har købt 2,5kg. frosne bær, det er måske i overkanten?

Hvis jeg bare tilsætter hindbær går jeg ud fra, at øl'en bliver syrlig, når sukkeret i frugten er gæret ned.
Bør man evt. tilsætte laktose eller er syren fra hindbær ikke for voldsom?

Hvor meget skal man forvente, at frugten bidrager til i alkoholstyrken?

Er der nogen der har praktisk erfaring, som kan give et råd med på vejen?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"