Gæring stoppet...

Besvar
Iskram
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. jun 2018, 10:44

Gæring stoppet...

Indlæg af Iskram »

Hej med jer,

Jeg er rimelig ny med denne dejlige hobby, og har et problem med en gæring der er helt stoppet efter 3 dage. Det drejer sig on en Belgisk Blonde, hvor jeg har brugt S-33 gær. Den var 1058 da jeg satte den til gæring, og er nu stoppet ved 1024. Det skal lige siges at jeg har 2 andre spande med øl stående i samme rum, som stadigvæk gære. Den ene er 4 dage gammel og den anden er 10 dage. Så temperaturen burde ikke være et problem.

Har i nogle idéer til hvad jeg kan gøre for at få gang i det igen?

Mvh

Lars
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 12:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af mage »

Shake it Baby.... Prøv at “ryste” spanden en smule. Hvilken temperatur står den ved?

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
Iskram
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. jun 2018, 10:44

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af Iskram »

mage skrev:Shake it Baby.... Prøv at “ryste” spanden en smule. Hvilken temperatur står den ved?

Mage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg prøvede at ryste den lidt i går aftes, uden den store virkning i dag, så nu har den fået en ordentlig rystetur. Den står ved 20-21 grader.


Kan man tilsætte en ny gær, og vil det kunne hjælpe?


Mvh


Lars
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af kbh36 »

Det kan også have noget med mæske temperaturen at gøre, har du mæsket ved 68-70 grader, så kan du godt forvente at den ikke kommer længere ned.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Iskram
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. jun 2018, 10:44

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af Iskram »

kbh36 skrev:Det kan også have noget med mæske temperaturen at gøre, har du mæsket ved 68-70 grader, så kan du godt forvente at den ikke kommer længere ned.
Jeg har mæsket på følgende måde:

52 grader 15 minutter
66 grader 60 minutter
72 grader 15 minutter
78 grader 10 minutter.

Mvh

Lars
Iskram
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. jun 2018, 10:44

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af Iskram »

Iskram skrev:
kbh36 skrev:Det kan også have noget med mæske temperaturen at gøre, har du mæsket ved 68-70 grader, så kan du godt forvente at den ikke kommer længere ned.
Jeg har mæsket på følgende måde:

52 grader 15 minutter
66 grader 60 minutter
72 grader 15 minutter
78 grader 10 minutter.

Mvh

Lars
Jeg lavede en Hvedeøl dagen før, som står i samme rum. Den er gået fra 1048 til 1012 på lidt over 4 dage. Den blev mæsket på følgende måde:

15 min ved 50 grader
15 min ved 55 grader
60 min ved 66 grader
10 min ved 78 grader

Begge er brygget på min nye Danbrygger43, så det skulle da være mærkeligt hvis at de 15 minutter på 72 grader skulle være synderen eller?

Mvh

Lars
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af kbh36 »

Det trin er der for at stoppe enzym aktiviteten.
Hmm, sad lige og lyttede til et beersmith podcast (brewing Big beer, afsnit 23?), John Palmer mente at man skulle bruge en lager gær til en stucked fermentation, da den kunne omsætte nogle flere sukkertyper end en ale gær.
Men det kræver også at man sænker temperaturen til en 12-14 grader.
Men om det løser dit problem ved jeg ikke, så meget erfaring har jeg ikke, og jeg har kun haft stucked fermentation en gang, og det var 5. eller 6. bryg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af admin »

kbh36 skrev:Det trin er der for at stoppe enzym aktiviteten.
Hmm, sad lige og lyttede til et beersmith podcast (brewing Big beer, afsnit 23?), John Palmer mente at man skulle bruge en lager gær til en stucked fermentation, da den kunne omsætte nogle flere sukkertyper end en ale gær.
Men det kræver også at man sænker temperaturen til en 12-14 grader.
Men om det løser dit problem ved jeg ikke, så meget erfaring har jeg ikke, og jeg har kun haft stucked fermentation en gang, og det var 5. eller 6. bryg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er sådan set enig med JP, men for at gære øllet de sidste 2 plato, gør det faktisk ikke rigtig noget at gøre det ved 16 til 18 grader.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af kbh36 »

ja, at temperaturen bliver hævet lidt til sidst er med til at fjerne diacetyl.
Det var ikke podcast nr 23, men 33.
http://beersmith.com/blog/2012/02/26/br ... odcast-33/
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Iskram
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. jun 2018, 10:44

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af Iskram »

kbh36 skrev:ja, at temperaturen bliver hævet lidt til sidst er med til at fjerne diacetyl.
Det var ikke podcast nr 23, men 33.
http://beersmith.com/blog/2012/02/26/br ... odcast-33/
Den er begyndt at boble lidt "1 gang i minuttet" efter den store rystetur i går. Jeg har ikke mulighed for at sænke temperaturen til 16-18 grader og prøve lagergær hvis den stopper igen. SÅ nu får den lov til at stå 2-3 uger, og så ser vi hvor det hele ender.


Tak for hjælpen :)


Lars
Iskram
Indlæg: 6
Tilmeldt: 16. jun 2018, 10:44

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af Iskram »

Iskram skrev:
kbh36 skrev:ja, at temperaturen bliver hævet lidt til sidst er med til at fjerne diacetyl.
Det var ikke podcast nr 23, men 33.
http://beersmith.com/blog/2012/02/26/br ... odcast-33/
Den er begyndt at boble lidt "1 gang i minuttet" efter den store rystetur i går. Jeg har ikke mulighed for at sænke temperaturen til 16-18 grader og prøve lagergær hvis den stopper igen. SÅ nu får den lov til at stå 2-3 uger, og så ser vi hvor det hele ender.


Tak for hjælpen :)


Lars

Hej igen,

Jeg har lige et spørgsmål til denne brygning. Efter den store ryste tur d. 25/6 var der de efter følgende 2-3 dage ca. et blop i gærlåsen en gang hvert minut.

For 4 dage siden var der et blop hvert 2,5 minut og havde arbejdet sig ned på 1021-1022. I går da jeg kiggede til den var der et blop hvert 30 sek. og i dag er der et blop hvert 15 sek, jeg har målt på den og nu er den 1018 - Det er i dag 14 dage siden jeg bryggede den.


Kan en gær holde pause og starte op igen? (Den har stået i det samme rum hele tiden, med de par grader der kan være i udsving i perioden)


Eller kan der kommet en infektion ind via gærlåsen da den blev rystet meget kraftigt? (vandet i gærlåsen fik lidt ølfarve efter rysteturen, dog skal det siges at vandet var kogt inden det kon i gærlåsen)

På forhånd tak for hjælpen.

Lars
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af RuneV »

Brug en billigvodka i gærlåsen for eftertiden. Så er du sikker på der ikke kommer noget udefra igennem.
m.anthony82
Indlæg: 3
Tilmeldt: 9. okt 2019, 05:20

Re: Gæring stoppet...

Indlæg af m.anthony82 »

Blev dit bryg godt?
Jeg har også gang i en gæring, hvor den er gået i stå på 4. Dagen.

Sendt fra min LYA-L29 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"