“Eftergæring” og karbonering på fad?

Besvar
Nørfeldt
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22. maj 2016, 21:24
Geografisk sted: Aarhus C

“Eftergæring” og karbonering på fad?

Indlæg af Nørfeldt »

Jeg er kommet i tidspres med noget øl som jeg har lovet at tage med til en fest. Øllet et brygget 2,5 uge før festen og skal over på fad. Jeg overvejer derfor at hælde det over på fad allerede efter 10 dage, så den kan karboneret i en uges tid, imens at gæren rydde op. Alternativt skal de stå 14 dage på tanken og så “pistolkarboneres” på få dage...

Hvilken løsning ville I gå med? Ved godt at det ikke er tid nok til en ordentlig modning, men det kan jeg ike gøre noget ved...

Bonusinfo: det drejer sig om en IBA på 7-8% og en APA på 5-6 %. Begge gæret på masser af rehydreret us-05, der var godt gang i gæringen dagen efter brygdagen...
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: “Eftergæring” og karbonering på fad?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg ville tappe den på fad som du beskriver. Du kan muligvis slå to fluer med et smæk så du får den færdiggæret og karboneret på samme tid og du kan evt tilføre mere co2, men det går ikke at ryste fadet p.g. af bundfaldet. Hold øje med trykket i fadet, jeg har ingen anelse om hvor højt det bliver.
keep it simple !
Nørfeldt
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22. maj 2016, 21:24
Geografisk sted: Aarhus C

Re: “Eftergæring” og karbonering på fad?

Indlæg af Nørfeldt »

Tak for svar fjorgesen!

Hermed en lille opdatering:
Jeg gjorde som beskrevet, altså flyttede dem på fad efter 10 dage. Herefter stod de og blev tvangskarboneret til ønsket CO2 volumen. I dag, dagen inden de skal serveres og mens øllet er knap 2,5 uge gammelt, flytter jeg det over på nye fade. Derved reducerer jeg bundfaldet kraftigt, da det bliver i det gamle fad. Det er meget lækkert, nu hvor jeg skal slæbe/ryste øllet hen til min vens fest...
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: “Eftergæring” og karbonering på fad?

Indlæg af fjorgensen »

Ja det er snildt med fade i forhold til flasker.
Hvordan gik karboneringen ? blev der dannet kulsyre nok under gæringen eller måtte du tilføre mere Co2 for at få det ordentligt karboneret ?
keep it simple !
Nørfeldt
Indlæg: 48
Tilmeldt: 22. maj 2016, 21:24
Geografisk sted: Aarhus C

Re: “Eftergæring” og karbonering på fad?

Indlæg af Nørfeldt »

Den var gæret helt ned da jeg flyttede den på fad, så jeg satte tryk på den med det samme.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"