Brew Monk

Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Der er faktisk 2L vand under 0L stregen ☺Tror meningen er at de 2L er under hanen..

Så fylder du "10L" i BrevMonken så er der 12L !!

Jeg har desuden præcis 8,2L under mæskebunden og har lavet et lille regneark - som kan hjælpe mig med vandet.

https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... bZsL1es17g" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skal downloades før du kan redigere i det.

Jeg prøvede det i Søndags - og opskriften lød på 22L urt - OG = 1.052

Resultat (efficiency 85%) blev 21,75L urt - OG = 1.052

Jeg har iøvrigt udskiftet bundpladen med en Ø2mm hulplade - det giver mig en meget mindre stresset sparge process, da jeg nu kan styre hastigheden. Sparge hastigheden er sådan ca 1L / 30s - så det der sparge-pjat er overstået på 10-15 min. DEJLIGT - og jeg lader nu maltpiben hænge skråt hen over gryden under hele kogetiden.

Det er dog for tidligt at give konklution om noget, da jeg kun har lavet 2 bryg på denne plade.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Per skrev:En tanke, - hvis man nu som tommelfingerregel går ud fra 2,4 - 3,0 ltr. vand pr. kg malt, - hvordan harmonerer det så med, at man i f.eks. en Brew Monk har hele 7 - 7,5 ltr. under sien og dermed ikke i direkte kontakt med malten?

Hvis man recirkulerer under udmæskningen, så sparger man vel i et eller andet omfang qua den tynde mæsk, eller ....?
Malt/ vand ratio er ikke at sammenligne med et gammeldavs setup - her var det jo bla. for enzymernes skyld. I BrewMonken kører vandet (burde) rundt og hjælper altså enzymerne med at nå stivelsen. Jeg anser det mere som et praktisk problem med omrøring under ind-mæske. Bliver det for tørt, så er det svært at lave en godt blanding.

Det er klart, at jo tyndere mæske du har + mere dead space - så bliver spargevandet mindre vigtig, da du jo "skyller" en ret så tynd sukkerurt ud af malten. Så med mine 22L mæskevand til 4,3 kg malt - ja så holder jeg knap 85% mæske efficiency. (manglede jo så lige 1/4 L urt).

Det eneste problem er at vandbehandlingen bliver ret så vigtig - da de sølle 4,3L malt skal kæmpe imod hele 22L vand !!!
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:
Per skrev:En tanke, - hvis man nu som tommelfingerregel går ud fra 2,4 - 3,0 ltr. vand pr. kg malt, - hvordan harmonerer det så med, at man i f.eks. en Brew Monk har hele 7 - 7,5 ltr. under sien og dermed ikke i direkte kontakt med malten?

Hvis man recirkulerer under udmæskningen, så sparger man vel i et eller andet omfang qua den tynde mæsk, eller ....?
Malt/ vand ratio er ikke at sammenligne med et gammeldavs setup - her var det jo bla. for enzymernes skyld. I BrewMonken kører vandet (burde) rundt og hjælper altså enzymerne med at nå stivelsen. Jeg anser det mere som et praktisk problem med omrøring under ind-mæske. Bliver det for tørt, så er det svært at lave en godt blanding.

Det er klart, at jo tyndere mæske du har + mere dead space - så bliver spargevandet mindre vigtig, da du jo "skyller" en ret så tynd sukkerurt ud af malten. Så med mine 22L mæskevand til 4,3 kg malt - ja så holder jeg knap 85% mæske efficiency. (manglede jo så lige 1/4 L urt).

Det eneste problem er at vandbehandlingen bliver ret så vigtig - da de sølle 4,3L malt skal kæmpe imod hele 22L vand !!!
Ok, tak for god info.

Når jeg brygger måler jeg også på temperaturen i mæsken. Jeg kan se at den varierer en del i gennem processen. F.eks. hvis indstillingen i styringen er 65° og med 500 W effekt, så er der en del "overkøring" i temperaturen, måske op til 68° når jeg samtidig recirkulerer. Sidste gang forsøgte jeg mig med at holde den ønskede temperatur, ved kun at recirkulere (under indmæskning) når temperaturen i mæsken begyndte at falde. Så ser det ud til at man kan holde den ønskede temperatur. Men ideen er vel at man recirkulerer i hele processen, og spørgsmålet er vel også hvad den "overkøring" reelt betyder.

Jeg skal brygge igen på søndag og vil der igen forsøge at ramme temperaturen via recirkuleringen.

Tilføjelse: Det er selvfølgelig vigtigt at malten er dækket af væske hele tiden, dvs. at man ud over at holde øje med temperaturen, og skal sikre sig at der er væske over malten hele tiden.
Efel
Indlæg: 31
Tilmeldt: 4. mar 2018, 09:40
Geografisk sted: Ringsted

Re: Brew Monk

Indlæg af Efel »

Jeg har nu brygget 10 bryg på min brewster beacon. Jeg har tænk på om de ekstra ca 7-8l ekstra mæskevand ikke har en indflydelse på pH således at man ved ved lysere malt typer får fortyndet aciditeten. Har nogle erfaringer med at tilsætte syre til pale ales og andre lysere typer på disse anlæg. Jeg synes at jeg får den rigtige effektivitet når jeg brygger stout og porter. Desværre kan jeg endnu ikke måle pH i mit mæskevand.
Er der nogen der kan anvise en god og økonomisk attraktiv metodetil pHmåling.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Efter at have haft en del udfordringer med at ramme de rigtige vandmængder til henholdsvis mæskning og spargning, har jeg lavet nogle forsøg.

Først og fremmest kontrol af skalaer på gærspande og i brygkedlen. Det har jeg så styr på nu. Til brygkedlen (Brew Monk) har jeg lavet en simpel målepind med inddelinger for hver 1 ltr. Vandet er afmålt præcist med et litermål af god kvalitet, og som udgangspunkt er det min reference. For resultatet af disse målinger vil jeg sige, - glem skalaen i brygkedlen, den passer ikke ret godt.

Gærspandene er også "kalibreret" nu.

Jeg har så lavet et forsøg, hvor jeg ville finde ud af hvor stort afkoget/fordampningen er. Resultatet har overrasket mig en del. Udgangspunktet har været flg:

- Rumtemperatur ca. 6°
- 15 liter vand i brygkedel (starttemperatur ca. 20°)
- Effekt 2500 W. (På trods af udluftningen og den lave rumtemperatur kunne jeg holde 100° i hele kogetiden)
- Kogetid 60 min.
- Diameter på kogekar Ø36 cm.
- Udluftning via gennemtræk fra udendørs.

Resultatet blev at der var 9,75 liter tilbage. (målt ved ca. 20°)

Mine spørgsmål er:

- er der forskel på fordampningen i forhold til vand eller urt?
- i hvor høj grad vil fordampningen være påvirket af rumtemperatur og udluftning?

Håber at der er nogle kloge hoveder, der kan hjælpe mig lidt på vej.

Mange hilsner fra Per.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk

Indlæg af Jfinderup »

Er der nogen der har haft problemer med sien i bunden af den inderste beholder "Maltpipen"?
Sien i bunden røg ud i går da jeg skulle løfte malten så den kunne blive skyldet og dryppe af!
Ikke den fedeste oplevelse at se malt og urt blandet sammen!
Jeg havde bruget 5,5kg malt som er langt under max på 8 kg.
Det virkede som om sien gav efter og gled igennem.
Jeg kontrollerede efterfølgene og begge riste havde helt samme størrelse - jeg fik reddet brygget og det gærer lystigt nu efter en feber redning, men det er ikke en situation jeg har lyst til at stå i igen.
Er der noget jeg har overset eller ikke været opmærksom på?
Det burde ikke være muligt under normalt brug - det er 5. bryg på den maskine.
Brew Monk & Fermzilla
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk

Indlæg af Jfinderup »

Som opfølgning kan jeg se at Brewster Beacon har helt samme konstruktion - så brugere af den model kunne have oplevet samme problem.
Jeg er i dialog med forhandleren - prøver at se om jeg kan simulere fejen i weekenden - samme vægt belastning - bare ikke med malt :o)
Brew Monk & Fermzilla
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Brew Monk

Indlæg af mhn »

Der er et indlæg et sted, der beskriver noget lignende. Jeg ved desværre ikke hvor. Så jeg håber, han selv svarer.

Det var vist noget med, at sien kan vende forkert.

Mvh
Mort
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Prøv at vende bundpladen så forkrøbningen vender opad. Har kørt med 8,8 kg. uden uheld.

Mvh. Per.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk

Indlæg af Jfinderup »

Per skrev:Prøv at vende bundpladen så forkrøbningen vender opad. Har kørt med 8,8 kg. uden uheld.

Mvh. Per.
Tænker nok også den er mere stabil når den vender den vej. Det er godt nok modsat i forhold til manualens billeder - selvom det også varierer - Det bemærker ikke om den skal vende den ene eller anden vej. .... mest når den vender nedaf :o)

Jeg prøver nøgle styrketest i weekenden for at se om der er forskel. Vil i hvert fald gerne undgå nedfald af malt igen.
Brew Monk & Fermzilla
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk

Indlæg af Jfinderup »

FIk prøvet at belaste bundsien med 8kg træpiller uden dan gav efter - dog var det ved stuetemp. Når røret har været i 60-70 grader varmt i mindst 1 time, er inderdiameter nok lidt større.
Jeg skrev til Maltbazaren, hvor den er købt, og de havde hørt lidt om problemet. Det ente med de sender en ny forstærket bundsi - så også producent må have hørt om det.
Det gik meget gniningsfrit og stor ros til supporten fra Maltbazaren i denne sag.
Nyd weekenden og sommeren
J
Brew Monk & Fermzilla
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk

Indlæg af Jfinderup »

PS @Redaktørerne
Skulle denne tråd ikke være under "Udstyr" i stedet for "Generelt om brygning"?
Brew Monk & Fermzilla
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Brew Monk

Indlæg af Jfinderup »

Så fik jeg modtaget den nye bundrist - det er en helt anden konstruktion med flere buk i cirkler og et kantbuk som også skal sikre at den bliver på sin plads.
Glæder mig til næste bryg.
God service fra Maltbazaren
Hilsen J
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

maltmester fra savdoktor

Indlæg af Benjamin »

maltmester fra savdoktor, er mit ny system, utroligt meget for pengene, bla. spray ball, og hane-m-bazooka. super fed, nu skal det første bryg laves, men luge et spørgsmål, jeg kan vælge mellem "overløbsrør", eller "ikke overløbsrør"? overløbsrøret har ikke kontakt til pumpen i bunden? altså blot et rør i urten? der forbinder top og bund, udenom maltpiven, hvad er fidusen.? og i-øvrigt rigtigt fedt med grundige forklaringer/rapporter.
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Brew Monk

Indlæg af GeheimBrau »

Jeg har en Brewster 40 og det er grundlæggende samme setup, jeg bruger overløbsrøret ifm. recirklation.

Overløbsrøret er til at regulere urtmængden over/under maltpiben via hanen på stigrøret.
Savdoktors Manual viser komponenterne i overløbsrøret, se stumper side 4-5 og 8-10 for visuel.

Hvis der f.eks. er fuld skrue på pumpe/recirkulering kombineret med langsom returløb gennem malten, kan du ende med at der ikke er mere urt under maltpiben (uanset om du bruger overløbsrør eller ej).
David Heath har nogle gode videos om udstyr med maltrør og overløb, og han er meget aktiv med at røre i mæsken til trods for recirkulation (bedre effektivitet).
Daft Cat har også en video hvor hun viser og forklarer funktionen.

Jeg vil mene overløbsrøret er en god løsning til at undgå at brænde element og pumpe af :-)
GeheimBrau
/Gert
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"